Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az utasok igényei döntik el a hosszabb metróüzemet

AFővárosi Közgyűlés elé kerül a metró éjszakai üzemének további meghosszabbítása, amelyet az utasigényeknek megfelelően évek óta folyamatosan bővít a BKK, még ha a pandémia ezt a folyamatot ideiglenesen meg is akasztotta. Az üzemidő további 2 órával történő bővítésére a BKK már 2023-ban javaslatot tett, de az ehhez szükséges feltételek, leginkább a több mint 100 millió Ft többletköltség nem állt rendelkezésre.

Az elmúlt években többször, több szempont mentén – például a növekvő éjszakai igények, a pandémia előtti próbaüzem tapasztalatai és a metróhálózat szerepének újragondolása – újra és újra felmerült a metrók hétvégi üzemidejének meghosszabbítása. A budapesti metrók jelenleg jellemzően éjfélig közlekednek, a végállomásokról 23:30 körül indulnak az utolsó szerelvények, amelyek a Deák Ferenc téren bevárják egymást.

Hosszabb üzemidő a pandémia előtt

A mostani közgyűlési előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy péntek-szombat esténként, illetve ünnepnapok előestéjén éjfél után is járjanak a metrók. Nem új a felvetés, a BKK korábban is nyitott volt az igényalapú szolgáltatásbővítésre: 2017-ben pénteken és szombaton hajnali fél egyig bővítette az M2-es és M4-es metrók esti üzemidejét, ekkor 10 percenként jártak a vonatok, ehhez csatlakoztak a városon belül is fontos szerepet ellátó HÉV szerelvények is a késői indulásokkal. Az intézkedések azért nem érintették a legforgalmasabb M3-as metrót, mert éppen akkor zajlott a vonal felújítása.

A pandémia kezdete előtt, 2020 márciusában a BKK még egy órával tovább, hajnali fél kettőig bővítette a metrók közlekedését: éjféltől tízpercenként, majd 1:00 után negyedóránként jártak a szerelvények.

A COVID-világjárvány idején Budapesten is visszaesett a forgalom, ami az éjszakai járatokat is érintette, kihasználatlanság miatt visszaállt a metrók üzemideje. Bár az elmúlt években az utasforgalom fokozatosan növekszik, de a korábbi szintet továbbra sem érte el.

Az üzemidő további 2 órával történő bővítésére a BKK már 2023-ban javaslatot tett (2024-es tervezett bevezetéssel), a felszíni hálózat egyidejű optimalizációjával, de az ehhez szükséges feltételek, leginkább a több mint 100 millió Ft többletköltség sajnos nem állt rendelkezésre.

Szilveszterkor egész éjjel jár a metró

A BKK felelős gazdálkodóként minden esetben alapos elemzésekre és pontos utasforgalmi adatokra támaszkodik, mielőtt döntést hozna ilyen léptékű változtatásokról. A társaság munkatársai folyamatosan monitorozzák az éjszakai járatok utasforgalmát, illetve modellezik, hogy a főképp belvárosi területet érintő fejlesztés milyen hatással lehet a külsőbb, metrókon túli területek közlekedésére. Az éjszaka is közlekedő metrók esetében vizsgálni kell a metróközlekedésben dolgozók munkaidejét, az állomások takarításának és az infrastruktúra karbantartásának kérdését is. Mindezekből kitűnik, hogy a metrók éjszakai közlekedése komoly technikai, anyagi és humánerőforrás feltételeket követel meg.

Amikor a rendkívül nagy utasforgalom indokolja – pl. szilveszter éjjel –, már most is egész éjszaka járnak a metrók Budapesten. Idén először december 24-én este is meghosszabbított üzemidőben, egészen 18 óráig közlekednek majd a metrók, mert az elmúlt években a belvárosban nagy utasforgalmat regisztráltak a szakemberek. Az ilyen tapasztalatok is részei annak a vizsgálatnak, amely az éjszakai metróközlekedés bevezetésének hosszú távú lehetőségeit térképezi fel.

Az éjszakai buszhálózat jelenlegi szerepe


A metrók éjszakai közlekedtetése leginkább a belvárosi közlekedés igényeket szolgálná, mivel a metrók nem érik el a külsőbb városrészeket, ahol jelenleg átszállásmentesen vagy biztosított csatlakozással működő, sűrűn közlekedő autóbuszokkal biztosított a közlekedés. A BKK egyik fő célja pedig továbbra is a külső kerületekben élők közlekedési lehetőségeinek fejlesztése. Budapest kiterjedt és jól működő éjszakai buszhálózattal rendelkezik, amely lefedi a város minden részét. Péntek-szombat este a főbb tengelyeken 4-8 percenként közlekednek éjszakai buszjáratok, amelyek a belvárost összekötik a külső területekkel. A belsőbb területek metróval történő éjszakai kiszolgálása csak a külsőbb kerületek kiszolgálási színvonalának megőrzésével egyidejűleg történhet meg.

A vizsgálatok folytatódnak

A BKK továbbra is monitorozza az éjszakai közlekedés kihasználtságát és a felmerülő utasigényeket. A döntés a jelenlegi adatok elemzésének lezárása után a közgyűlési határozat alapján születik meg.

Budapesti Közlekedési Központ


Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!