Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A magyarok többsége már mobilján bankol, további funkciókkal még erőteljesebb lehetne a növekedés

A fizetéstechnológiai cég szerint a magyar felhasználók nyitottsága a bankokat is motiválhatja új funkciók és innovatív megoldások bevezetése felé.

A fizetéstechnológiai cég szerint a bankoknak és pénzügyi szolgáltatóknak fontos szerepe van abban, hogy a digitális pénzügyek gyors, kényelmes és biztonságos megoldást jelentsenek a felhasználók számára.

A Mastercard éves felmérése szerint a mobilbankot használók aránya először haladta meg az 50 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében. A hagyományos ügyintézésnek a pandémia is gátat szabott, de az adatok alapján a mobilbankolás népszerűsége évek óta dinamikusan nő. Két éve még csak a megkérdezettek 13 százaléka használt ilyen alkalmazást, ez az arány 2020-ra már elérte az 56 százalékot. Korosztályos bontásban a fiatalok (18-34 évesek) a legaktívabbak, itt 65% a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50-64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz.

„A kutatásunk rámutatott, hogy 97 százalékos okostelefon penetráció mellett a többség banki ügyeit is ezeken az eszközökön szeretné intézni. Ma már néhány másodperc alatt ellenőrizhetjük egyenlegünket, küldhetünk azonnal pénzt, vagy indíthatunk utalást. Fontos, hogy a mobilunkban elérhető pénzügyi lehetőségeink egyre inkább bővüljenek, miközben használatuk folyamatosan egyszerűsödik. Ide tartoznak az olyan fejlesztések is, mint a számlaalapú bolti vagy webshopos fizetés, a nyílt bankolási megoldások, de az azonnali átutalás is. Az a szolgáltató könnyen versenyelőnybe kerülhet, aki először tesz elérhetővé ilyen innovatív funkciókat ügyfelei számára” – mondta Eölyüs Endre a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A mobilbankolás egyik új funkcionalitása lehet a hazai szolgáltatók számára is elérhető bankszámla alapú fizetés, a Mastercard tokenizációs technológiájával. Ez a Pay by Account névre keresztelt megoldás lehetővé teszi, hogy a felhasználók bolti vagy online környezetben okostelefonjuk segítségével ne kártyájuk, hanem közvetlenül számlájuk terhére fizessenek. Ez a kereskedőknek is könnyebbséget jelent, hiszen a Mastercard megoldása a már mindenki számára ismert érintésmentes (NFC) technológiával működik, a vásárló telefonját a POS-terminálhoz érintve fizet – nincs szükség tehát új eszközök telepítésére bolti azonnali fizetések elfogadásához.

A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%). Ez utóbbi tekintetében több mint 10 százalékos a növekedés egy év alatt. Érdekesség, hogy a fiatalok a többi korosztályhoz képest valamivel ritkábban említették az átutalást a gyakran használt mobilbanki funkciók között, de szívesebben használják az ilyen applikációkat pénzküldésre (47%), mint a 35-49 évesek (40%), vagy az 50-64 évesek (34%).

A Mastercard arra is kíváncsi volt, hogy a mobilbanki applikációt nem használók milyen indokkal mondanak nemet a digitális bankolásra. 38% inkább az online, webes szolgáltatást használja, ez az arány a fiataloknál alacsonyabb (27%), de jóval átlag feletti a férfiak körében (45%). Érdekesség, hogy a mobilbanki appot nem használó fiatalok közül minden tizedik (12%) kipróbálta már ezt a lehetőséget, de nem szerette. A fentiek mellett a biztonság hiányát is minden ötödik felhasználó kétségbe vonta (19%).

„Ma már a jó ügyfélélmény és a biztonság nem valami plusz, hanem alapelvárás kell, hogy legyen, mindezekről pedig fontos, hogy az ügyfelek is tudjanak, sőt, kétségük se férjen ahhoz, hogy adataik jó kezekben vannak. A Mastercard tokenizációs megoldása a mobilfizetések kapcsán már jól ismert, ezt a technológiát használjuk a számlaalapú fizetési megoldásunkban is” – mondta a kutatás eredményeire reagálva Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési menedzsere. „Az Egyesült Királyságban működő Faster Payments rendszer jó példa arra, hogy milyen hatalmas potenciál van az azonnali fizetési rendszerek és innovatív fizetési megoldások összekapcsolásában. A Faster Payments-nek köszönhetően a felhasználók pénzt küldhetnek ismerőseiknek, ehhez pedig elég egy telefonszám, de ugyanúgy fizetési kérelemre is van lehetőség. Az előző hónapban a rendszer közel 238 millió fizetést dolgozott fel, egy-egy tranzakció pedig néhány másodpercig tartott csupán” – tette hozzá a szakértő.

A biztonság mellett a mobilbankolás felhasználói élményét is javíthatják a pénzügyi szolgáltatók, például, ha átláthatóbbá teszik a vásárlási tranzakciók utánkövetését. A Mastercard pár hónapja jelentette be együttműködését az Ethoca nevű céggel, melynek segítségével a tranzakció történetben olyan plusz információk válhatnak elérhetővé, mint például a kereskedő neve és logója, vagy a vásárlás helye. A mellett, hogy ez az újítás segíti az ügyfeleket vásárlásaik utólagos azonosításában, a kereskedők márkaismertségét is növelheti. A szolgáltatás ingyenes, a kereskedőknek csak annyi a dolguk, hogy mielőbb feltöltsék ezeket az adatokat a logo.ethoca.com oldalra.