Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A jövőbe enged bepillantást ez a tuningolt Toyota

Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero önmagában is látványos, ám nála is izgalmasabb az a formai kísérlet, ami a bZ4x-et újraértelmező tanulmányt megihlette.

Az 1997-ben, a Toyota Motor Corporation leányvállalataként megalapított Modellista munkáit általában egyfajta letisztult futurizmus jellemzi. A tuningpiacon szokatlan eleganciával tervezik meg és vitelezik ki optikai csomagjaikat, ami érthető abból a szempontból, hogy hivatalos gyári műhelyként ők csak az első lépcsőfokát képviselik az egyéni igények megvalósításának. Időről időre azonban a tokiói stúdió dizájnerei is kieresztik oroszlánkarmaikat – így született meg öt évvel ezelőtt a Toyota Prius Ambivalent RD formatervezési koncepció, emlékeztetve a világot arra a kreatív erőre, ami életre hívja munkáikat.

A cég legutóbbi munkájának a Toyota bZ4x adta az alapját. Szándékosan fogalmazunk így, hiszen a Concept Zero a szokásosnál jobban eltávolodott az eredetitől. Olyan dizájnt kívántak alkotni, ami méltó módon fejezi ki a Toyota első, kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett típusának a korszakalkotó jelentőségét, egyben – ahogy a név is sugallja – új formai szabálykönyvet teremt minden további zéró károsanyag-kibocsátású Modellista-adaptáció számára.

A szokásosnál is letisztultabb vonalak hangsúlyozottan a légellenállás csökkentésének igényével születtek. A speciális kerékburkolatok, az újragondolt orrkialakítás és az ahhoz igazodó hátsó lökhárító tudományos fantasztikus filmbe illő karaktert kölcsönöz a crossovernek, miközben megőrzi kapcsolatát a valósággal: a Modellista Concept Zero akár gyári koncepciójármű is lehetne, egy leendő szériamodell előtanulmánya. Voltaképpen az is: miközben ebben a formában nem tervezi gyártásba venni az optikai csomagot a Modellista, a nagyközönségtől kapott visszajelzések alapján határoznak majd arról, hogy mely részleteket alkalmazzák későbbi elektromosjármű-csomagjaikban.

Az sem téved ugyanakkor sokat, aki képzőművészeti minőséget lát bele a finom kontúrokkal megrajzolt, tömör felületekbe, a high-tech grafikai elemekbe, a speciálisan feljavított elektromos modell kiindulási pontja ugyanis egy szobor volt: a Modellista első ilyen jellegű alkotása. A plasztikának már a neve is szimbolikus: az Embryo az új élet keletkezésére, a Modellista újjászületésére, a teremtés erejére utal. 

Az Embryo dinamikus, lendületes ívekből építkezik, amelyek organikusan írják körül a feszes geometriájú felületeket. Ilyenformán a szobor két világ határán létezik: egyszerre szilárd és képlékeny, szerves és gépi, állandó és változó alakzat, amely erre a kettősségre aszimmetrikus idomaival, valamint szívverésként lüktető, indirekt megvilágítással játszik rá. Mi pedig csak reménykedhetünk abban, hogy a Modellista a lehető legtöbbet átmenti a gyártásba ezekből az absztrakt értékekből, egy olyan termékcsaládot hozva létre, amely – a stúdió eredeti szándékaival összhangban – méltó és egyedi stílussal vértezi fel a Toyota jövőbeli hajtástechnológiát alkalmazó típusait.

A Toyota bZ4X nem átlagos villanyautó: a nagyfeszültségű elektromos architektúrában rejlő lehetőségeket maximálisan kiaknázva egy sor olyan technológiát vonultat fel, amelyre a hagyományos, belső égésű motortechnológiák nem teremtenek keretet. Ilyen a mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektromos összkerékhajtás opciója, amely egyben a menetstabilitás javításában is szerepet vállal; ilyenek a fejlett vezetőtámogató rendszerek, amelyek megfelelő körülmények között akár félautonóm vezetésre is képesek; és ilyen az elsők között megvalósított steer-by-wire, azaz elektronikus kormánymű, amely minden eddig ismert megoldásnál hatékonyabban képes alkalmazkodni a pillanatnyi menetkörülményekhez és a vezető igényeihez. 

Fotók: Modellista.co.jp, YouTube

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!