A magyarok szerint ezek a testalkat típusok nincsenek eléggé jelen a divatreklámokban 2023-ban
- Magyarországon a nők 63%-a, a férfiak pedig 40%-a úgy gondolja, hogy a divat világa túlzó elvárásokat támaszt feléjük a testideálok tekintetében
- A 56%-a szerint a saját nemükre vonatkozó normák irreálisabbak, mint a férfiakra vonatkozóak, 35%-uk szerint hasonlóan irreálisak a nők és férfiak számára egyaránt
- A férfiak 48%-a szerint az elvárások mindkét nem számára egyaránt túlzóak, 26% érzi úgy, hogy a nőkre vonatkozó elvárások magasabbak
- A nők 42%-a, a férfiak 21%-a érzett már bizonytalanságot a testi adottságai miatt divatcikkek vásárlása során
- A nők és a férfiak többsége egyaránt a középkorú és idősebb modelleket, valamint az idealizálttól eltérő testalkatú modelleket hiányolják a legjobb reklámokból
A GLAMI online divatkereső platform 2023 júniusában kilenc európai országban készített felmérést, a testkép és a divatipar kapcsolatáról kérdezte meg a felhasználóit. A több mint 20.000 fő részvételével készült kutatás eredményei alapján Magyarországon a többség úgy gondolja, hogy a divatipar a szépség szabványosításával túlzó elvárásokat támaszt a fogyasztók felé és még 2023-ban sem általánosnak az ideálistól eltérő testalkatú modellek alkalmazása.
A Glami.hu divatkereső platform legfrissebb Fashion (Re)search – Body Neutrality kutatása [1] szerint a magyarok többsége úgy érzi, hogy a divatipar irreális elvárásokat támasztjuk feléjük a testideálok tekintetében. A felmérés során a női válaszadók 63%-a, a férfiak pedig 40%-a válaszol, hogy a divat világa nem támogatja a reális testkép kialakítását. Csak a nők 25%-a, a férfiak pedig 42%-a pozitívan ítéli meg a divatmárkák önképükre gyakorolt hatását.
A kutatás arra is rákérdez, hogy a résztvevők véleménye szerint melyik nemre vonatkoznak nagyobb elvárások. Az eredmények szerint a női válaszadók 56%-a úgy érzi, hogy a nőkre vonatkozó normák irreálisabbak, 35%-uk szerint pedig az elvárások milyen mértékben irreálisak nem mindkét számára. Ezzel szemben a férfi válaszadók 48%-a gondolja, hogy az elvárt nők és férfiak számára azonos mértékűek, és csak 26%-uk úgy érzi, hogy a nőkkel szemben elvárások nagyobbak. Érdekes, hogy a nők 3%-a szerint a férfiakra vonatkozó normák az irreálisabbak, valamint a férfiak 14%-aa férfiakra vonatkozó normákat tartja túlzóbbnak.
A felmérésben résztvevő magyar válaszadók szerint a divatban továbbra sem kellőképpen képviselve a különböző testalkatok, azaz még 2023-ban sem általánosnak például a plus size/molett, a nagyon alacsony vagy nagyon magas, a középkorú vagy idős, esetleg bőrhibákkal, vagy testi fogyatékossággal. rendelkező modellek alkalmazása. A nők és a férfiak egyaránt a középkorú és idősebb modelleket, a normáktól eltérő testalkatú modelleket és a plus size/molett modelleket hiányolják leginkább a reklámokból. A nők 70%-a több középkorú és idősebb modellt szeretne látni a hirdetéseket, a legtöbb férfi (54%) pedig a normáktól eltérő testalkatú modelleket hiányolja.
A válaszadók önképével kapcsolatos kérdésre a kérdéseket nők 31%-a válaszol, hogy alkalmanként érzett már a teszttel kapcsolatban bizonytalanságot divatcikkek vásárlása során, 11% pedig negatív testképpel rendelkezik. A nők 79%-a úgy gondolja, hogy a divatmárkák felelősséggel tartoznak azért, hogy hirdetéseikben különböző testalkatú modelleket alkalmazzanak. A felmérés a férfiak 4%-a szerint kifejezetten negatív testképpel, 17% érezte már magát teste miatt bizonytalannak vásárlás során és 70% gondolja úgy, hogy divatmárkáknak különböző testalkatú modelleket kellene alkalmazni.
[1] GLAMI Divatkutatás – Testsemlegesség. A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 20.242 felhasználó (Magyarországon 1773 fő) megkérdezésével történt. Az adatfelvétel időpontja 2023. június 1-10.