Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A mesterséges intelligencia lehet a túlélés kulcsa a ruházati- és divat cégek számára

A GLAMI divatkereső platform iparági jelentése szerint a ruházati- és divatárucikkek online kereskedelemével foglalkozó vállalkozások körében egyre nagyobb szerephez jut a mesterséges intelligencián alapuló eszközök használata. A jelentés négy területet jelöl meg, amelyeken a kereskedelmi platformok számára kiemelt jelentőségű lehet az MI-eszközök használata.

A világjárvány közepette a ruházati- és divatkereskedelmi webáruházak gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre, ugyanakkor a járvány következményei folyamatosan kihívások elé állítják a teljes iparágat. A GLAMI divatkereső jelentése szerint a technológiai innováció továbbra is meghatározó lesz az e-kereskedelemben, és a mesterséges intelligencián (MI) alapuló technológiák lesznek a legnagyobb hatással az iparágra.

A jelentésben szereplő adatok szerint a koronavírus járvány kitörése óta az kereskedők 30%-a tervezi növelni az MI eszközökbe való befektetéseinek mértékét, valamint azok a szervezetek, amelyek MI eszközöket használ az e-kereskedelmi platformjaikon 2023-ig 25%-os hatékonyságnövekedésre számíthatnak mind az ügyfél-elégedettség, mind a bevételek, mind pedig a költségcsökkentés területén is[1].

Az mesterséges intelligencia alapú digitális megoldások számos formábantámogathatják a webáruházak üzletvitelét,www.glami.hu adatai szerint a vállalkozásoka következő négy területeken látják azMI használatában a legnagyobb potenciált:

Hiper-perszonalizáció és vizuális keresés

A online árucikkek hatalmas kínálatában a fogyasztók gyakran azért függesztik fel a vásárlási folyamatot, mert az óriási kínálatban nehezen találják meg az általuk keresett terméket. A megoldást az intelligens keresési eszközök jelentik, amelyek segítségével a vásárlók a korábban erre szánt idő töredéke alatt megtalálhatja a kívánt terméket. A statisztikák szerint a korábbi keresések alapján személyre szabott ajánlatok növelik a konverziós arányt és az átlagos rendelési érétéket. Azok a vásárlók, akik a nekik szóló ajánlókra kattintanak 4,5X nagyobb eséllyel vásárolják meg a terméket. Ugyancsak megfelelő ajánlat megtalálásához nyújt hatékony segítséget a vizuális keresés, amely lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy egy mobillal készített fotó vagy egy internetről lementett kép segítségével pillanatok alatt megtalálják a kiszemelt darabhoz leginkább hasonlító termékeket. A GLAMI adatai szerint szöveg alapú kereséssel összehasonlítva a vizuális keresőben megtalált ruhadarabokat kétszer nagyobb eséllyel rendelik meg a vásárók.

„A GLAMI keresőmotor több mint 3500 webáruház termékeit teszi elérhetővé egyetlen platformon. Ez átlagosan 30 millió terméket jelent, és napi több ezer új árucikk kerül a rendszerbe. Az MI csapat támogatásával a GLAMI létrehozott egy olyan megoldást, amely automatizálja a termékek kép és leírás alapján történő címkézését. Az így továbbfejlesztett termékkatalógusunk üzemeltetése 100 fő teljes munkaidőben dolgozó ember munkáját váltotta ki, és mivel ugyan ez a rendszer a keresési előzmények és egyéb adatok alapján képes rá, hogy személyre szabott ajánlatokat kínáljon a vásárlóknak, jelentősen javította a legfontosabb mutatószámainkat is, mint a konverziós arány, az oldalon töltött idő, és a visszafordulási arány” – tette hozzá Peter Hupka, a GLAMI magyar piacért felelő vezetője.

A visszaküldött áruk számának csökkentése

A visszaküldött áruk számának csökkentése szintén olyan terület, ahol a MI hatékonyan alkalmazható. Az egyik legmagasabb a visszaküldési arány a divatcikk kereskedelem területén tapasztalható, mivel itt gyakrabban fordul elő, hogy a kiszállított termék valamilyen oknál fogva – legyen szó a nem megfelelő méretről, vagy a ruha szabásáról – nem felel meg az elvárásoknak. A mesterséges intelligencia csökkentheti a visszaküldések számát például, amikor az összes korábbi vásárlás és a visszaküldött termékek adatai alapján segít a javasolt méret megválasztásában. Mindeközben egyre több kiskereskedő kísérletezik virtuális próbafülkékkel, amelyek a telefonos kamera segítségével lehetővé teszik a vásárlók számára, hogy a járvány idején is felpróbálhassák a termékeket.

Az ügyfélszolgálat költségcsökkentésének területén

A chatbotok és a hangasszisztensek előnye, hogy a nap 24 órájában rendelkezésre állnak az egyszerűbb kérdések megválaszolására, így csökkenthetik az ügyfélszolgálati munkatársak leterheltségét. Annak ellenére, hogy a bonyolultabb kérdések megoldásához továbbra is szükség lehet ügyfélszolgálati munkatárssal való kapcsolatfelvételre, a divatcikk cégek és kiskereskedők körében is egyre népszerűbbek, mivela becslések szerint az MI-alapú virtuális asszisztensek használata 30%-kal csökkentheti az ügyfélszolgálat fenntartásának költségeit.

Készletgazdálkodás- és kereslet előrejelzés területén

Míg korábban csak az elektronikus kereskedelem óriásai használták a gépi tanulás algoritmusait az értékesítési trendek megismerésére, mára már a kisebb webshopokat üzemeltető vállalkozások is használják az MI-t és a gépi tanulást a divatpiac dinamikájának megértéséhez, ami hozzájárulhat az eredményesebb működésükhöz.

A GLAMI Fashion (Re)search néven indított rendszeres adatgyűjtésen alapuló piackutatás sorozatának eredményei az alábbi linken érhető el: https://www.fashion-research.hu/