Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A magyar vállalkozások túlnyomó többsége nem számít visszaesésre a közeljövőben

Egy friss felmérés szerint a hazai kis- és középvállalkozásokat is utolérte a digitalizáció a fizetések terén

A Mastercard friss kutatása szerint a magyar kis- és középvállalkozások közel fele (48%) tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet most is elérik majd. A megkérdezettek több mint negyede (27%) pedig üzleti növekedéssel számol a közeli jövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16% számolt be.

A Mastercard a kutatást azzal a céllal végezte, hogy átfogó képet adjon a digitalizáció hatásáról a kisvállalkozói szektorban. Míg a világjárvány a vásárlók napi fizetési szokásait gyökeresen megváltoztatta és tolta a digitális fizetések irányába, addig a vállalkozások esetén ez a folyamat kevésbé hozott drasztikus átalakulást. A megkérdezett cégek 68%-a elsődlegesen banki átutalással fizet, és a napi ügymenet kapcsán is ezt a fizetési módot részesíti előnyben. A kártyás fizetést 16 százalékuk említette elsődleges fizetési eszközként, és főleg az olyan kiadásokat rendezik ily módon, mint az üzleti ebédek, utazások, szállás fizetése és a tankolás. A magyar vállalkozások 17 százalékánál jelenti a készpénz az elsődleges fizetési eszközt, a többség nem szívesen fizet így, mert a kezelése és a könyvelése egyaránt lassú és bonyolult.

Bolti vásárlásoknál a vállalkozások körében is a digitális fizetéseké a főszerep; 84 százalékuk fizet így, ebből 54% a bankkártyás, 30% a számlaalapú fizetés a kutatás szerint. Készpénzt csak 17 százalékuk használ ilyen helyzetekben. Online vásárlások esetén is hasonló előnyt élveznek a digitális megoldások: 47% a banki átutalás, 21% a kártyás online, 18% a kártyás utánvét, és csupán 18% a készpénzhasználat aránya.

„Örömmel látjuk, hogy a magyar vállalkozások fizetéseik zömét digitális megoldásokon keresztül végzik. A célunk az, hogy olyan értéknövelt szolgáltatásokkal is segítsük őket, melyek napi ügymenetük támogatása mellett a működésükhöz legjobban illeszkedő fizetési megoldást is biztosítja számukra” – mondta az eredmények kapcsán Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.

A banki szolgáltatásokról és termékekről a vállalkozók 65 százaléka meglévő bankját kérdezi és 42 százalékuk fordul könyvelőjéhez. 5-ös skálán a megkérdezettek átlagosan 3,7-re értékelték a bankjukkal való elégedettségüket. A bizalom is ehhez közelít (3,8), de a két érték között szoros összefüggés van; magas bizalom mellett az összesített elégedettség is jobban alakul. A hagyományos bankok népszerűbbek a vállalkozások körében, a fintech szolgáltatókba vetett bizalom 3,2 pontot ért el a kutatás során. Ugyanakkor, amikor a bankjukkal való kapcsolatukról kérdezték őket, a vállalkozások 21 százaléka számolt be erős és aktív együttműködésről, a válaszadók 76 százaléka pedig azt mondta, hogy a bankjával jó kapcsolatot ápol, de ez a kapcsolat főként a tranzakciók lebonyolítására korlátozódik. Mindössze 3% volt azok aránya, akik nincsenek aktív kapcsolatban bankjukkal, de szeretnék, ha ez máshogy lenne.

Annak érdekében, hogy segítse a mikro- és kisvállalkozások digitális átalakulását, a Mastercard kampányt indít, amelyben 4 szegmenst: a vendéglátás, a kereskedelem, a szépségipar, illetve a háztartással foglalkozó vállalkozásokat szeretné megszólítani. A Mastercard weboldalán az érintettek e-bookot, videókat és podcast tartalmakat találnak majd, melyek segítenek a COVID-19 utáni világba való beilleszkedésben és az üzletük digitalizációjában. Az 50 pontból álló, ingyenesen letölthető e-book (Digitális Kisokos) hasznos tippeket, konkrét, ingyenes alkalmazásokat és linkeket tartalmaz, melyek kézzelfogható segítséget nyújtanak a digitális téren fejlődni kívánó vállalkozásoknak.

E mellett egy nyereményjátékra is sor kerül, melynek nyertesei a négy szegmens egy-egy elismert és sikeres képviselőjével konzultálhatnak: Wossala Rozina séf, Szabadfi Szabolcs „Szabi a pék”, Zólyomi Zsolt parfümőr és Balázs Péter az Ács Budapest vezetője várja majd a 4 győztest.