Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az MI forradalmasítja a divatvásárlást is – ezt gondolják a magyar felhasználók az új technológiáról

  • A  magyar divatrajongók több mint 45%-a aktívan érdeklődik a divatkereskedelem világában használt MI alapú megoldások iránt
  • A webáruházak által használt MI technológiákat a fogyasztók 27%-a észleli tudatosan, elsősorban azok, akik nyitottabbak az ilyen újdonságokra
  • A magyar felhasználók körében az egyik legnépszerűbb MI alapú keresési megoldás a vizuális keresés
  • A felmérésben résztvevők 42%-a használt már vizuális keresést különböző webáruházakban kapható termékek árának összehasonlítására

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (MI) olyan területeken ért el áttörést, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Az egyik ilyen terület a divatipar, ahol az új technológia forradalmasítja a divatcikkek vásárlásának gyakorlatát, például az MI algoritmusok személyre szabott ajánlatokat jelenítenek meg a felhasználóknak az egyéni ízlésnek és testalkatnak megfelelően. A Glami.hu friss felmérése arra kereste a választ, hogy mit gondolnak a magyar divatrajongók az új technológiáról.

Személyre szabott ajánlások

Az MI egyik legfontosabb felhasználási területe a divatcikk kereskedelem területén, hogy segítségével a webáruházak személyre szabott ajánlatokat tudnak generálni a felhasználók számára. Az algoritmusok elemzik a felhasználók korábbi böngészési és vásárlási előzményeit, és automatizáltan megkeresik és megjelenítik azokat a termékeket, amelyek leginkább megfelelnek ezeknek. A Glami.hu tapasztalatai alapján az ajánlórendszeren keresztül történő perszonalizáció akár 20%-kal is növelheti a vásárlás esélyét. A másik kulcsfontosságú mesterséges intelligencia alapú megoldás az ár összehasonlítás, amely segít a felhasználóknak megtalálni a legjobb ajánlatot a piacon.

Innovatív MI-alapú keresési megoldások

vizuális keresés – a fotók Shazamja – lehetővé teszi, hogy képek feltöltésével kereshessenek a felhasználók. A rendszer a mesterséges intelligencia segítségével információkat nyer ki a képekből, és ezek alapján megkeresi a leginkább hasonló elemeket. Legyen szó akár műalkotásokról, tárgyakról, vagy ruházatról, ez a technológia áthidalja a szakadékot a fizikai és a digitális világ között és fokozza a felfedezés hatékonyságát. A hangalapú keresés, vagy hangvezérelt vásárlás lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy hangutasítással keressenek az interneten, egy webhelyen vagy egy alkalmazásban. Ez lényegében kulcsszavas keresést jelent például a Google Voice Search, a Cortana, a Siri, vagy az Amazon Echo szolgáltatások igénybevételével. A divatwebáruházak egyre gyakrabban alkalmaznak mesterséges intelligencia asszisztenseket, amivel személyre szabott stílustanácsokat tudnak adni, segítve az ügyfeleket preferenciáik és testalkatuk alapján megalapozott vásárlási döntések meghozatalában. A GLAMI felmérése szerint a magyarok az MI asszisztens szolgáltatásokat tartják az egyik leghasznosabb mesterséges intelligencia alapú kényelmi funkciónak, amelyet a divat webáruházak alkalmaznak.

Ajánlások testalkat típus alapján

A mesterséges intelligencia további előnye, hogy testalkat alapján is tud ajánlatokat generálni. A divatiparban gyakran eltérnek a szabványos méretektől, és ezek a különbségek gyakran nem tükröződnek a hagyományos mérettáblázatokon. A GLAMI tavalyi felmérése szerint Magyarországon a nők 31%-a, a férfiak 17%-a érzett már bizonytalanságot a testalkata miatt amikor divatcikkeket vásárolt. A divat webáruházak olyan MI-algoritmusokkal tehermentesíthetik felhasználóikat az ilyen természetű aggodalmaiktól, amelyek segítik a felhasználókat az egyéni testalkatuknak és stílusuknak megfelelő ruhák megtalálásában.

Trendelemzés és előrejelzés

A generatív mesterséges intelligencia 2023-as megjelenése után egyre több felhasználási terület jelenik meg a divat világában is. A mesterséges intelligencia nemcsak a felhasználói preferenciák alapján tesz ajánlásokat, hanem segíti a vállalkozásokat a trendek elemzésében és előrejelzésében is. A McKinsey jelentése szerint a divatiparban dolgozó vezetők 73%-a 2024-ben meghatározó prioritásnak tekinti a generatív MI technológia alkalmazását. Mindezt alátámasztja, hogy az olyan népszerű divatmárkák, mint a Zara, a H&M, a Dior, a Macy’s és a Nike, már mind alkalmazzák üzleti modelljeikben az MI-t. A mesterséges intelligencia algoritmusok elemzik a közösségi média platformjaikat, a divatbemutatókat és más forrásokat, hogy azonosítsák a jövőbeli trendeket.

Mit gondolnak a magyarok az MI-ról?

GLAMI friss felmérése keretében a magyar felhasználók véleményét is megkérdezte az MI-megoldásokkal kapcsolatban. Az adatok szerint a magyar divatrajongók több mint 45%-a aktívan érdeklődik az iránt, hogy a technológia térhódítása milyen új megoldásokat hozhat a divat területén. A felmérésből az is kiderült, hogy a divatwebáruházak által használt MI-alapú megoldásokat a fogyasztók 27%-a észleli tudatosan, vélhetően elsősorban azok, akik nyitottabbak a technológiai újdonságokra. A felmérésben ugyancsak kiderül, hogy a magyar felhasználók körében az egyik legnépszerűbb mesterséges intelligencia alapú keresési mód a vizuális keresés, valamint, hogy a válaszadók 42%-a használt már vizuális keresést különböző webáruházakban kapható termékek árának összehasonlítására. A tanulmány szerint a magyarok körében a divat területén a MI használatának legelfogadottabb területe a termékajánlás, a virtuális próbafülkék, az MI-asszisztensek a megfelelő darabok megtalálására és az ügyfélszolgálati chat.

Új rendszerező funkciót mutatott be a GLAMI divatkereső