Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A magyarok háromnegyede már rendszeresen kártyával fizet

  • Soha nem volt még ilyen alacsony a kártyát nem használók aránya
  • A gyorsaság és a kényelem mellett a barátaink miatt is szívesebben választjuk ezt a fizetési módot

A Mastercard publikálta a kártyahasználati szokásokkal és attitűdökkel kapcsolatos kutatása eredményeit. Ez alapján a magyar banki ügyfelek 58 százaléka napi szinten használja kártyáját bolti fizetések során, de a megkérdezettek közel háromnegyede (72%) havonta több alkalommal is így tesz.

Ma már tudjuk, hogy milyen gyökeres változást idézett elő a pandémia napi fizetési szokásainkban: sokan fordultak a biztonságosabb, digitális fizetési módok felé a készpénzhasználattal szemben. Ám a Mastercard kutatása arra is rámutatott, hogy az így elődidézett változások maradandónak bizonyultak Magyarországon. Az emberek lassan visszatérnek a fizikai üzletekbe, ezt mutatja az is, hogy tavaly a megkérdezettek 39 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2021-ben ritkábban járt boltban, mint a járvány előtt, míg ez az arány 2020-ban jóval magasabb, 50 százalék volt. A kártyás fizetések terjedésén viszont nem lassított a korlátozások feloldása: a megkérdezettek 46 százaléka gyakrabban fizet kártyával, mint korábban – 2020-ban, a pandémia első évében 43% nyilatkozott így. Ezek alapján talán az sem meglepő, hogy 2021-ben a megkérdezettek 22 százaléka tért át a kártyás fizetésre úgy, hogy korábban kizárólag készpénzzel fizetett. Összességében a kártyát nem használók aránya 4 százalékra csökkent a városi lakosság körében, amely történelmi mélypont – a pandémia előtt, 2019 novemberében még 9 százalék volt ez a mutató.

„Örömmel látjuk, hogy a kártyás fizetések népszerűsége nem csak hogy töretlen, de tovább nőtt a készpénzhasználattal szemben. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az elmúlt két évben sokan a pandémia miatt kezdtek el elektronikusan fizetni, de ez a változás nem átmeneti volt, a túlnyomó többség megszerette a kártyás fizetésben rejlő előnyöket” – mondta a most publikált adatok kapcsán Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „Partnereinkkel azon dolgozunk, hogy ezt a megoldást egyre többen megismerjék, megkedveljék, és a fejlesztéseinken keresztül egyre több helyen használhassák is.”

A bolti kártyás fizetések kapcsán azokról a motivációs tényezőkről, előnyökről is kérdezték a kutatásban résztvevőket, amelyek arra sarkallják őket, hogy a bankkártyás fizetést válasszák a többi megoldással szemben. A válaszadók leggyakrabban a gyorsaságot (77%), a kényelmet (76%), a költések utánkövethetőségét (68%) valamint a mindenkori hozzáférhetőséget (64%) emelték ki, de fontos szempont az is, hogy barátaik is így fizetnek (59%), illetve a kártyás fizetésekkel hozzájárulhatnak a gazdaságfehérítéshez és a fair trade-hez (57%) is.

A kártyás fizetések térnyeréséhez nagyban hozzájárult a Mastercard 2019-ben indított Doppio infrastruktúra fejlesztési programja, melynek célja, hogy megduplázza a kártyás fizetési pontok számát Magyarországon. A program kezdete óta közel 140 ezer terminál került ki az üzletekbe, sokszor olyan helyeken, ahol korábban nem volt elektronikus fizetési lehetőség.