A követelések kevesebb mint fele kerül jogi eljárás alá

Friss adatok szerint a magyar lakosság körében több követelést zárnak le jogi beavatkozás nélkül az adott évben, mint 5 évvel ezelőtt – derül ki az EOS Magyarország kutatásából.

Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalatcsoportja, az EOS Csoport magyarországi leányvállalata legfrissebb kutatásában jogi szempontból vizsgálta a 2023-as portfólióban szereplő követeléseket az előző év, valamint a 2019-es, világjárványt megelőző adatokhoz viszonyítva.

2019-ben a vásárolt követelések 56%-a került jogi eljárás aláez az arány 2022-ben 44,3%-ra csökkent, és 2023-ban tovább konszolidálódott 43,8%-ra.

Miért lett kevesebb a jogi eljárások száma, mint 5 évvel ezelőtt?

Az elmúlt öt évben tapasztalt jogi folyamatra küldött követelések számának csökkenése több tényező eredménye, amelyek összességében hoztak pozitív változást a kintlévőség-kezelő vállalat portfóliójában. Módosítások történtek a szabályozási környezetben és a jogi gyakorlatban is, amelyek befolyásolták a követeléskezelési stratégiákat.

Ha más irányból közelítjük meg a számokat, akkor 2019-ben az ügyek 21,1%-át, míg 2022-ben az esetek 29,5%-át sikerült lezárni jogi beavatkozás nélkül az adott évben. 2023-ban a követelések 14%-a nem került jogi szakaszra, de itt fontos megjegyezni, hogy számos ügymenet még nyitott, és folyamatban van a kezelésük.

Az EOS mindig is kiemelten fókuszált a követeléskezelési gyakorlatok továbbfejlesztésére, különös tekintetettel az ügyfélkommunikációra és a hatékonyabb behajtási stratégiák kidolgozására. 

„Sokkal nagyobb hangsúlyt fektettünk például a fokozatosságra és a kockázatkezelésre, különösen az ügyek kezelésének korai szakaszában” – mondta el dr. Varga Dávid, az EOS igazgatója.

„Ez lehetővé teszi számunkra, hogy az esetek egy részét a jogi folyamatba való bevonás előtt, az ügyfél együttműködésével kezeljük, ezzel megkímélve az adósokat a jelentős többletköltségektől és az időigényes jogi eljárásoktól.”

Az előzetes elemzések, a jobb minőségű adatok és az ügyfelekkel folytatott szorosabb kommunikáció segít az adósságproblémák korai azonosításában és kezelésében, mielőtt azok jogi lépéseket igényelnének. Az adatok szerepe szintén kiemelkedővé vált, hiszen a vállalatok ma már több és pontosabb adatot kapnak az engedményezőktől, amelyek alapján jobb stratégiákat tudnak kidolgozni, mivel előre láthatóvá válnak az esetleges kihívások.

Emellett az ügyfélközpontú megközelítés is fokozott hangsúlyt kapott az elmúlt években, hiszen közvetlen kapcsolatot tartva, proaktív és megoldásközpontú hozzáállással eredményesebben lehet kezelni a felmerülő problémákat. 

„Az EOS-nál mindig is törekedtünk az ügyfelekkel való együttműködésre és az esetleges konfliktusok hatékony megoldására, ahelyett, hogy azonnal jogi lépéseket tennénk. Az utóbbi években azonban azért is csökkent a jogi eljárások száma, mert több esetlegesen vitás ügyet célravezető tárgyalással vagy alternatív megoldásokkal sikerült kezelnünk” – mondta el dr. Keller Péter, az EOS Magyarország jogi szakértője.

Természetesen a technológiai fejlődés szerepe is meghatározó ebben a szegmensben, hiszen lehetővé teszi a korábban kevés hozzáadott értéket jelentő manuális munka részbeni automatizációját és a komplexebb adatelemzést a követeléskezelés folyamatában is. A vállalatok hatékonyabban tudnak kommunikálni az adósokkal, gyorsabban azonosíthatnak fizetési nehézségeket és precízebben kezelhetik az adósságkezelési folyamatokat anélkül, hogy szükség lenne hosszú jogi eljárásokra. 

„Ez a jelenleg látható tendencia bizonyítja az EOS rugalmasságát és hatékonyságát a kintlévőség-kezelés területén, és továbbra is igyekszünk sikeresen alkalmazkodni az üzleti környezet változásaihoz és a jogi gyakorlatban bekövetkezett fejlesztésekhez” – tette hozzá dr. Koncz Katalin, az EOS követeléskezelési osztály vezetője.

Összességében az adatvezérelt döntéshozatal, a jobb ügyfélszolgálat és a fejlett technológiai megoldások teszik lehetővé a kintlévőség-kezelő vállalatok számára, hogy hatékonyabban és gyorsabban reagáljanak az adósságproblémákra, csökkentve ezzel a jogi folyamatok számát.

Tudtad?