Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A történetmesélés megszállottja a legamerikaibb európai rendező

A magyar fővárosban, a Budapesti Klasszikus Film Maratonon veszi át Wim Wenders a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége (FIAF) díját, amelyet a filmörökség megmentése iránt elkötelezett alkotóként érdemelt ki. A 79 éves rendező 12 alkotását is elhozza a fesztiválra, köztük Az erőszak végét, amelynek teljeskörűen restaurált változata nálunk lesz először látható.

Wim Wenders a filmezés mellett a húszas évei elején kötelezte el magát. Előtte eléggé csapongott a figyelme, érdeklődése. Az egyetemen belekóstolt a filozófiába, a germanisztikába, a pszichológiába majd Németországból Párizsba költözött, ahol festőként próbált érvényesülni. A francia fővárosban aztán villámcsapásként megérkezett az életébe a film. A patinás Cinémathèque Française-ban teljesen a hetedik művészet hatása alá került. „Párizsban felfedeztem a mozit, ami megváltoztatta a sorsomat.” – mesélte később kitörő lelkesedéssel. A délutánokat, illetve az estéket a moziban töltötte és ez a maga választotta gyorstalpaló filmtörténeti kurzus terelte végleg a filmművészet felé.

A filmfőiskolát a müncheni Film- és Televízió Egyetemen végezte el, ami alatt az 1968-as diák lázadásokból sem maradt ki. Részt vett a tüntetéseken, a rendőrökkel is atrocitásba keveredett, és felfüggesztett börtönt kapott, mert ellenállt a letartóztatására érkező hatóságoknak. A folytatás azonban innen már tényleg csak a filmekről szólt az életében. 1967 és 1970 között filmkritikusként dolgozott és több rövidfilmet készített. Köztük az elsőt 1967-ben rögzítette, ami a legnagyobb sajnálatára azóta elveszett. Ma már senki sem láthatja a Színhelyek című rendezői debütálását. A diploma megszerzése után tizenöt másik rendezővel, íróval együtt 1971-ben megalapította a Filmverlag der Autoren nevű filmgyártó és forgalmazó céget, ami a német szerzői film fontos fóruma lett. A hetvenes évek már elképzelhetetlenek voltak nélküle. Felsorakozva R.W. Fassbinder, Werner Herzog és Volker Schlöndorff mellé az új filmes generáció tagjaként indult a közönség meghódítására.

Wenders gyorsan magára irányította a figyelmet 1973-ban. A 9 éves kislány és az újságíró kényszerkettősének közös utazását megörökítő Alice a városokban című, a háború utáni Németországban játszódó filmjével markánsan letette a névjegyét, amit a Téves mozdulattal (1974) és A dolgok állásával (1975) kerekített road-movie trilógiává. A bemutatkozása után a nemzetközi áttörés sem sokáig váratott magára. Azt az 1977-es Amerikai baráttal el is érte. Patricia Highsmith egyik Ripley-krimijét adaptáló filmjét eredetileg John Cassevetes-szel forgatta volna, de az végül Dennis Hopperrel valósult meg. Sokan látták, szerették és ennek hatására Hollywood is keblére ölelte. Maga Francis Ford Coppola csábította őt az álomgyárba, ahol a Hammet című (Magyarországon A piszkos ügy néven ismert) detektívtörténet vászonra vitele várt rá. Maga sem gondolta volna, hogy a forgatókönyv hiányosságai, pénzügyi nehézségek miatt 4 évbe kerül majd a megvalósítása. Némileg kiábrándulva Amerikából visszatért Európába és elkészítette a pénzből kifutó stáb megpróbáltatásait nyomon követő A dolgok állását, ami verhetetlen fesztivál kedvenc lett. Arany Oroszlánt nyert vele Velencében és kinyitott szinte minden kaput előtte, amelyek révén megszülettek pályafutása legemblematikusabb alkotásai, mint a Párizs, Texas, a Berlin felett az ég, vagy a Lisszaboni történet és Az erőszak vége.

A sikerei révén a fikció mellett a dokumentumfilmezésben is jobban elmerülhetett. Ezen a téren sem vallott kudarcot. A Tokyo-Ga-ban a japán rendező mestert, Ozut idézi meg, a rendkívül megrázó Villanás a víz felettel Nicholas Raytől búcsúzik, A 666-os szoba a filmkultúra átalakulására reflektál, a legendás kubai zenészekről pedig a Buena Vista Social Club-ban zengett örömódákat. Pályafutását végigkísérte másik szenvedélye, a fotózás. Képein, amelyeket a világ számos pontján rögzített, mindig az adott hely lényegét akarta megörökíteni. Művészi látásmódja sok rajongót vonz, aminek köszönhetően 1986 óta rendszeresen mutatják be a fényképeit kiállításokon. Volt már tárlata a párizsi Centre Pompidou-ban (1986), a berlini Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart-ban (2001), a bilbaói Guggenheim Múzeumban (2002) is.

Filmjei 97 kitüntetésben részesült az évtizedek során. Köztük cannes-i, berlini, velencei fesztiválok elismeréseit nyerték el. Alkotóként a művészeti Nobel-díj, a Praemium Imperiale, a párizsi Sorbonne tiszteletbeli doktora cím büszke viselője, valamint az Európai Filmakadémia tagja, amelynek 1996-tól 2020-ig elnöke is volt. A számtalan kitüntetése mellett a Wim Wenders Alapítvány fejezi ki a film, a mozi iránti olthatatlan szenvedélyét. A feleségével közösen, 2012-ben létrehozott szervezet a rendező filmes, fotográfiai és irodalmi életművének megőrzésével, továbbfejlesztésével és tehetséggondozással foglalkozik. Ösztöndíjat alapított, amit azok a tehetséges fiatal filmesek kapják, akik a mozgóképes történetmesélés innovatív új útjait keresik. Hitvallása ezen a téren ugyanis semmit sem változott az évtizedek során. Ma is azt gondolja, hogy az emberek napjainkban – éppúgy, mint a filmtörténet hajnalán –, szomjazzák a történeteket, mert azokon keresztül tudnak kapcsolódni a világhoz, és azokban ismerhetnek saját magukra.


Tudtad?

Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!