Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A versenyjogi szabályozást is újraírhatja a koronavírus-járvány

A koronavírus által okozott válság gazdasági hatásainak kezeléséhez elengedhetetlen az összefogás és állami szerepvállalás, nem mindegy azonban, hogy ez miként valósul meg: a teljes gazdaságot érintő, széles körű sokkhatás a versenyjog alkalmazása terén is változásokat hozhat. A Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői ezért összefoglalták, hogy e területen milyen lépések merülhetnek fel.

A koronavírus-járvány világszerte rendkívüli hirtelenséggel csapott le, várható hosszú távú gazdasági hatásait jelenleg csak találgatni lehet. A válság hatással van a versenyszabályozásra is: gyakorlatilag minden versenyjogi kérdést újra kell gondolni, a megváltozott prioritásokat és szempontokat óhatatlanul figyelembe kell venni a gazdaság talpra állításához – derül ki a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal értékeléséből. A válság rövid távon megoldandó problémái (ellátásbiztonság, egyes szektorok működőképességének fenntartása), a kilábalási, átmeneti időszak középtávú kérdései (a hatékony verseny működését biztosítani képes piaci struktúra kialakítása) és a hosszú távú, „normál” működés biztosítása egyaránt fontos szempontok minden versenyjogi kérdés értékelése során.

Állami támogatások

Az elsőként felmerülő – és egyben legfontosabb – terület az állami támogatások kérdése. Az új koronavírus által okozott járvány kapcsán a tagállami kormányok és az Európai Bizottság számára is gyorsan egyértelművé vált, hogy szükséges lesz az állami támogatások korábbinál szélesebb körű jóváhagyása. A Bizottság 2020. március 19-én publikálta a gazdaság megsegítését célzó állami támogatásokra vonatkozó ideiglenes keretszabályát, melyben – az Európai Unió történetében második alkalommal – széles körben tette lehetővé állami támogatások nyújtását a komoly tagállami gazdasági zavarok megszüntetése kapcsán.1 A keretszabályzat a 2020. december 31-ig nyújtott bizonyos állami támogatások esetén alkalmazandó.

Fúziók

A koronavírus jelentős hatást gyakorol a fúziókra és felvásárlásokra is. A fúziókat versenyjogi szempontból vizsgáló eljárások sokszor elhúzódhatnak, a kialakuló válsághelyzetben pedig egy bizonytalan kimenetelű tranzakció komoly veszteségeket okozhat. Recesszió idején jellemzően megnő a fúziók száma, mivel a kritikus gazdasági helyzetben a gyengébb cégek nem képesek függetlenségüket megőrizni. A fúziók kérdése így a gazdasági válsággal összefüggésben két kontextusban merülhet fel: egyrészt az egyszerűbb esetekben a megváltozott gazdasági helyzetre tekintettel kérik a vállalkozások, hogy az összefonódást a fúziókontroll eljárás befejezése előtt végre lehessen hajtani, másrészt a problematikus összefonódásoknál arra lehet hivatkozni, hogy az adott fúziót azért szükségszerű engedélyezni, mert az abban részt vevő valamely vállalkozás a válság következtében „leépülőben lévő vállalkozás”. Az ilyen cégek bukásának következtében koncentrálódna a piac, így ezt elkerülendő ezeket a cégeket védik az államok és a versenyhatóságok is – derül ki a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértőinek összeállításából.

Fogyasztóvédelem

A koronavírusos megbetegedésekre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelenleg is vizsgálja a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló bizonyos termékek reklámjait.

„A GVH eddig is kifejezetten szigorúan lépett fel a betegségek megelőzésével, gyógyításával vagy kezelésével kapcsolatos állításokat, valamint az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazó cégekkel szemben, így valószínűsíthető, hogy e szigor a közeljövőben még intenzívebbé válik” – hangsúlyozza dr. Firniksz Judit, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal versenyjogi szakértője.

Versenykorlátozó megállapodások

Válság idején nem alkalmazható a versenyjog bevett, általános logikája. Olyan speciális helyzetek merülhetnek fel, ahol akár egyes piacok fennmaradása függhet olyan alapkérdések újragondolásától, mint hogy egyeztethetik-e lépéseiket a versenytársak válsághelyzetben, megoszthatnak-e információkat, esetleg milyen mértékű és típusú kooperáció megengedett. Fontos szerep hárulhat a szakmai-érdekképviseleti szervekre is, hiszen a hatékony közös fellépés sorsdöntő lehet. Természetesen bármilyen együttműködés csakis a jogszabályi feltételeknek megfelelő keretek között történhet: a piacfelosztó, kibocsátást korlátozó, árrögzítő lépések nem mentesülnek a versenykorlátozó megállapodások általános tilalma alól a válságra történő hivatkozás esetén sem. Ezek az ún. válságkartellek, amelyek szigorú elbírálás alá esnek mind uniós, mind magyar szinten.

Erőfölény, piaci erő

A koronavírus-járvány által okozott helyzetben szintén más megvilágításba kerül a gazdasági erőfölény kérdése. Válság idején ugyanis egy erőfölényben lévő vállalkozás könnyebben kiszoríthatja versenytársait a piacról azok sérülékenysége miatt, illetve hatékony verseny hiányában megnőhet a kizsákmányoló típusú visszaélések száma is. Nem szabad azonban azt sem elfelejteni, hogy a recessziónak nem csak a vállalkozások, hanem a fogyasztók is ki vannak téve, nehezebbé válik az ő gazdasági helyzetük is, így az ilyen jogsértések az átlagosnál is nagyobb érdeksérelmet jelenthetnek a számukra. Érdemes és szükséges megvizsgálni továbbá a termelők, beszállítók, forgalmazók alkupozíciójára gyakorolt hatását is, amelyek a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban2 különösen jelentős hangsúlyt kaphatnak a mostani járvány idején. Válság idején mindemellett a nagyobb kockázatok miatt nehezebb a piacra lépés is, amely a domináns cégeket szintén áraik növelésére ösztönözheti3.

Az egyes témákkal kapcsolatban bővebb tájékoztatást a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal „Versenyjogi ötpercesek” sorozatában olvashatnak.

1 Ld. az Európai Unió Működéséről Szóló Szerződés (EUMSZ) 107. cikk (3) bekezdés b) pontját.

2 Ld. részletesebben a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek vonatkozásában a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló 2009. évi XCV. törvény rendelkezéseit.

3Inotai i.m. 33.