A járvány idején a foglalkozás-egészségügyi partner segít a zavartalan céges működés biztosításában
Minden eddiginél nagyobb a felelőssége a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatóknak, hiszen a koronavírus járvány teljesen átalakította a munkahelyi egészségügy tevékenységi körét. Ez a terület is részt vesz a cégek, vállalatok zavartalan működéséhez szükséges egészségügyi alapfeltételek biztosításában. Az Affidea Magyarország foglalkozás-egészségügyi üzletága több, mint 110.000 munkavállaló egészségéért felel.
Az Affidea partnerei között stratégiai fontosságú cégek is szerepelnek, amelyek nem engedhetik meg maguknak a tevékenységük szüneteltetését. „2020 egy nagyon mozgalmas év volt a számunkra, hiszen a járvány soha nem tapasztalt kihívások elé állította a munkatársainkat és partnereinket egyaránt.” – emelte ki Kovács Gabriella Dr., az Affidea Magyarország foglalkozás-egészségügyi üzletágának orvosigazgatója. Alapesetben ez a szakág elsősorban a munkaköri alkalmassági vizsgálatokkal, a munkáltatói körülményekkel, a veszélyforrásokkal, a használt technológiák egészségügyi aspektusaival foglalkozik. A járványügyi helyzet miatt azonban változtatni kellett az alapfeladatok körén. „Elméletben a tevékenységünk korábban is tartalmazta a munkahelyen kitörő járványok megelőzését és kezelését, a veszélyforrások felderítését. De a COVID-19 járvány (nagy volumenű) számos, ezzel kapcsolatos új feladatot adott a foglalkozás-egészségügyi szakmának.” – tette hozzá az orvosigazgató.
„A partnereink közül azok a cégek, amelyek nem engedhetik meg a leállást, leginkább ahhoz kértek segítséget, hogy a mindennapi működés zavartalanságának biztosításához nyújtsunk támogatást egészségügyi szempontból.” – folytatta Kovács Gabriella Dr. – „Ez azt jelentette a gyakorlatban, hogy több partnernél az orvosaink, munkatársaink bekerültek a céges operatív bizottságokba, illetve számos új egészségvédelmi szabályzatot, dokumentumot és kockázatelemzést kellett véleményezni a koronavírusjárvány nyomán.” Az Affidea foglalkozás-egészségügyi szakemberei webinarokon, dolgozó tájékoztatókon vettek részt, járványügyi workshopokat bonyolítottak, illetve személyes vagy telefonos orvosi tanácsadást nyújtottak igény szerint. Mindemellett pedig az első COVID-19 hullám idején elhalasztott szokásos egészségügyi-alkalmassági vizsgálatokat és feladatokat is pótolták.
A partnerek zavartalan működését szolgálták a különböző tesztelési akciók. Az Affidea hozzávetőleg 12.700 különböző COVID-szűrést bonyolított le a foglalkozás-egészségügyi üzletágban. Összesen 4.000 antigén-tesztet, 6.000 ellenanyagtesztet és ezen felül még 2.700 PCR-tesztet végzett el. Ezzel kapcsolatban az orvosigazgató kiemelte: „Az Affidea komoly szerepet vállalt partner-vállalatainál a fertőzések felderítésében és a kontaktkutatásban. Több, mint 2 ezer PCR teszthez végeztünk mintavételt, amely azért számít óriási számnak, mivel ezeket általában egyedileg, a kontaktként szerepelő vagy beteg, tünetes munkatársak lakóhelyére kiszállva kellett lebonyolítanunk, míg az egyéb tesztelés (antigén, ellenanyag) főként az cégek telephelyein folyt. Tavaly körülbelül 450-500 pozitív koronavírus esetet jelentettünk a Nemzeti Népegészségügyi Központnak, ezzel megkönnyítettük a háziorvosok munkáját, hiszen ezeknél a pácienseknél nekik már nem kellett teszteltetni és jelenteni.”
A legutóbbi kampányszerű tesztelés a Richter Gedeonnál zajlott idén január elején, az ünnepi leállást követően, a szabadságról visszatérő munkatársak között. Tárnoki Gábor, a Richter Gedeon műszaki igazgatóhelyettese az Affideaval való együttműködés kapcsán kifejtette: „Egyértelműen pozitívnak értékeljük az Affidea támogatását a koronavírus elleni védekezésben, hiszen eddig sikerült a cégen belüli járványgócok kialakulását megelőzni, és az üzletmenet zavartalanságát biztosítani. Számtalan korábban nem létező folyamatot vezettünk be a munkatársak egészségmegőrzésének érdekében: ahol megoldható volt, ott home office-ból dolgozhatnak a kollégák, a gyártási területen pedig igyekeztünk a kontaktusszámokat minimálisra csökkenteni. Folyamatos a belső kommunikáció és kifejlesztettünk egy cégen belüli applikációt is, ahol a kollégák saját maguk jelenthetik az esetleges fertőzéseket. A különböző vírustesztek a kontaktuskutatásban és a fertőzések felderítésében segítenek bennünket. Külön kiemelném az ünnepek után, január első napjaiban zajlott teljeskörű tesztelési kampányunkat, amelyet az Affidea bonyolított a leállás után szabadságról visszatérő kollégák körében. Ezzel sikerült kiszűrni néhány megbetegedést, és megelőzni fertőzési gócpontok kialakulását.”