A Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium 10 éve az oktatás és kutatás szolgálatában
Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, 770 MSc hallgató és 15 doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről. A naprakész tervezést támogató technológiák használatával a gépészmérnöki kar hallgatói és oktatói a vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalat mérnökeivel együtt olyan kutatási projekteken dolgoznak, melyek a jövő lehetséges anyagait, technológiáit, és módszereit jelenthetik a vasúti járműgyártásban.
A több mint tíz éve futó együttműködés a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kara között hozta létre a közös oktató-fejlesztő labort és teszi lehetővé annak folyamatos fejlődését. A kooperáció során a vállalat ez idáig közel 25 millió forinttal támogatta a kutatólabort, melyet a vasúti járműgyártás mellett számos projekt kapcsán használnak az egyetemen. A labor leglátványosabb sikerét az additív gyártási technológiák területén, azaz a 3D-nyomtatásban érte el. A közös munka során szerzett tapasztalatok alapján a vállalatnál már termék előállításhoz is alkalmazzák a technológiát, kiaknázva annak előnyeit a kis darabszámú vagy speciális igényű alkatrészek előállításában. Az együttműködés keretein belül kifejlesztett prototípus kézzelfogható bizonyítékát adta a technológiában rejlő lehetőségeknek, rávilágított a technológia korlátaira, ezzel segítve a vállalati alkalmazás további fejlesztését.
A piacvezető vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalat és az ország legmagasabban jegyzett műszaki egyeteme 2014-ben alapította meg az oktató-kutató labort. Az azóta eltelt tíz évben a labor 770 MSc hallgató, 15 doktorandusz hallgató oktatása mellett részt vállalt az egyetemi versenycsapatok szakmai támogatásában is. A közös kutatás-fejlesztési munkának fontos szerepe van a Knorr-Bremse Budapest mérnökeinek utánpótlás-nevelésében, hiszen a hallgatók már a képzésük során megismerhetik a vasúti járműtervezés világát, a vállalat tevékenységeit, miközben a modern tervezési technikákat alkalmazzák.
A Knorr-Bremse Budapest munkatársainak tudása és szakmai tapasztalata a fiatal mérnökhallgatók friss nézőpontjaival ötvözve már számtalan kreatív, sikeres projekt megvalósulásához járult hozzá nemcsak az additív gyártási technológiák, hanem a 3D szkennelés és geometria rekonstrukció, valamint a virtuális valóság és kiterjesztett valóság területén is.
„Cégünk filozófiája, hogy nemcsak az eszközöket, hanem az emberi munkát is támogatni kell. A jövőre nézve az a célunk, hogy maradjon ez a labor életképes, legyenek olyan témák, diákok, értelmes diplomamunkák, amiket tudunk használni. Tehát nem az eszköz, az ember a fontos” – mondta a tízéves évforduló kapcsán a Knorr-Bremse Budapest fejlesztési igazgatója, Dr. Kovács Attila.
„Feladatunknak tekintjük áthidalni azt rést, ami legújabb MR/VR és a mesterséges intelligencia eszközök kutatása és gyakorlati ipari hasznosulása között jelentkezik. Inspiráló létrehozni azokat a folyamatokat, amelyek során ezek bekerülnek a mérnöki tervezés eszköztárába, azt egy új szintre hozva” – nyilatkozták Dr. Körtélyesi Gábor és Erdősné Sélley Csilla laborvezetők.