Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az automaták és applikációk jelentik a csomagszállítás jövőjét

.

Immár csomagfeladásra is használhatók a Packeta automatái: átruházhatóvá válik a csomagátvétel

Miközben a házhozszállítás népszerűsége stagnál, a csomagautomaták aránya a kiszállítási módok között alig egy év alatt megduplázódott a magyar logisztikai piacon meghatározó szerepet játszó Packeta tapasztalatai szerint. A fogyasztói elvárásokra válaszul a vállalat márciusban két újdonságot is bevezetett, amelyek fokozhatják a csomagautomaták népszerűségét: immár nemcsak rendelni lehet az árut Z-BOX-okba, hanem csomagot is adhatunk fel bennük, a mobilapplikáció révén pedig átruházhatóvá válik a rendelt küldemények átvételének lehetősége.

Az elmúlt években nemcsak gyors növekedésnek indult a csomagszállítási piac, de a vásárlói igények is megváltoztak. Noha sokan még mindig a házhozszállítást választják, egyre népszerűbbek a csomagautomaták. 2021-ben 800 új automata került beüzemelésre a piaci szereplők által Magyarországon, 2022-ben pedig 2640, így két év leforgása alatt több mint háromszorosára nőtt a magyarországi automata-hálózat teljes nagysága. A GKID 2022-es Online Csomaglogisztikai Körképéből kiderül: míg a házhozszállítás népszerűsége az elmúlt évben nem változott, addig a csomagautomaták népszerűsége 14 százalékponttal nőtt.

A növekedésből a piac egyik meghatározó szereplőjeként a Packeta is kivette a részét. „35 automatával kezdtük a 2022-es évet, de nagyot léptünk, hiszen ez a szám év végére már elérte a 800-at. A tapasztalat azt mutatja jól döntöttünk, mert az ügyfelek nagyon kedvelik ezt a megoldást és a lefedettség növelésével egyenes arányban nőtt a Z-BOX-okba, vagyis a Packeta csomagautomatáiba rendelt csomagok száma is. Így 2022 harmadik negyedévében a Packeta által kiszállított csomagok 10%-a már csomagautomatából került átvételre. Ez az arányszám év végére 18%-ra nőtt, 2023 januárjában pedig már a 22%-ot is elérte. Ezt a dinamikát szeretnénk lekövetni új fejlesztéseinkkel” – mondta el Szép Károly, a Packeta értékesítési igazgatója annak kapcsán, hogy a vállalat márciusban két új szolgáltatást is bevezet az automaták használatában.

Az egyik újítás, hogy mostantól nemcsak a webshopokból rendelt csomagok átvételére lehet majd használni a Packeta Z-BOX-okat, hanem magánszemélyek magánszemélyeknek is adhatnak fel egymásnak csomagokat az automatákban a mobilapplikáció segítségével. Az app a napokban egy másik hasznos frissítéssel is kiegészül. Korábban csak a címzett felhasználói fiókjába bejelentkezve lehetett kinyitni az automaták rekeszeit, de most bekerült a csomagátvételi meghatalmazás funkció az alkalmazásba. Ez azt jelenti, hogy a címzett egy gombnyomással át tudja küldeni a csomag adatait valaki más fiókjába, vagyis akár családtagjai, barátai is átvehetik a küldeményt, ha így kényelmesebb.

Az újítások világosan jelzik, hogy milyen irányba halad a csomaglogisztika: a felhasználók egyre inkább a csomagautomatákat részesítik előnyben, és egyre nagyobb arányban a mobiltelefonjukat használják csomagküldésre és fogadásra. Tavaly egyetlen év alatt több mint 1 millióan töltötték le az alkalmazást, és a felhasználók egyre inkább elvárják, hogy ne csak számítógépen, hanem a telefonjukon is elintézhessék csomagokkal kapcsolatos teendőiket” – mondta el Szép Károly.

Rugalmasság, kényelem, egyszerűség és fenntarthatóság

A szakember kifejtette: a jövőben várhatóan még tovább nő az automaták szerepe, mivel a vásárlók a kutatások szerint a rugalmasságot, kényelmességet és egyszerűséget értékelik leginkább a csomagkiszállításban. Ezt pedig az automaták maximálisan biztosítják, hiszen egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket.

A csomagautomaták mellett szól az is, hogy sokkal kevesebb erőforrást is igényelnek, mint a házhozszállítás. Így nemcsak olcsóbban érhető el ez a szolgáltatás, hanem a környezetet is kíméli, hiszen kevesebb üzemanyagot használnak a futárok egy „címen” több csomagot leadva az automatákba, így is hozzájárulva az iparág fenntarthatóságához.

A fenntarthatóság nekünk és a vevőknek is fontos, a csomagautomaták pedig lehetővé teszik a nagy mennyiségű csomag kiszállítását kisebb ökolábnyommal, csökkentve a szállítási utak hosszát, ezzel pedig a károsanyag-kibocsátást is. A mi automatáink ráadásul napelemmel működnek – emelte ki Szép Károly. – Az infláció, az üzemanyagárak emelkedése szintén felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat. Mindez nem jelenti, hogy a házhozszállítás el fog tűnni, de várhatóan a fixpontos kiszállítások felé fog eltolódni a vevők preferenciája.”