Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

 A média hatása a nők testképére

Filming media event with a video camera. Press conference.

A média, a bulvár- és női magazinoknak a nők testképére gyakorolt hatását vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) – közölte az NMHH kommunikációs igazgatósága kedden az MTI-vel.

Az egyik leggyakoribb szilveszteri elhatározás: lefogyni a nyári strandszezonra. A fogadalom fő ösztönzői a médiában viszontlátott testképideálok, amelyekkel azonban a sajtó nemritkán irreális elvárásokat és elérhetetlen referenciákat közvetít fogyókúrára buzdítva akár teljesen egészséges testalkatú embereket is – írták.

Hozzátették, a magazinok és bulvárlapok az év elejétől gyakran kezdik ösztönözni olvasóikat arra, hogy a karácsonyi időszakot maguk mögött hagyva fogyókúrákkal és edzésekkel kezdjék a nyári szezonra formálni a testüket. Cikkeiket jellemzően karcsú, bikiniben pózoló modellekkel is illusztrálják, tovább erősítve az olvasóban, hogy a vékony, formás, „tökéletes” test a nyár alapkövetelménye.

A média fontos szerepet játszik a kulturális elvárások közvetítésében és alakításában, így a nők közül is sokan a sajtóban látott referenciákhoz mérik saját testüket. Ezek hatására azonban akár olyan nők is elégedetlenné válhatnak a saját testükkel, akiknek a testtömegindexe egyébként a normál, egészséges tartományba esik

– emelték ki.

Az NMHH aktuális tanulmánya nyolc nagy látogatottságú online női magazin tavaly májusi és júniusi publikációit elemezve megállapította, hogy a vizsgált írásokat illusztráló, nőket ábrázoló képek mintegy fele modellalkatú, fitt, 46 százalékuk pedig normál testalkatú nőket mutatott be. Túlsúlyos szereplők a fotók csupán 7 százalékán szerepeltek – vagyis, miközben a KSH 2019-es adatai szerint a magyar nők 96 százaléka az átlagos vagy a túlsúlyos kategóriába tartozik, a bulvárlapok cikkeinek közel fele sovány vagy modellalkatú nőket ábrázolt.

Felidézték, hogy a nyár előtti időszakban a bulvárportálok különösen felkapott témái voltak a különféle fogyókúrák és edzések, testformáló módszerek. Ezek a cikkek általában a gyors, azonnali megoldásokat kereső közönséget igyekeztek kiszolgálni: a sikeresen lefogyó emberekkel foglalkozó publikációk a legtöbbször rendkívül jelentős, 20-50 kilogrammos súlycsökkenésről számoltak be.

A cikkekben a leggyakrabban propagált testformáló módszer a zsírégető italok fogyasztása volt. Ezek olyan teák, turmixok és ivólevek, amelyek a publikációk szerint akár 39 kilogrammtól is segíthetnek megszabadulni. A második legtöbbet népszerűsített fogyókúrás módszer az időszakos böjtölés volt, vagyis két diétás módszer is megelőzte az egészséges táplálkozásra buzdító írásokat

– közölték.

Az olvasóknak minden esetben fontos tudatosítaniuk, hogy a bulvármagazinokban olvasható diéták és testformáló módszerek nem személyre szabottak, gyakran nem áll mögöttük szakember ajánlása sem: a vizsgált cikkek egyike sem tett említést arról, hogy milyen súlyú, testfelépítésű vagy egészségi állapotú személyeknek javasolt vagy éppen messziről kerülendő egy-egy diéta, sok esetben pedig csupán valamilyen termék reklámozása a valódi céljuk – figyelmeztetett a hatóság.

A tanulmány részletes kutatási eredményei elérhetők az NMHH honlapján.:

https://nmhh.hu/cikk/249987/Lapos_has_abszurd_dieta_bikinis_modell__avagy_a_noi_testtel_kapcsolatos_cikkek_uzenetei