Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A Toyota közel egymilliárd dollárt fektet be új fényezőüzeme felépítésébe az USA-ban

A Toyota terjeszkedési stratégiája régóta az, hogy ott gyártja a termékeit, ahol eladja. Az Egyesült Államok és Kanada pedig évtizedek óta a Toyota sikersztorijának állandó helyszíne, így a legújabb, 922 millió dolláros beruházás is itt valósul meg.

A Kentucky államban lévő Georgetownban a Toyota már majdnem négy évtizede jelen van, és az idők során összesen 14 millió autó gördült le az üzem gyártósorairól. Ahol autókat szerelnek össze, ott le is fényezik őket, ezért a Toyota folyamatosan fejleszti a Kentuckyban lévő fényezőüzemet is. Az új, 93 ezer négyzetméteres épületben már a Toyota legmodernebb fényezési technológiáit fogják használni 2027-től kezdve.

A fényezés ugyanis az autógyártás egyik leginkább energiaigényes és leginkább szennyező folyamata, s a végeredmény, azaz a termék megjelenése szempontjából az egyik legfontosabb. Az új fényezőüzemtől és az abban alkalmazott modern megoldásoktól a Toyota azt reméli, hogy évente 30 százalékkal csökken majd az energiafelhasználás és évente mintegy hatmillió literrel kevesebb vizet fognak felhasználni. Emellett cél még a fényezési idők lerövidítése, illetve magának a fényezési folyamatnak a precízebbé tétele is. Sőt, a Toyota azt tervezi, hogy az itt gyártott modellekhez a vásárlók sokkal több árnyalat közül választhatnak majd, mert az üzem technológiája lehetővé teszi, hogy egy-egy modellt akár 15-20 féle különböző fényezéssel is készítsenek az üzemben.

A Toyota Kentuckyban lévő gyártósora jelenleg az egyik legnagyobb autógyár a világon, évente 550 ezer kocsi készülhet itt, s emellett a motorgyártó üzem is összeszerel mintegy 600 ezer erőforrást. Nemcsak a méret, a gyártási kapacitás, hanem az itt készülő modellek sora is azt mutatja, hogy a Toyota Kentucky szerepe kulcsfontosságú. Az USA-ban több mint két évtizeden keresztül a Toyota Camry volt a legkelendőbb személyautó, s a legújabb modell hibridváltozata készül itt. Gyártási és technológiai szempontból evidens volt, hogy a Camry Lexus testvérmodelljének, az ES-nek a gyártása is itt történjen, s a harmadik itt összeszerelt autóról, a RAV4 hibridről sem mondhatjuk, hogy lasszóval kellene összefogdosni a vevőit.

A 922 milliós beruházás nem az egyetlen, amit a Toyota mostanában elhatározott a sikermodelleket készítő georgetowni gyárral kapcsolatban. 2024-ben döntöttek egy még jelentősebb, 1,3 milliárd dolláros befektetésről; új gyártósort hoznak létre, ahol a 2026-ban a piacra lépő új, három üléssoros, tisztán elektromos hajtású Toyota SUV gyártása zajlik majd. 

S most lássunk néhány számot, hogy kontextusba helyezzük a fényezőüzem 922 millió dolláros beruházását. Az itt gyártott modellek – Toyota Camry és Lexus ES hibrid, valamint RAV4 hibrid – átlagára körülbelül 40 ezer dollár az amerikai piacon, azaz a Toyota most körülbelül 23 ezer autó árát költi modern és környezetbarát technológiák meghonosítására. Mivel az üzem éves gyártókapacitása ennek több mint hússzorosa, a beruházás minden bizonnyal gyorsan megtérül.

Fotók: Toyota, The Courier-Journal, Plant Services

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!