Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A terhességgel kapcsolatos egyik legvitatottabb kérdésére keresi a választ a Toyota

Folytatja virtuális töréstesztbábújának fejlesztését a Toyota. Ezúttal egy olyan modellt igyekeznek alkotni, amellyel hitelt érdemlően lehetne vizsgálni a biztonsági öv hatását az anyaméhben fejlődő magzatra.

Amióta létezik biztonsági öv, azóta hangoztatnak érveket a várandós nők övhasználata mellett és ellen. A legfőbb kérdés, hogy a balesetben megfeszülő heveder vajon okozhat-e sérülést a magzatnak. A kutatások bebizonyították ugyan, hogy a megfelelően elvezetett öv semmilyen kárt nem okoz, ez azonban nem győzte meg a hitetleneket, akik továbbra is inkább mindenféle kétes hatékonyságú segédberendezéssel szerelik fel autójukat, vagy – ami a lehető legrosszabb ötlet – be sem kötik magukat, amíg babát várnak.

Másfelől ugyanakkor az is igaz, hogy mindig van tér a további fejlesztésre. És bár az eddigi tapasztalatok kedvezőek voltak, az autóipar nem rendelkezik alapos ismeretekkel arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetne tökéletesíteni a jelenlegi biztonsági öveket, illetve, hogy a meglévő konstrukció módosítása hogyan befolyásolná annak magzatokra gyakorolt hatását.

A Toyota észak-amerikai kutatóbázisán 2022-ben merült fel ugyanez a kérdés, és a szakemberek azonnal munkához is láttak. Persze komoly helyzeti előnyből indultak, mivel a Toyota rendelkezésére áll a világ egyik legfejlettebb virtuális töréstesztbábu-szoftverje, a THUMS, amely tetszőleges testalkatú utasokat tud bármilyen utazási szituációban szimulálni. Egy ilyen szoftver azonban csak a rendelkezésére álló adatokkal tud számításokat végezni.

Ezzel körvonalazódott is a feladat: minél részletesebb képet kell kapni egyrészt a magzatok anatómiájáról, másrészt az anyaméhen belüli elhelyezkedésükről – és persze arról is, hogy külső erő hatására hogyan mozdulnak el.

A Toyota CSRC kutatóközpontja, amelyet kifejezetten külső partnerekkel folytatott szoros tudományos együttműködésekre hoztak létre, felvette a kapcsolatot egy kanadai egyetemmel, és közösen kialakítottak egy speciális MR készüléket. Ebbe nem befekszik, hanem beül a vizsgált alany, méghozzá az autókban elfoglalt testhelyzetben. A berendezés ezután a törzstájról készít részletgazdag felvételeket, amelyekből aztán összeállítható egy háromdimenziós modell.

Természetesen nem elég egyetlen vizsgálat: várandós nők tucatjait, százait kell majd „beszkennelni” ahhoz, hogy kellőképpen változatos adatbázis álljon rendelkezésre a THUMS programozásához. Ezt követően aztán számítógépes szimulációval könnyen, pontosan és gyorsan vizsgálhatóvá válnak a különböző passzív biztonsági rendszerek magzatra gyakorolt hatásai, és kideríthető, hogy létezik-e hatékonyabb utasvédelmi megoldás a jelenleg alkalmazott biztonsági öveknél.

Ez önmagában is lelkesedésre adna okot, a Toyota kutatóintézete azonban ennél is messzebb tekint: ahogy már korábban is, ezúttal is meg fogják osztani a modellt a tudományos világgal. Így bárki bekapcsolódhat a kutatásokba, ami nagyságrendekkel hatékonyabbá, gyorsabbá és alaposabbá teheti az esetleges termékfejlesztéseket.

Fotók: Toyota, 30Seconds, HerFamily