Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A magyarok több mint fele vásárolt már ultragyors divatmárkától

A Glami.hu divatkereső platform nemzetközi e-kereskedelmi felmérése szerint vásárlás előtt a magyar fogyasztók körülbelül fele gyűjt információkat az interneten azokról a webáruházakról, ahonnan korábban még sosem rendelt.  Ilyenkor elsősorban az utánvétes fizetés rendelkezésre állását, a szállítási díjakat és a visszaküldési információkat, valamint a vevőszolgálat elérhetőségeit ellenőrzik le. A felmérés alapján Magyarországon már az online vásárlók több mint fele rendelt terméket ultragyors divatmárkától és a többség számára az ezekből a webáruházakból történő vásárlás nem jelent az általánosnál nagyobb kockázatot.

Megjelent a GLAMI Fashion (Re)search nemzetközi piackutatás-sorozat legfrissebb felmérése[1], amely a divat webáruházak iránti általános bizalom és az ultragyors divat jelenségének fogyasztói megítélésével foglalkozik.

Ezt nézzük meg, mielőtt új webshopból rendelnénk

A felmérés első fele azt vizsgálta, hogy milyen tényezők játszanak szerepet a fogyasztói bizalom kialakításában abban az esetben, ha a vásárló korábban még nem rendelt az adott webáruházból.  

A válaszok alapján általánosságban elmondható, hogy Magyarországon az online vásárlók nagyjából fele (48%) keres információkat azokról a webáruházakról, ahonnan korábban még nem vásárolt termékeket, míg 31% csak akkor rendel új helyről, ha nagy ismertségű webshopról van szó, vagy kifejezetten ajánlotta számára valaki.

Az információgyűjtés során a leggyakrabban az utánvétes fizetési opció meglétét (70%), a házhozszállítási díjakat és a visszaküldési lehetőségeket (65%), és az ügyfélszolgálati elérhetőségek megfelelő feltüntetését (55%) ellenőrzik, majd csak ezután olvassák el a webáruházról szóló értékeléseket (53%).

A fogyasztókat elsősorban az tarthatja vissza a vásárlástól, ha nem látják garantáltnak, hogy visszaküldés esetén visszatérítik a termék árát (49%), vagy a visszaküldési procedúrát túlzottan körülményesnek ítélik meg (46%).

Az ár ugyancsak fontos tényező, ha két webshop között kell választani. A fogyasztók 59%-a 1500 Ft-os árkülönbözet esetén is inkább az új webáruházat választja, mint azt, ahonnan korábban már problémamentesen rendelt.

Összességben a felmérés szerint a magyar vásárlók 50%-ának volt már negatív tapasztalata divatwebáruházból történő rendelés során. A leggyakoribb panaszok, hogy nem volt megfelelő a termékek minősége (69%), nem lehetett felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal (38%), a szállítás tovább tartott a jelzettnél (24%), illetve, hogy a termék nem érkezett meg (24%).

Hódít a szuperolcsó divat

A Glami.hu felmérése szerint az ultragyors divat két legnagyobb szereplője (Shein, Temu) több mint 80%-os ismertséggel rendelkezik Magyarországon, és az online vásárlók 64%-a rendelt már termékeket ezekről az oldalakról. A válaszadók 16%-a mondta, hogy ugyan még nem vásárolt ezekből a webáruházakból, de tervezi, valamint 20%-ra tehető azoknak az aránya, akik a későbbiekben sem terveznek rendelni ezekből az üzletekből.

Akik eddig még nem vásároltak ezeken az oldalakon döntésüket azzal indokolták, hogy fenntartásaik vannak a minőséggel kapcsolatban (47%), aggodalmaik vannak a személyes adatok biztonságával kapcsolatban (39%), vagy a fenntarthatóság, ill. a munkaerő etikus alkalmazásának tekintetében (18%).

A Shein vagy a Temu oldalain történő vásárlás esetén a vásárlók 32%-a aggódik jobban a személyes adatainak biztonsága miatt, mint bármely más esetben, ha online vásárol, de a többség számára az ezekből a webáruházakból történő vásárlás (52%) nem jelent nagyobb kockázatot a megszokottnál. 

A helyi vállalatok védelme érdekében a fogyasztók 22%-a támogatná ezeknek az áruházaknak a korlátozását vagy betiltását a magyar piacon még abban az esetben is, ha ez azzal járna, hogy magasabb árat kellene fizetniük ugyan azokért a termékekért.


Forrás: a felmérés 8 országban (Magyarország, Csehország, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 29.082 internetező (Magyarországon 2705 fő) megkérdezésével történt 2024 májusában.


Tudtad?