Az 1600. Macskák előadást játssza a Madách Színház
Ezerhatszázadik alkalommal játssza a Macskák című darabot a Madách Színház; Andrew Lloyd Webber T. S. Eliot költeményei alapján írt, világsikerű musicaljének jubileumi előadását vasárnap láthatja a közönség.
A darabot Budapesten 1983-ban Szirtes Tamás rendezésében és Seregi László koreográfiájával mutatták be. Az azóta több „macskaéletet” is megélt musical 1600. előadását vasárnap 19 órakor játsszák – olvasható a színház MTI-hez eljuttatott közleményében.
Kiemelték, a magyar színházi életben még soha nem volt példa arra, hogy egy előadás csaknem 42 évig megszakítás nélkül legyen műsoron, az eredeti rendezésben, koreográfiával, változatlan formában.
Idézték Andrew Lloyd Webbert, a darab zeneszerzőjét, aki többször elmondta, hogy pályafutása során ő sem látott még soha ekkora sikerszériát. A Macskák előadás fogalommá és a magyar színháztörténet részévé vált.
Andrew Lloyd Webber sikerdarabjának színreviteli jogát Szirtes Tamás és a Madách Színház 1982-ben kapta meg, így Budapesten közvetlenül a londoni premier után láthatta a magyar közönség az akkori színházi világ egyik legnagyobb szenzációját.
T. S. Eliot angol költő Macskák könyve című versciklusát zenésítette meg Andrew Lloyd Webber, ebből készült a világsikerű musical. A darab története szerint macskabál van az elhagyott színház ódon színpadán. Minden évben egyszer megrendezik a bált, és erre összegyűlnek a környék – emberi tulajdonságokkal felruházott – macskái, eltáncolják és eldalolják életüket.
A musical a londoni West Enden 21 évig, a New York-i Broadwayn pedig 24 évig volt műsoron. A Macskák Budapesten még ennél is nagyobb siker lett, csaknem 42 éve van repertoáron. Premierje óta minden hazai színházi rekordot megdöntött, generációk nőttek fel rajta, és több generáció váltotta egymást a különböző szerepekben is.
Az előadáshoz a dalszöveget, T. S. Eliot verseit Romhányi József fordította. Az ő nyelvi leleményeinek, szóbőségének és játékosságának nagy szerepe van a Macskák sikerében.
A Macskákkal indult el az a változás, amely a 2000-es évekre nemzetközi szinten is elismert musicalszínházzá tette a Madách Színházat.
(MTI)
T. S. Eliot – A. L. Webber: MACSKÁK
Szereposztás
- Tus, Gastrofar George: Szolnoki Tibor, Weil Róbert
- Grizabella: Bajza Viktória, Gallusz Nikolett
- Mefisztulész I.: Kalapács József, Mező Zoltán
- Mefisztulész II. / Nagy Hirig Macska: Bakó Máté, Sárközi Gyula József, Szegő András
- Old Csendbelenn: Egyházi Géza, Rezsnyák Róbert
- Bombalurina: Kisfaludy Zsófia, Magyar Krisztina
- Lengelingéla: Kecskés Tímea, Molnár Gyöngyi
- Munkustrapp: Berényi Dávid, Jenei Gábor
- Quaxo: Jenővári Miklós, Kiss Ernő Zsolt
- Mindlevery: Foki Veronika, Szilvási Judit, Zsitva Réka
- Ben Mickering: Balázs Dávid, Sándor Dávid
- Elvis Trén: Kovács Péter, Sánta László
- Micsel Rumli: Baksa András, Puskás Péter, Serbán Attila
- Cassandra: Sári Éva, Simon Boglárka, Wégner Judit
- Victoria: Pacskó Dóra, Szűcs Enikő Flóra, Zsitva Réka
- Gimb-Gömb: Dichter Dóra, Hajdu Gréta, Magyar Krisztina
- Koricipat: Nagy Attila, Németh Gábor
Alkotók
- Díszlettervező: Götz Béla
- Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida, Vágó Nelly
- Zenei vezető: Kocsák Tibor
- Karmester: Köteles Géza, Zádori László
- Maszk: Hufnágel Mariann
- Koreográfus asszisztens: Kaszás Ildikó
- Betanító balettmester: Sárközi Gyula
- Betanító balettmester asszisztens: Vaszilenko Eugenia
- A rendező munkatársa: Cs. Nagy Endre, Kutschera Éva
- Társrendező-koreográfus: Seregi László
- Rendező: Szirtes Tamás