Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Azt hitted, könnyű lesz az otthoni munka? Gondold át újra!



Az embereknek több mint a felét taszítja depresszióba a home office, de van megoldás

Az otthoni munka elsőre könnyű feladatnak tűnhet, a hétköznapokban azonban hamar szembesülünk vele: rengeteget kivesz belőlünk. Ennek nem csupán mentális, de fizikai tünetei is jelentkezhetnek. Mindez azonban a megfelelő stratégia birtokában könnyen elkerülhető – állítja a szakértő. 


Home office-ban dolgozni teljesen más élmény, mint a munkahelyen. Már csak azért is, mert az embertársaink közelsége általában javítja a munkamorált – emeli ki Diaconescu Gabriella élet-rendbehozatali tanácsadó, tréner, előadó. Mit tehetünk tehát, ha rajtunk kívül álló okok miatt otthoni munkavégzésre kényszerülünk? 

Eleinte általában felszabadítóan hat a felügyelet hiánya, ahogyan az is, hogy magunk dönthetjük el, mikor tartunk szünetet és mikor haladunk tovább a munkával. Hamarosan azonban szembesülünk azzal, hogy jóval könnyebben elterelődik a figyelmünk, mint az íróasztalunk mellett. Ne gondoljuk, hogy egyedül vagyunk a problémával! A „bejárós” munkahelyről home office-ra való átállás akár az emberek 50-60 százalékából is zaklatottságot vagy depressziós tüneteket válthat ki. 

„Ha otthon dolgozunk, szükségszerűen mást is csinálunk közben: mosogatunk, telefonálunk, kimegyünk a kertbe, és akár egész napra pizsamában maradunk. Túl sok a randomitás, a véletlenszerű mozgás, és ezzel nem mindenki képes megbirkózni. A munkamorál így fokozatosan elkezd lefelé menni. Végül olyan spirálba kerülhetünk, amiből nem egyszerű önerőből kikászálódni” – magyarázza Gabriella, aki már emberek százainak segített rendbe tenni az életét. 

Ahogy telnek a hetek, azzal szembesülünk, hogy egyre inkább ki vagyunk éhezve a többi ember társaságára. Ehhez járul a jelenlegi helyzetben a járványhelyzet és a szeretteink miatti szorongás is. A veszteségtől való félelem miatt lemegy az érzelmi szint, stresszes állapotba kerülhetünk. Ennek következményeként a munkavégzés hatékonysága lecsökken. Ha csökken a motivációnk, nem érezzük jól magunkat a bőrünkben. Nyűgössé válunk, és megjelennek a fizikai tünetek is: itt fáj, ott fáj.

A viselkedésünkre egy idő után rányomja a bélyegét a bűntudat, amit az egyre gyűlő, elvégzetlen feladatok miatt érzünk. Nem ritka, hogy ilyenkor alvászavar alakul ki, reggel fáradtan ébredünk, hiszen az elménk még éjjel is a nyomasztó munkaügyeken „pörög” az elkezdett, de be nem fejezett feladatok miatt.

Ilyenkor jön jól egy stratégia

„Természetes, hogy a túl sok elvégzetlen feladat nyomasztó, és zűrzavarhoz vezet. Rengetegen fordulnak hozzám azzal a problémával, hogy kevés az idejük, nem jut mindenre idő, és nem tudnak rendet tenni az elméjükben. Az első tanácsom, hogy alakítsunk ki napi rutint! Nem árt már rögtön ébredés után azokkal a rutincseledetekkel kezdeni, amiket előre beiktattunk magunknak” – mondja Gabriella. 

A tanácsadó szerint fontos, hogy megértsük a saját helyzetünket, hiszen csak így tudunk hatékonyan megküzdeni vele. A megértéshez pedig – akárcsak a párkapcsolatokban – az otthoni munka esetében is három összetevő szükséges: az affinitás, azaz a hajlandóság, az egyetértés, valamint a kommunikáció képessége. Ha nincsen affinitásunk foglalkozni az üggyel, abból nem származhat megértés – ilyenkor kerülünk zaklatott vagy depresszív állapotba. 

„Azt ajánlom az engem megkeresőknek, hogy készítsenek minden nap időbeosztást és egy csatatervet. Ez nem más, mint egy lista a napi teendőkről. Muszáj, hogy beletegyük ugyanazt az energiát, amit a munkahelyünkön. Sokszor ott sem vagyunk túl hatékonyak, hiszen csevegünk, kávézgatunk, így nem optimálisak a körülmények, éppen ezért kell rögzíteni a munkafeladatokat és szorosan betartani a sorrendet” – mondja Gabriella, aki bátran szolgál egyéni tanácsadással is azoknak, akik nem érzik magukat hatékonynak home office-ban.

„Fontos, hogy önmagunkat tudjuk helyreállítani, amihez szükség lesz az önkontroll, az önfegyelem képességére. Így tudja az ember utolérni magát, felszabadítani az elméjét, újra jól aludni, és jó lelkiállapotba kerülni” – zárja tanácsait a szakértő.