Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A lányok készen állnak a világ kreatív kihívásaira

A lányok túllépnének a nemi sztereotípiákon, de a társadalom még mindig ebben erősíti meg őket, ami hátráltatja őket a kreativitásuk kibontakoztatásában –

  • A LEGO Csoport és a Geena Davis Institute on Gender in Media (Geena Davis Intézet a nemek közötti egyenlőségről a médiában) új felméréséből kiderül, hogy míg a lányok készek túllépni a nemi sztereotípiákon, a társadalom korlátozza őket a lehetőségekben, hogy kibontakoztassák kreativitásukat.
  • A felmérés hatására a LEGO Csoport elindítja a Ready for Girls kampányt, amivel azokat a lányokat szeretnék megszólítani, akik újjáépítik a hagyományos nemi normákat.

A LEGO Csoport új felméréséből kiderül, hogy a lányok alapvetően egyre magabiztosabban kezdenek bele mindenféle játékba és kreatív tevékenységbe, idővel viszont egyre inkább visszatartják őket a társadalomba épült nemi sztereotípiák. A felmérést a Geena Davis Institute on Gender in Media intézet végezte az ENSZ Lányok Nemzetközi Világnapja alkalmából, és az új LEGO® kampány – a Ready for Girls – indulásakor mutatták be az eredményeket. A kampánnyal azokat a lányokat ünneplik, akik kreativitásukkal újjáépítik a világot.

A felmérés közel 7000 szülő és 6-14 éves gyerek bevonásával készült Kína, Csehország, Japán, Lengyelország, Oroszország, Egyesült Királyság és az Amerikai Egyesült Államok területéről. Kiderült, hogy a társadalmi felfogást, a hozzáállást és a szavakat is újjá kell építeni, hogy a gyerekek kibontakoztathassák kreativitásukat.

Ready for girls

A felmérésből kiderült, hogy a lányok képesek szembenézni a kihívásokkal, de a társadalom mégsem támogatja őket teljesen a játékon keresztüli fejlődésben. A lányok úgy érzik, hogy kevésbé vannak korlátozva, és a tipikus nemi előítéletek sem befolyásolják a kreatív játékukat (a fiúk 74%-a, a lányok 62%-a gondolja úgy, hogy bizonyos játékok csak a fiúknak vagy csak a lányoknak vannak megengedve). Ráadásul a lányok sokkal nyitottabbak a különböző kreatív elfoglaltságokra, mint amennyire a szüleik vagy a környezet azt általában támogatja. Például a lányok 82%-a gondolja úgy, hogy a lányok is focizhatnak és a fiúk is balettozhatnak, míg csupán a fiúk 72%-a gondolja ugyanezt. Azonban annak ellenére, hogy a lányok számára az előítéletek nem játszanak szerepet a korai életszakaszban, a játékhoz és a kreatív karrierhez való általános hozzáállás továbbra is korlátozó és egyenlőtlen a felmérés szerint:

  • A legtöbb kreatív szakmában a szülők – akik a felmérésben részt vettek – férfit képzelnek el, attól függetlenül, hogy fiú vagy lány gyermekük, esetleg mindkettő van nekik. Majdnem hatszor nagyobb valószínűséggel gondolnak férfira tudósok és sportolók esetében, mint nőkre (férfi: 85%, nő: 15%). És majdnem nyolcszor nagyobb valószínűséggel számítanak arra, hogy a mérnökök férfiak, mint nők (férfi: 89%, nő: 11%). A felmérésben részt vevő gyerekek hasonlóan vélekednek, azt leszámítva, hogy a lányok sokkal több szakmát tartanak lehetségesnek a nők és férfiak számára is.
  • További észrevétel volt, hogy a lányokat általában inkább ösztönzik kognitív, művészi és teljesítményhez kapcsolódó tevékenységekre, mint a fiúkat, akiket nagyobb valószínűséggel irányítanak a gyakorlati és STEM-hez közel álló tevékenységek felé (amik számítógéppel, tudománnyal, építéssel és műszerekkel kapcsolatosak). A felmérésben részt vevő szülők majdnem ötször nagyobb eséllyel bátorítják a lányokat valamilyen táncos (lány: 81%, fiú: 19%), divattal kapcsolatos tevékenységre (lány: 83%, fiú: 17%), és majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel gondolják úgy, hogy a sütés, főzés lányos elfoglaltság (lány: 80%, fiú: 20%). Ezzel szemben majdnem négyszer akkora valószínűséggel ösztönzik a fiúkat, hogy programozással kapcsolatos játékokban (fiú: 80%, lány: 20%) és sportban (fiú: 76%, lány: 24%) vegyenek részt, mint a lányokat, és több mint kétszer nagyobb valószínűséggel fogják ugyanezt tenni, amikor kódolással kapcsolatos játékról van szó (fiú: 71%, lány: 29%).

A világ újraépítése

A Lányok Nemzetközi Világnapján a LEGO Csoport a mindenkit egyaránt bevonó játék fontosságára hívja fel a szülők és a gyerekek figyelmét. A szülők megmutathatják gyermekük LEGO építményét egy AR háttér elé helyezve, amelyen a ’Get the World Ready for Me’ (Készítsd fel rám a világot!) szöveg olvasható.

