Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Biztonsági öv nélkül száguldozunk az internetes sztrádán

Unlocked smartphone lock Internet phone hand Businesspeople press the phone to communicate in the Internet. Cyber security concept hand protection network with lock icon and virtual screens Space put message Blue tone (Unlocked smartphone lock Interne

Az online vásárlók 80 százaléka nem érzi saját felelősségét a biztonságos fizetésben

Hazánkban is egyre kedveltebb az online vásárlás. Ma már a rendszeresen internetező magyarok 94%-a szokott online beszerezni árucikkeket – derül ki az eNET Internetkutató friss kutatásából, amely az OTP Mobil megbízásából készült. Az interneten vásárlók között többségben vannak a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, ám az online vásárlás biztonságosságában saját felelősségét még csak kevés felhasználó látja.

Az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a rendszeresen netező magyarok 94 százaléka vásárol az interneten keresztül. Legnagyobb előnyeinek a folyamat gyorsaságát és kényelmességét tartják, valamint egyre többen fedezik fel, hogy készpénzmentesen egyszerűbb is a fizetés.

A készpénzmentes fizetés alatt az online és terminálnál történő bankkártyás, az átutalásos, a virtuális tárcán keresztüli, a mentett kártyás, illetve a mobillal történő fizetést értjük. A kutatás rámutatott, hogy az interneten vásárló magyarok között abszolút többségben vannak azok, akik a fent felsorolt fizetési módokat preferálják: míg a kizárólag és inkább készpénzmentesen fizetők aránya 50 százalék, addig a kizárólag, illetve az inkább készpénzzel fizetők együttes aránya csupán 28 százalék.

Ki felelős az online fizetés biztonságáért?

Bár egyre többen választják az online vásárlást, a válaszadóknak mégis csupán ötöde véli úgy, hogy nekik is van felelősségük a biztonságos online fizetésben. A többség kizárólag a fizetési szolgáltató, illetve a webáruház feladatának és felelősségének tartja a biztonság garantálását. Ez az arány igen csekély, főleg amellett, hogy a válaszadókkétharmada úgy véli, tisztában van az online fizetés veszélyeivel – azt azonban mégsem érzik, hogy lenne ráhatásuk a biztonságos környezet megteremtésére. Szintén alacsony, 50 százalék alatti az aránya azon válaszadóknak, akik saját megítélésük alapján tisztában vannak a netes tranzakciók során őket megillető jogokkal, és igen magas, 38 százalék a tájékozottságukat közepesnek ítélők aránya.

Más területeken már körültekintőbbek a magyar internetezők: online fizetés előtt az e-vásárlók 82 százaléka ellenőrzi, hogy az adott fizetési megoldást milyen cég nyújtja. Az online fizetési megoldásokat a megkérdezettek 29 százaléka biztonságosnak tartja, 59 százalék pedig részben bízik bennük.

Mit gondolnak a Simple felhasználók?

Az OTP Mobil kiegészítette a kutatást egy saját, a Simple alkalmazást használók körében végzett felméréssel. „A hírlevélben kiküldött kérdőívünk célja, hogy az eNet kutatás általános célcsoportjának válaszait összevethessük a saját felhasználóink véleményével. Ők ugyanis a készpénzmentes fizetési megoldásokra valószínűsíthetően nyitottabbak, elvégre ismerik, és nagy eséllyel használták is már a Simple by OTP applikációt” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese.

Az OTP Mobil saját felmérése szerint a készpénzmentes fizetési megoldásokra fogékonyabbak biztonságosabbnak is tartják azokat. 43 százalék abszolút, több mint felük pedig részben biztonságosnak ítélte meg őket, vagyis mindössze néhány válaszadó nem tartja biztonságosnak az online fizetési megoldásokat.**

Hogyan tehetjük biztonságossá készpénzmentes fizetéseinket?

Az alapvető biztonsági beállítások használatával elkerülhetőek a visszaélések. Természetesen a pénzügyi szolgáltatók feladata, hogy szolgáltatásaikat biztonságossá tegyék, ám az ügyfeleknek fontos látniuk, hogy ők is tehetnek azért, hogy biztonságosabban használhassák az online fizetési megoldásokat, ez közös felelősség” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese.

Rendszeres online vásárlás esetén érdemes igénybe venni az internetes biztonsági kód szolgáltatást, amelynek célja, hogy tovább növelje az online vásárlások biztonságát. Online bankkártyás fizetés esetén a kártyaadatok megadása után a bank egy egyedi biztonsági kódot küld SMS-ben a megadott mobiltelefonszámra. A kereskedői felületen ezt az egyedi kódot kell megadni, csak így hagyható jóvá a vásárlás” – tette hozzá a szakember.

Díjmentes internetes biztonsági kód szolgáltatás online fizetéshez

Fontos, hogy 2019. szeptember 14-től uniós szabályozás miatt az internetes biztonsági kód szolgáltatás kötelezővé válik. Ezt követően csak akkor lehet online bankkártyás vásárlásra használni a bankkártyát, ha a vásárló beállítja az internetes biztonsági kódot.

Az internetes biztonsági kód szolgáltatást az OTP Bank ügyfelei bármikor aktiválhatják az internetbankban, a SmartBank mobilalkalmazáson keresztül vagy bármelyik OTP bankfiókban. A szolgáltatásra elegendő egyszer regisztrálni.

A szolgáltatás beállításának feltételei bankonként eltérhetnek.

A kampányról

„Kösd be az öved az online térben is!” szlogennel indított edukációs kampányt a Simple appot és a SimplePay online fizetési megoldást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil. A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet az elektronikus fizetési módokban rejlő lehetőségekre, illetve bemutassa azok biztonságos használatát. Az online vásárlás és mobilfizetés akkor lehet valóban biztonságos, ha mi is teszünk érte – ahogy autóvezetésnél is csak akkor nyújt védelmet a biztonsági öv, ha bekapcsoljuk azt. Az OTP Mobil a kampánnyal szeretné elérni, hogy a különböző, mára rutinszerű online és mobilfizetési megoldások használata során a felhasználók ismerjék a biztonsági kockázatokat, és tisztában legyenek azokkal a lehetőségekkel, megoldásokkal, amelyekkel kivédhetők az esetleges támadási kísérletek.