Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bajban a névadók, avagy hogyan született meg a Toyota Tundra típusnév

A 90-es években a Toyota már minden kontinensen megkerülhetetlen tényező volt, ugyanakkor nem minden kategóriában játszott domináns szerepet. A platós kisteherautók piaca már ekkor is Észak-Amerikában volt a legnagyobb és a helyi gyártók – részben több évtizedes hagyományaik és piaci beágyazottságuk miatt – hatalmas előnyre tettek szert.

A Toyota is kívánt magának egy szeletet a pick-up-tortából és a 90-es években létrehozta a Truck és a T100-as modelleket; a névadással tehát nem bíbelődtek sokat a japán gyártónál. A Toyota első pick-upjai nem értek el átütő sikert, hiszen kisebbek voltak, mint a nagy amerikai platósok, ráadásul csak négy- és hathengeres motorral voltak kaphatók. Akkoriban még csak kevesen látták előre vagy hitték el a klímaváltozást, így V8-as nélkül nem vették komolyan a nagyobb Toyota T100-ast sem. 

Az USA-ban akkoriban a nagyméretű pick-upok voltak sikeresek, a Toyota pedig úgy vélte, új belépőként érdemes lenne valami újszerűt kínálni. Ezért a kisebb platósukat egyszerűen Toyota Truck-nak nevezték el (ezt váltotta 1995-ben a Tacoma). A Trucknál nagyobb, de a két kategória között elhelyezkedő T100-as pedig azokat próbálta megszólítani, akik kevesebbet akartak költeni vagy túl nagy volt nekik egy Ford F sorozat vagy Chevrolet Silverado. A stratégia nem jött be; Észak-Amerikában még tartott a három nagy helyi gyártó aranykora, a fizetésekhez képest az autók olcsók voltak, a benzin ára az ingerküszöböt sem érte el, így a méret és a fogyasztás nem, a patrióta hevület viszont sokat nyomott a latban.

Az ezredforduló közeledtével a Toyota elkészült a T100-as utódjával, ám amikor a névadásra került volna a sor, váratlan akadály merült fel. A T150-es – ez a név volt ugyanis a tervben – nagyobb, erősebb lett volna, mint elődje, hiszen versenyre kellett kelnie a Ford F sorozattal vagy a Chevy Silveradoval. Ám a Ford jogi úton megtámadta a T150-es modellnevet, mert túlságosan hasonlított a Ford F-150-re, amely akkoriban, illetve még évtizedeken át uralta a nagyméretű pick-upok piacát. 

A Toyota tehát nem tehetett mást, elállt a T150 típusnév használatától, és össze kellett hívni a szakembereket a marketing-, a dizájn- és a kommunikációs osztályról, hogy találják meg a kész autó nevét. Így született meg a Tundra. A Tacoma fölött elhelyezkedő újdonság – immár hat- és nyolchengeres benzines erőforrásokkal – sokkal jobban teljesített, 26 év elteltével még mindig létezik, és sikeresebb, mint valaha.

A Toyota névadási gyakorlata egyébként gyakran nyúl a koronára, építészetre, nemességre, mitológiára vagy természetre való utalásokhoz. A Corolla név például a virágszirmok körvonalára utal, míg a másik globális sikermodell, a Camry neve a szintén koronát jelentő japán „kan-muri” kifejezéssel való szójátékból született. Emellett természetesen létezik Crown nevű Toyota is, a Sequoia a nagyméretű, Észak-Amerikában honos fenyőkre utal, a szintén népszerű Sienna egyterű neve pedig a talaj vörösesbarna pigmentjéről kapta a nevét.

Utólag elmondható, hogy a Tundra név logikus és sikeres választás volt a strapabíró pick-up számára, mert minden fontos szempontnak megfelel. Könnyen kiejthető a világ összes kontinensén, és egyszerűsége okán nem okoz gondot megjegyezni sem. Ráadásul eszünkbe juttatja a valódi tundrát, az úttalan utakat, ahová csak olyan megbízható, potens és robusztus igáslóval célszerű elindulni, mint maga a Toyota Tundra.

Fotók: Toyota, The Drive

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!