Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A  magyarok szerint ezek a testalkat típusok nincsenek eléggé jelen a divatreklámokban 2023-ban

  • Magyarországon a nők 63%-a, a férfiak pedig 40%-a úgy gondolja, hogy a divat világa túlzó elvárásokat támaszt feléjük a testideálok tekintetében
  • A 56%-a szerint a saját nemükre vonatkozó normák irreálisabbak, mint a férfiakra vonatkozóak, 35%-uk szerint hasonlóan irreálisak a nők és férfiak számára egyaránt
  • A férfiak 48%-a szerint az elvárások mindkét nem számára egyaránt túlzóak, 26% érzi úgy, hogy a nőkre vonatkozó elvárások magasabbak
  • A nők 42%-a, a férfiak 21%-a érzett már bizonytalanságot a testi adottságai miatt divatcikkek vásárlása során
  • A nők és a férfiak többsége egyaránt a középkorú és idősebb modelleket, valamint az idealizálttól eltérő testalkatú modelleket hiányolják a legjobb reklámokból

A GLAMI online divatkereső platform 2023 júniusában kilenc európai országban készített felmérést, a testkép és a divatipar kapcsolatáról kérdezte meg a felhasználóit. A több mint 20.000 fő részvételével készült kutatás eredményei alapján Magyarországon a többség úgy gondolja, hogy a divatipar a szépség szabványosításával túlzó elvárásokat támaszt a fogyasztók felé és még 2023-ban sem általánosnak az ideálistól eltérő testalkatú modellek alkalmazása.

Glami.hu divatkereső platform legfrissebb Fashion (Re)search – Body Neutrality kutatása [1] szerint a magyarok többsége úgy érzi, hogy a divatipar irreális elvárásokat támasztjuk feléjük a testideálok tekintetében. A felmérés során a női válaszadók 63%-a, a férfiak pedig 40%-a válaszol, hogy a divat világa nem támogatja a reális testkép kialakítását. Csak a nők 25%-a, a férfiak pedig 42%-a pozitívan ítéli meg a divatmárkák önképükre gyakorolt ​​hatását.

A kutatás arra is rákérdez, hogy a résztvevők véleménye szerint melyik nemre vonatkoznak nagyobb elvárások. Az eredmények szerint a női válaszadók 56%-a úgy érzi, hogy a nőkre vonatkozó normák irreálisabbak, 35%-uk szerint pedig az elvárások milyen mértékben irreálisak nem mindkét számára. Ezzel szemben a férfi válaszadók 48%-a gondolja, hogy az elvárt nők és férfiak számára azonos mértékűek, és csak 26%-uk úgy érzi, hogy a nőkkel szemben elvárások nagyobbak. Érdekes, hogy a nők 3%-a szerint a férfiakra vonatkozó normák az irreálisabbak, valamint a férfiak 14%-aa férfiakra vonatkozó normákat tartja túlzóbbnak.

A felmérésben résztvevő magyar válaszadók szerint a divatban továbbra sem kellőképpen képviselve a különböző testalkatok, azaz még 2023-ban sem általánosnak például a plus size/molett, a nagyon alacsony vagy nagyon magas, a középkorú vagy idős, esetleg bőrhibákkal, vagy testi fogyatékossággal. rendelkező modellek alkalmazása. A nők és a férfiak egyaránt a középkorú és idősebb modelleket, a normáktól eltérő testalkatú modelleket és a plus size/molett modelleket hiányolják leginkább a reklámokból. A nők 70%-a több középkorú és idősebb modellt szeretne látni a hirdetéseket, a legtöbb férfi (54%) pedig a normáktól eltérő testalkatú modelleket hiányolja.

A válaszadók önképével kapcsolatos kérdésre a kérdéseket nők 31%-a válaszol, hogy alkalmanként érzett már a teszttel kapcsolatban bizonytalanságot divatcikkek vásárlása során, 11% pedig negatív testképpel rendelkezik. A nők 79%-a úgy gondolja, hogy a divatmárkák felelősséggel tartoznak azért, hogy hirdetéseikben különböző testalkatú modelleket alkalmazzanak. A felmérés a férfiak 4%-a szerint kifejezetten negatív testképpel, 17% érezte már magát teste miatt bizonytalannak vásárlás során és 70% gondolja úgy, hogy divatmárkáknak különböző testalkatú modelleket kellene alkalmazni.

[1] GLAMI Divatkutatás – Testsemlegesség. A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 20.242 felhasználó (Magyarországon 1773 fő) megkérdezésével történt. Az adatfelvétel időpontja 2023. június 1-10.