Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Blaha Lujza, Fedák Sári is táncolt a legelső magyar filmben

Április 30-án ismét a Magyar Fim Napját ünneplik a tévék, mozik és a streaming szolgáltatók a hazai filmtörténet számtalan emblematikus alkotásával.

Az esemény nem véletlenül esik erre a dátumra. 1901-ben ezen a napon mutatták be Budapesten az Urániában az első megrendezett, játékfilmes elemeket tartalmazó magyar filmet, ami A táncz címet kapta. Bár a film elveszett, a forgatás során készült állófotók fennmaradtak, amelyek sejtetni engedik, hogy nem akármilyen produkció született a mozgóképpel éppen csak ismerkedő készítők kezei közt.

A táncz megálmodója, legfőbb alkotója az író Pekár Gyula volt, aki elhatározta, hogy a tánctörténeti ismeretterjesztő előadásának illusztrálásához fényképek helyett, az új, modern találmányt a mozgóképet hívja segítségül. Meg is rendelte a filmfelvételek elkészítését a budapesti Uránia Magyar Tudományos Színház (a mai Uránia mozi) fényképészétől, technikusától, Zsitkovszky Bélától, aki a forgatáshoz az egyik vetítőgépet alakította át kamerává. Pekár az előadásban a tánc történetét az ógörög tánctól és a pávatánctól kezdve, a menüetten, tarantellán, courantén át egészen a XIX. századi néptáncokig, így a tüzes magyar csárdásig vette végig és ezeknek a jellemző lépéseit, mozdulatait szemléltette a mozgóképre rögzített 1-2 perces jelenetekkel. A Kern Aurél által összeállított zenékre koreografált táncokat a korszak ismert, a felkérést kitörő örömmel fogadó színészei és táncosai adták elő, akiket Cesare Smeraldi, a budapesti Operaház balettmestere tanított be. A csárdás például Blaha Lujzával elevenedett meg a kamera előtt, aki a vele forgatott részben a csaplárosné bőrébe bújva csábítgatja a huszárőrmestert alakító Kiss Mihályt. Bár a férfi kezdetben rá sem hederít, a bor megteszi hatását, felpattan és megtáncoltatja a jókedélyű asszonyt. Blaháék után többek közt a Nemzeti Színház dívája, Márkus Emília hét fátyol táncot, míg a fiatal opera primadonna, Fedák Sári japán táncot adott elő. Összesen 20 tánc kapott helyet az impozáns kiállítású, a díszleteket és a jelmezeket tekintve is aprólékosan kidolgozott jelenetekben, amiket az Uránia tetőteraszán rögzítettek a rendezői feladatokat ellátó Pekár Gyula irányításával.

Tragikus módon a felvett anyag a bemutató előtt 3 héttel teljesen megsemmisült, amikor tűz ütött ki az Uránia laborjában. Az alkotók a kezdeti sokk után nem hagyták veszni az addig elvégzett munkát. A közönség körében adakozást kezdeményeztek és az összegyűlt pénzből a szükséges felvételeket újra elkészítették. A táncz – ami, ahogy írtuk egy tudományos előadás illusztrációjaként szolgált – 1901. április 30-án debütált az Urániában, ahol aztán 10 évig műsoron maradt. 136-szor vetítették le élő zenei kísérettel, de úgy, hogy folyamatosan új táncokkal bővült a tartalma. A híre pedig a határainkon túl is elterjedt. Párizsban, Berlinben, Lipcsében az ottani mozikban a tudományos estek programjába illesztve mutatták be. Miután a produkciót a kor technológiai lehetőségei miatt a rendkívül gyúlékony nitrocellulózra rögzítették, mára vélhetően minden példány megsemmisült. Legalábbis mostanáig egyetlen képkocka sem került elő belőle. Csupán a forgatáson készült fényképek, Pekár Gyula eredeti összekötőszövegei, valamint a korabeli tudósítások, leírások állnak rendelkezésünkre A tánczról, aminek a magyar film megszületését köszönhetjük.