Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

„A legfontosabb esemény a mozi feltalálása óta”

Nemzetközi jogvédelem az audiovizuális előadóművészek számára

Hatályba lép az audiovizuális előadóművészek vagyoni jogait globálisan rögzítő Pekingi Szerződés. A Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által 2012-ben elfogadott dokumentum végrehajtásának megkezdéséhez ugyanis arra volt szükség, hogy legalább 30 állam ratifikálja azt. Ez most Indonézia csatlakozásával megvalósult. 2020 április 28-tól kezdve az audiovizuális előadások létrehozásában résztvevő előadóművészek az említett 30 országban jogdíjban részesülnek a produkciókból származó bevételekből és elfogadható jövedelemre tehetnek szert.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas Javier Bardem a Pekingi Szerződést a mozi feltalálása óta a legfontosabb vívmánynak tartja a színészek számára. Az egyezményt Magyarország a megszületésének évében aláírta, ratifikálása azonban az EU-n belül megosztott hatáskör, így a tagállamok egyedül nem járhatnak el. Az Unió 2013-óta az aláírók között van, de a ratifikálás ügyében érdemi lépést mindeddig nem tett.

Dr. Gyimesi László, az előadóművészek jogainak képviseletét Magyarországon ellátó Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) elnöke a szerződés végrehajtása megkezdésének jelentőségét a színészek jogai tekintetében a közel hatvan évvel ezelőtt elfogadott ún. Római Egyezményhez hasonlítja, amely akkor a zenészek rádiós játszási jogdíjait alapozta meg. Úgy véli, ez az esemény az előadóművészek jogai szélesítésének nagyon jelentős állomása lehet.

Dr. Tomori Pál, az EJI igazgatója a fejleménnyel kapcsolatban hangsúlyozta: „Az egyesület és jogelődjei közel 25 éve dolgoznak azon, hogy ha egy mozifilmet leadnak a tévében, akkor a színészeknek ezért ugyanúgy járjon a jogdíj, mint ahogy a zenészeknek jár egy hangfelvétel rádiós lejátszása után. A Pekingi Egyezmény hatályba lépése most végre reális esélyt teremt arra, hogy ez a jogdíj nálunk is előírás legyen. Semmi másról nincs szó, mint a legalapvetőbb méltányosságról: ha használják a művész felvételét, közönséget vonzanak vele, reklámidőt adnak el vele, akkor az így szerzett bevételből részesüljön az az előadóművész is.”

Rajkai Zoltán, a Katona József Színház színésze, az EJI Színművészek Jogdíjbizottságának tagja, a Szídosz Szinkron Alapszervezetének elnöke elmondta: „A Pekingi Szerződés hatályba lépése a szinkronszínészek helyzetén is javíthat, hiszen pályafutásuk során több ezer produkcióban kölcsönzik hangjukat az eredeti nyelven megszólaló sztároknak, de alkotómunkájuk elismerése eddig nem volt megfelelő. Véleményem szerint a globális hatályú egyezmény követendő példa és reményeim szerint megfelelő választ ad a digitális világ kihívásaira is, jelentősen javítva az előadóművészi jogok érvényesítését.”

Az EJI 2019-ben közel kétmilliárd forint jogdíjat fizetett ki a hazai és külföldi előadóművészek számára.

A Pekingi szerződésről

A Szellemi Tulajdon Nemzetközi Szervezete (WIPO) által szervezett diplomáciai konferencia résztvevői 2012. június 26-án elfogadták az audiovizuális előadások védelméről szóló Pekingi Szerződést, amely három hónappal azt követően léphet hatályba, hogy 30, a szerződést aláíró fél ratifikálja azt.

Ez az első olyan nemzetközi megállapodás, amely az audiovizuális előadások előadóművészei számára személyhez fűződő, illetve vagyoni jogokat biztosít: erősíti az éritett előadóművészek vagyoni jogait abból a célból, hogy díjazásban részesüljenek a produkciókból származó bevételekből, illetve személyhez fűződő jogokat is biztosít az előadóművészeknek, hogy megakadályozhassák az előadásuk eltorzítását.