Emellett a LEGO Csoport rövid videókban mutatja be azokat az inspiráló és úttörő gondolkodású lányokat – az Egyesült Arab Emírségekből, az Egyesült Államokból és Japánból – akik kreativitásukkal máris elkezdték újjáépíteni a világot.

Fatima és Shaikha (18 és 8 évesek, Egyesült Arab Emírségek): Fatima az ország legfiatalabb feltalálója. Testvére, Shaikha imádja a csillagászatot és az első nő szeretne lenni, aki eljut a Holdra.

Chelsea (11 éves, Egyesült Államok): A Chelsea Charity alapítója, ingyenes művészeti eszközöket biztosít rászoruló gyermekek számára, akik így a művészeten keresztül mutathatják meg érzéseiket, ami segíthet nekik leküzdeni a kihívásokkal teli időszakokat.

Mahiru (11 éves, Japán): A SEEDS+ iskolai fúvószenekar kulcsfigurája, akik zenével és kreativitással szereznek örömet, és azon dolgoznak, hogy városuk, Fukushima a nehéz időszak után másképp éljen az emberek fejében.

A kampány helyi partnerekkel és aktivitásokkal még több helyszínen folytatódik tovább.

„Három gyermek édesanyjaként már régóta rajongok a LEGO Csoport készleteiért, és nagyon szimpatikus a vállalásuk, hogy egy ilyen világszintű felmérésen keresztül mutatták meg, milyen nagy mértékben tudjuk a lányokban inspirálni a kreativitást a játékon és a történetmesélésen keresztül” – mondta el Geena Davis, a Geena Davis Institute on Gender in Media alapítója. „Azzal, hogy különleges és a sztereotípiákon túlmutató tevékenységeket mutatunk a lányoknak, kiszélesíthetjük számukra a lehetőségeket és esélyeket.”

A LEGO szerepe

A LEGO Csoport hisz a játékon keresztüli tanulás fontosságában és hogy a 21. századi készségek fejlesztése a LEGO játékokon keresztül minden gyermek számára egyformán elérhető.

Míg sok szülő úgy látja, hogy a LEGO márka mindenkinek szól, a LEGO játékot továbbra is relevánsabbnak tartják a fiúk, mint a lányok számára: a szülők 59%-a bátorítja a fiú gyermeküket LEGO kockákkal való építésre, míg 48% teszi ugyanezt a lányukkal. Ez a vélemény még hangsúlyosabb volt, amikor arra kérték a szülőket, hogy teszteljék rejtett elfogultságukat: 76% mondta, hogy a fia számára ajánlaná a LEGO játékot, míg csupán 24% ajánlaná a lányának.

“A kreatív játék előnyeit – mint például a magabiztosság, a kreativitás és a kommunikációs készségek – minden gyermek érzi, mégis a saját bőrünkön tapasztaljuk a régi sztereotípiákat, amelyek szerint bizonyos tevékenységek csak egy adott nem számára illendőek. A LEGO Csoportnál lehetőségünk van, hogy figyeljünk erre, és ez a kampány is egy a sok kezdeményezésünk közül, ami erre a kérdésre hívja fel a figyelmet. Célunk, hogy a LEGO játékot mindenki számára a lehető legbefogadóbbá tegyük, és minden gyermeknek lehetősége legyen a teljes kreatív potenciálját felszabadítani magában” – tette hozzá Julia Goldin, a LEGO Csoport termékfejlesztési és marketing vezetője.

A Ready for Girls kampány célja, hogy segítsen a lányoknak újjáépíteni a történetüket, és több lány vágjon bele a LEGO építésbe, úgy, hogy közben társadalmi elvárások korlátai nélkül élvezzék a LEGO játék előnyeit. A vállalat biztosítja, hogy minden gyermek – nemtől függetlenül – úgy érezze, bármit építhet, ami tetszik neki, miközben a játék által fejlődik és kibontakozik a tehetségük.

Elhivatottság

A befogadó játék megvalósítása és a nemi szerepek körül zajló párbeszédek elengedhetetlenek, nemcsak a lányok szempontjából, de minden gyerek miatt. A LEGO Csoport számára nem kérdés, hogy a fiúk is előítéletekkel küzdenek, amikor kreatív játékról vagy olyan tevékenységről van szó, amelyeket hagyományosan a másik nemhez kötnek. A fiúk 71%-a és a lányok 42%-a tart attól, hogy kinevetik, ha olyan játékkal játszik, amelyet jellemzően a másik nemhez kötnek.

A vállalat elkötelezett, hogy a LEGO játékokat még befogadóbbá tegye és hogy a gyerekek kreatív ambícióit – sem most, sem a jövőben – ne befolyásolják a nemi sztereotípiák. Ehhez még sok a tennivaló, ezért 2021-től szorosan együttműködik Geena Davis Institute on Gender in Media kutatóintézettel és az UNICEF-fel, hogy a LEGO termékek és a marketing megjelenések mentesek legyenek a nemi előítéletektől és káros sztereotípiáktól.