Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az okosjátékok használata is járhat biztonsági kockázatokkal

    Az okoseszközök működtetése is rejthet adatvédelmi kockázatokat az ESET tanulmánya szerint, ezért a társaság kiberbiztonsági szakértői azt ajánlják, hogy például okosjátékok vásárlása előtt a személyes adatok, a magánélet védelme, és a gyerekek biztonsága érdekében a felhasználók tájékozódjanak, biztonságos-e a kiválasztott eszköz otthoni használata.

    Az ESET közleménye szerint a gyártók a piacért folyó versenyben sokszor spórolnak a biztonságon, aminek következtében termékeik szoftvere sebezhetővé válik: előfordulhat az is, hogy az okosjátékok adatokat rögzítenek, és azokat titokban elküldik egy harmadik félnek, vagy érzékeny adatokat kérnek a szülőktől, amelyeket nem megfelelően tárolnak. (Az okosjátékok globális piacán a következő években kétszámjegyű növekedés várható, így az előrejelzések szerint 2027-ben már 24 milliárd dollárért adnak el ilyen játékokat.)


    Jóllehet a dolgok internete (Internet of Things – az IoT a mobil hálózatba kapcsolt intelligens eszközök közötti megoldások rövidítése) az intelligens pacemakerektől az okosórákig, a hangasszisztensektől az okos kapucsengőkig segíti az mindennapokat kényelmesebbé és szórakoztatóbbá tenni, használatuk az internetes kapcsolatok miatt biztonsági kockázatokkal járhat: az intelligens játékok mikrofonokat, hangszórókat, kamerákat és videólejátszókat működtetnek a kép és a hang továbbítására, illetve vezeték nélkül kapcsolódnak a mobil alkalmazásokhoz és a világhálóhoz.


    Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldásokat forgalmazó ESET tanulmányában több okosjáték működését is elemezte: egy 3-8 éves gyermekeknek tervezett okosmackó például – amely interaktív tanuló barátként beszél, figyel, megjegyzi, amit mondanak neki, sőt, válaszol is, ha megszólítják – a csatlakoztatott okostelefon-alkalmazás hibája miatt lehetővé tette a hackerek számára, hogy jogosulatlanul hozzáférjenek a felhasználói adatokhoz, mivel a jelszavak, az e-mail címek és üzenetek tárolására használt háttértárat nem biztonságosan üzemeltette a gyártó a felhőben. Így az adatállomány nyilvánosan, jelszóvédelem nélkül volt elérhető az interneten.


    Egy szintén gyerekeknek tervezett okosóra biztonsági hibája pedig azt tette lehetővé a kiberbűnözők számára, hogy kémkedjenek a gyermekek és a szülők után.


    Az  ESET közleménye idézi egy biztonsági cég korábbi elemzését: az NCC Group próbaképpen hét okosjátékot vizsgált meg, amelyeknél összesen húsz problémát talált, ezek közül kettőt magas, hármat pedig közepes kockázatúnak minősített. A játékoknál gyakori hiba például az, hogy nincs titkosítva a fiók létrehozása és a bejelentkezési folyamat, így a felhasználónevek és jelszavak nyilvánosságra kerülhetnek; a létrehozott felhasználói fiókot nem lehet törölni; az eszköz párosítása egy másik játékkal vagy alkalmazással gyakran mindenfajta hitelesítés nélkül történik Bluetoothon keresztül, ami lehetővé teszi, hogy a hatótávolságon belül bárki sértő vagy felkavaró tartalmakat közvetítsen, illetve manipulatív üzeneteket küldjön a gyermeknek; bizonyos esetekben, például a walkie talkie-n keresztül pedig egy idegen is képes kommunikálni a környéken lévő gyerekekkel azáltal, hogy egy ugyanolyan játékot vásárol magának.


    A közlemény idézi Csizmazia-Darab Istvánt, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértőjét, aki elmondta: a kockázatok csökkentése érdekében érdemes ellenőrizni, hogy van-e negatív hír vagy kutatás az adott eszköz biztonságával kapcsolatban. Fontos a router, az otthoni internetes hálózat központi elemének a védelme is erős jelszóval, illetve a legfrissebb biztonsági hibajavítások letöltésével.


    Tanácsolja azt is, hogy ha nem használják az eszközt, kapcsolják ki, illetve kisebb gyerekek csak felügyelet mellett játszanak vele. Ha a játék képes frissítéseket letölteni, meg kell győződni arról is, hogy az elektronikai eszközök működését biztosító belső program legújabb verzióját futtatja-e. Fontos tudni azt is, hogy az eszközök pontosan hol tárolják az adatokat, és megbízható híre van-e a játékot forgalmazó vállalatnak. A szakértő a fiókok létrehozásakor erős és egyedi jelszavak használatát javasolja, illetve azt, hogy a felhasználók csökkentsék minimálisra a megosztott adatok mennyiségét.