Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A kevesebb néha több

A szigorodó emissziós normák, a törekvés a minél csekélyebb fogyasztásra abba az irányba mozdítja el a Toyota mérnökeit is, hogy kisebb lökettérfogatú, a legmodernebb műszaki megoldásokat felvonultató és gazdaságos motorokat tervezzenek. Szerencsére a megbízhatóságról és a nagy teljesítményről azért nem kell lemondanunk.

A Toyota nagy lökettérfogatú, hat- és nyolchengeres motorjairól nyugodtan elmondhatjuk, hogy legendásak. Ezek az erőforrások elsősorban az észak-amerikai piacon váltak népszerűvé, hiszen bizonyították elpusztíthatatlanságukat, megbízhatóságukat, azaz biztos pontot jelentettek az autósok életében. Ezek a motorok azonban elérték azt a határt, ahol már nem fejleszthetők tovább, mert a szigorodó emissziós normák miatt forgalmazásuk nem lehetséges.

Ráadásul a Toyota – mivel a szó szoros értelmében globális autógyártó – a Föld piacain összesen mintegy nyolcszáz különböző motort vagy motorváltozatot kínál az ügyfeleknek. E mögött a hatalmas szám mögött igazi gyártási, logisztikai és készletezési rémálom van, de a Toyota becsületére legyen mondva, hogy jól megfelel a kihívásoknak. Itt van azonban az idő észszerűsíteni a termelést és a kínálatot, így a jövőben a Toyota tizenhét erőforrást – és azok különböző piacokra és törvényi előírásokra optimalizált változatait – fogja majd forgalmazni. A folyamat hosszú lesz, de már megkezdődött.

A nagy átalakulás egyik első kézzel fogható eredménye a Toyotákban, Lexusokban már elérhető 2,4 literes Dynamic Force turbómotor. A négyhengeres gép V6-osokat vált le, így például Észak-Amerikában a nagy múlttal rendelkező Crown szedán, valamint a Tundra és a Tacoma pick-up is ezt a gépet kapja. Nem véletlen, hogy az új 2,4-es gép a kínálat tetején helyezkedik el, hiszen már eleve úgy tervezték, hogy öntöltő és plug-in hibrid rendszerek része legyen. Az erőforrás az elektrifikáción túl is a legmodernebb műszaki megoldásokat kapta meg. 

A D-4S befecskendezés kétlépcsős, hiszen a közvetlen befecskendezés mellett a szívócsőbe is jut üzemanyag. A direkt befecskendezés növeli a teljesítményt és a hatásfokot, de ennek ára van: az eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy a közvetlen befecskendezés elkerülhetetlenül karbonlerakódásokhoz vezet a szelepeken, ami aztán drámai módon rontja teljesítményt és az emissziót, majd végül magát a motort is tönkreteheti. Mivel a Toyota ezt a megoldást szívócső-befecskendezéssel kombinálja, a karbonlerakódásnak nincs esélye, a motor hosszú élettartama garantált. A szívócsőből érkező üzemanyag tisztító hatása miatt ugyanis a lerakódás ki sem alakulhat. 

A win-win helyzet azt eredményezi, hogy a 2,4 literes turbómotor 340 lóerős, a turbó miatt nagyobb a nyomatéka, mint a korábbi 3,5 literes V6-os szívómotoroknak. Emellett a motor komfortosabban is vezethető, mert a nyomatékcsúcs kisebb fordulatszámnál érkezik, a kevesebb henger pedig a fogyasztásra van jó hatással. A technológiai tour de force a Toyota részéről ezzel még nem ért véget. A motor hosszúlöketű, ami nagyobb nyomaték leadását teszi lehetővé, a termikus hatásfok pedig 40%, ami a belső égésű motorok esetében rendkívül magas.

A magyar piacon a 2,4 literes turbómotor a Lexus RX500h-ban kapott helyet. Gazdaságosságát jól példázza, hogy a hibrid rendszerrel kombinálva a 2,2 tonnás SUV-ban 371 lóerő a rendszerteljesítmény, a gyorsulás 100 km/órára alig tart tovább hat másodpercnél, ám az átlagfogyasztás csupán nyolc liter.

Fotók: Toyota, Lexus

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!