Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az aktuális propaganda szerint a közösségi közlekedésre voksolnak a résztvevők a nagyrendezvények idején

Egyre többen választják a közösségi közlekedést Budapesten a nagyrendezvények, például futballmérkőzések idején – olvasható a legújabb propaganda bullshit közleményben.

A Budapesti Közlekedési Központ adatai szerint ilyenkor a kötöttpályás közlekedési eszközök – metrók és villamosok – csúcsidőben akár 250-300 százalékkal is nagyobb forgalmat bonyolítanak a szokásosnál. A társaság most megosztja a közelmúltban a Puskás Arénában rendezett, Magyarország-Hollandia labdarúgó-mérkőzéshez köthető forgalmi tapasztalatokat, amelyből kiderül, hogyan változtatja meg az utazási szokásokat egy nagyobb, akár 60 ezer főt vonzó esemény, és hogyan segíti a BKK ennek zökkenőmentes lebonyolítását.

Évről évre növekszik a fővárosi nagyrendezvénynek száma, legyen szó labdarúgó-mérkőzésekről, koncertekről vagy nemzetközi találkozókról. Ezek megrendezésénél az egyik legnagyobb kihívást a helyszín megközelítésének és elhagyásának biztosítása, valamint a hirtelen és koncentráltan jelentkező utazási igények biztonságos és a lehető leggyorsabb kiszolgálása jelenti. Mindennek megoldása a Budapesti Közlekedési Központ feladata, amelynek elvégzéséhez a társaság különféle forgalomtechnikai és forgalomszervezési megoldásokat alkalmaz, miközben valamennyi közlekedési módot (közösségi közlekedés, gépjárműforgalom, aktív- és mikromobilitás) folyamatosan figyelemmel követ.

Akár 60 ezer ember is mozoghat egyszerre

Nagyrendezvényekről legalább 10-15 ezer főt vonzó esemény esetében beszélünk – ebbe a kategóriába tartoznak a Groupama Arénában, a Papp László Sportarénában, az MVM Dome-ban vagy a Puskás Arénában tartott rendezvények is. Egy futballmérkőzés nemcsak a stadion lelátóját tölti meg, hanem a város utcáit és közlekedési eszközeit is – egy ilyen esemény akár 60 ezer ember egyidejű mozgását is jelentheti. Mindennek biztosításához részletes adatelemzésre, precíz tervezésre és összehangolt háttérmunkára van szükség. A BKK egy ilyen esemény létrejöttét a megszokott menetrenden felül extra járatok bevonásával is támogatja.

Két órával a meccs előtt indulnak neki a legtöbben

A társaság rendszeresen vizsgálja a nagyrendezvények idején jellemző forgalom alakulását, az összegyűjtött adatokat utólagosan is elemzi, hogy a forgalomszervezésért felelős szakterületek minél hatékonyabban végezhessék munkájukat a jövőbeli nagyrendezvények idején is, csökkentve ezzel a hirtelen beavatkozások számát, illetve megkönnyítve a látogatók utazástervezését.

A társaság adatelemzés és modellezés osztálya a közelmúltban részletes kimutatást készített a Puskás Arénában rendezett, Magyarország – Hollandia labdarúgó-mérkőzéshez köthető forgalmi tapasztalatokról.

Míg a közösségi közlekedés esetében a 19 és 20 óra közötti időszak, addig a megosztott rollereknél a 20 és 21 óra közötti időszak volt a legforgalmasabb, azaz későbbi érkezés volt jellemző, mint többi közlekedési eszköznél. A mérkőzést követően a gyorsabban elérhető közlekedési módok, azaz a MOL Bubi és a megosztott rollerek forgalma már 22-23 óra között, közvetlenül a lefújás utáni időszakot tekintve jelentősen megnövekedett, míg a közösségi közlekedés csúcsórája később, 23-24 óra között jelentkezett a mérkőzést követő 30 perc után, ami a megállóhelyek megközelítéséhez szükséges időigénnyel magyarázható.

A Puskás Aréna közelében található kötöttpályás vonalak, az 1-es villamos, az M2-es metró és az M4-es metró a mérkőzés előtt (kb. 18 órától), valamint a mérkőzés után (kb. 24 óráig) sűrített menetrend szerint, 3 percenként közlekedett. Ez a kínálatbővítés

  • az 1-es villamoson 22,
  • az M2-es metrón 10,
  • míg az M4-es metrón 7 többletjárat bevonását igényelte.

Az autó helyett a közösségi közlekedésre szavaznak a szurkolók

A társaság szakemberei azt is megvizsgálták, hogy melyek a legnépszerűbb közlekedési módok a meccsre való eljutásnál. A meccsnapon:

  • a gépjárműforgalom növekedése – a többi közlekedési módhoz képest – rendkívül alacsony mértékű volt, a vizsgált időszakban és a csúcsórában is mindössze 10 százalék körüli.
  • Ezzel szemben a mérkőzés előtti órákban jelentősen nőtt a közösségi közlekedési módok használata. A korábbi tapasztalatokat erősítette a mostani vizsgálat: a MOL Bubit és az egyéb közösségi közlekedési módokat a szokványoshoz képest 150 százalékkal, míg a csúcsórákban 250-300 százalékkal gyakoribb használat jellemezte.
  • A BKK adatai szerint a legnagyobb arányban a megosztott rollerek használata nőtt most is a meccs kezdete előtt, a szokványoshoz képest több mint 600 százalékkal többen választották ezt a közlekedési módot a magyar-holland meccs előtt. Ez többek között az erre a területre jellemző alapvetően alacsony forgalommal, valamint a gyors hozzáférhetőséggel magyarázható.

Összességében elmondható tehát, hogy a mérkőzésre kilátogatók jelentős része közösségi közlekedést használt, azon belül is különösképpen a kötöttpályás közlekedést részesítette előnyben. A villamosra és a metróra jellemző kiugró, 19-20 óra közötti megnövekedett használat ezeknek a közlekedési módoknak a megbízhatóságára utal, azaz időben jobban tervezhető és megbízhatóbb a fővárosiak számára metróval vagy villamos utazni egy nagyrendezvényre.

A Budapesti Közlekedési Központ célja, hogy a jövőben minél több nagyrendezvény szervezőjével megállapodást kössön, hogy az eseményekre váltott jegyek a BKK járataira is érvényesek legyenek, ezzel ösztönözve a látogatókat a közösségi közlekedés használatára.

A társaság nemrég együttműködést kötött az Újpest FC-vel, melynek értelmében a szurkolók a mérkőzésekre váltott jegyekkel meccsnapokon – a mérkőzés előtt és után – díjmentesen utazhatnak a BKK járatain. Hasonló együttműködés van érvényben a Dumaszínházzal is: az előadásokra váltott belépőkkel – a rendezvény előtt és után – a közlekedésszervező járatait is igénybe lehet venni.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!