Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A magyar banki ügyfelek több mint harmada figyel a fenntarthatóságra a vásárlásai során

A Mastercard kutatása alapján több segítséget várnak az ügyfelek bankjuktól, hogy környezettudatosabb döntéseket hozhassanak

A Mastercard Priceless Planet Koalíció kezdeményezésén keresztül tevőlegesen is részt vesz a globális klímaharcban, amelyhez már magyar bank is csatlakozott

A hazai banki ügyfelek 97%-a szerint a klímaváltozás valódi probléma, és 70%-uk szerint ez ellen kell leginkább tenni napjainkban – derül ki a Mastercard frissen publikált kutatásának adataiból. A riportból az is kiderül, hogy a bankok úgy segíthetnek az ügyfeleknek, ha komfortossá és láthatóvá teszik a fenntarthatósági törekvéseiket, hiteles megoldásokat nyújtanak, melyek könnyen az ügyfelek mindennapjaiba illeszthetőek. A Mastercard törekszik arra, hogy segítse partnereit, hogy hatékonyan vehessenek részt a globális felmelegedés elleni küzdelemben. A mostani kutatás elsősorban a helyi célok elérését erősítheti, de a bankok és ügyfeleik a Priceless Planet Koalíción keresztül a globális erőfeszítésekből is kivehetik a részüket. A kezdeményezés 5 év alatt 100 millió fa ültetését tűzte ki célul.

A kutatásban megkérdezettek közel 40%-a váltott már környezetbarát termékre az elmúlt fél évben, emellett több mint harmaduk fizetett többet fenntartható termékért vagy szolgáltatásért. Ugyanakkor bizonytalanok abban, hogyan tudnak eleget és jól tenni a környezetért, mert kevés visszajelzést kapnak az egyéni törekvéseikről. A válaszadók közel 80%-a az őket körülvevő szolgáltatóktól várja, hogy segítse őket a zöldebb döntésekben.

A fenntarthatóság az ügyfelek pénzügyi döntéseit is egyre jobban befolyásolja: 65% akár váltana is fenntarthatóságot szem előtt tartó szolgáltatóra. Kevesen ismerik a saját bankjuk zöld intézkedéseit, de 80% vár konkrét lépéseket a bankjától: legyen karbonsemleges és a fenntartható értékekkel összhangban működjön.

„A bankok és pénzügyi szolgáltatók partnereként látjuk, hogy milyen komoly erőfeszítéseket tesznek a fenntarthatóságért. Szeretnénk segíteni őket abban, hogy mélyebben is rálássanak a folyamatosan növekvő ügyféligényekre és így hatékonyabb lépéseket tehessenek saját zöld szolgáltatásaik és azok kommunikációja terén” – mondta a kutatás kapcsán Rácz Anna, a Mastercard fenntarthatóságért felelős marketing szakértője.Amikor azokról a környezeti problémákról kérdezték a résztvevőket, amitől a leginkább tartanak, legtöbben a levegő szennyezettségét, a gyakoribb természeti katasztrófákat, illetve a termőföldek csökkenő száma miatti lehetséges élelmiszerhiányt említették.

A környezettudatos szemlélet a magyar banki ügyfelek több, mint harmadának vásárlási szokásait is befolyásolja. Az elmúlt 6 hónapban az ügyfelek közül 39% váltott azért egy termékre vagy szolgáltatásra, mert környezetbarátnak ítélte. 37% aktívan keresett ilyen terméket vagy szolgáltatást, 35% pedig a drágább terméket választotta azért, mert környezetbarátnak ítélte. Emellett többet fizetnének helyi termelőtől származó termékért (63%) vagy megújuló energiaforrásért (50%)

A kutatás során arról is megkérdezték a magyarokat, hogy mi az, ami megkönnyítené számukra, hogy környezettudatosabbak legyenek. A válaszadók 72%-a gondolja úgy, hogy segítené ebben, ha nyomon tudná követni, mivel tesz jót a környezetnek. Ugyanez az arány a Z generáció esetében 82%. 52% szeretne több környezetbarát termék vagy szolgáltatás közül választani, 49% pedig örülne, ha a környezettudatos termék vagy szolgáltatás könnyebben lenne elérhető.

A Z generáció több, mint harmada (35%), mondta, hogy fizetne egy olyan applikációért, ami megmutatja a karbonlábnyomát, ez több mint a duplája az 50 és 60 év közöttiek arányának (17%).

A pénzügyeket tekintve is érdekes eredményeket hozott a kutatás. A hazai ügyfeleknek kevesebb, mint harmada véli úgy, hogy bankja tesz a környezetvédelemért, ugyanakkor csak 9%-uk ismeri saját bankja környezetbarát, fenntarthatóságot célzó termékeit, szolgáltatásait. Az ügyfelek közel 80%-a a banktól várja a környezettudatos magatartást pénzügyi kérdésekben: segítse és ösztönözze őket a fenntartható döntésekben és kínáljon nekik minél több fenntartható szolgáltatást.

Ma már az emberek számára a zöld bankolás nem csak papírmentességet jelent. A válaszadók 54%-a szeretné, ha a bankja kedvezményt adna a környezettudatos vásárlások után, 50% szeretne több környezetbarát banki terméket és szolgáltatást, 24% szeretne személyre szabott környezettudatos tanácsokat a költései alapján. Sőt, ha bankkártyákról van szó, az ügyfelek fele (51%) azt a megoldást választaná, hogy elsősorban a mobilbankjába érkező digitális kártyát kapjon, amely mellé a plasztik kártya csak opcionálisan választható. A csak digitális kártya, illetve csak plasztik kártya mellett voksolók aránya közel azonos (19, illetve 20%)

Ugyanakkor a hazai ügyfelek 82%-a egyetért azzal, hogy a digitális pénzügyi megoldások hozzájárulnak a környezet védelméhez. Ez magyarázat lehet arra, hogy 77%-uk digitálisan intézi az ügyeit. A digitális ügyintézés, habár elsősorban kényelmi szempont, szorosan összekapcsolódik más olyan tevékenységekkel is, melyet az emberek kifejezetten a környezetért tesznek.