A Honda 0 Saloon és a Honda 0 SUV prototípusának világpremierje a CES 2025 kiállításon

Valamint bemutatkozik a Honda saját járműoperációs rendszere, az ASIMO OS

  • A Honda 0 Series sorozat két prototípusának világpremierje: Honda 0 Saloon és Honda 0 SUV
  • A Honda bemutatta a saját járműoperációs rendszerét (OS), az ASIMO OS-t, amelyet a Honda 0 Series modellekbe telepítenek majd
  • A Honda gyorsabb ütemben bővíti a 3. szintű önvezetés („eyes-off” funkció) globális alkalmazását a Honda 0 Series révén, és arra törekszik, hogy a világ első olyan autógyártójává váljon, amely minden vezetési helyzetben lehetővé teszi a „eyes-off” vezetést, ezáltal új lehetőségeket nyitva meg a mobilitás előtt
  • A Honda és a Renesas Electronics Corporation bejelentette, hogy megállapodást írtak alá egy nagy teljesítményű System-on-Chip (SoC) rendszer fejlesztéséről a Honda következő generációs 0 Series modelljeihez, amelyek a 2020-as évek végén kerülnek piacra

A CES 2025 kiállításon került sor a Honda két prototípusának – a Honda 0 Saloon és a Honda 0 SUV – világpremierjére, amelyek 2026-tól kerülnek a világpiacra. A vállalat bemutatta továbbá a saját járműoperációs rendszerét (OS), az ASIMO OS-t is, amelyet a globálisan az EV-családokban alkalmaznak majd.

Honda 0 Saloon

A tavalyi CES rendezvényen mutatták be azt a tanulmánymodellt, mely alapján kifejlesztésre került a Honda 0 Saloon prototípusa, ezzel lehetővé téve a 2026-os piaci bevezetését. A tanulmánymodell formavilágát teljesen hűen megőrző prototípust egyszerre jellemzi a Saloon modellt más elektromos járművektől megkülönböztető alacsony kialakítás és sportos stílus, valamint a külső méretek alapján vártnál tágasabb belső tér.

A Honda 0 Saloon, a Honda 0 Series zászlóshajója az újonnan kifejlesztett, célzott EV-architektúrán alapul, és számos, a „Karcsú, könnyű és bölcs” fejlesztési megközelítést megtestesítő következő generációs technológiát kínál.

A Honda a 2025-ös CES-eseményen a Honda 0 Saloon „Bölcs” értékéhez hozzájáruló egyes technológiák bemutatására helyezi a hangsúlyt. Ide tartozik többek között a rendkívül megbízható, 3. szintű önvezető technológia, amelyet a világon elsőként a Honda alkalmaz a gyakorlatban, valamint a minden egyes felhasználó számára testre szabott mobilitási élményt kínáló „ultraszemélyes optimalizálás”, amelyet az ASIMO operációs rendszer tesz lehetővé.

A Honda 0 Saloon a tervek szerint elsőként az észak-amerikai piacon mutatkozik be 2026-ban, majd ezt követően a világszerte, köztük Japánban és Európában is.

Honda 0 SUV

A CES 2024-en -bemutatott Space-Hub tanulmánymodellre alapozva -amely a jövőbeli elektromos gépjárművek új értékekén az emberek számára kialakított „teret” helyezi előtérbe- a vállalat bemutatta a közepes méretű elektromos SUV prototípusát, ami az első Honda 0 Series modell lesz. A „Karcsú, könnyű és bölcs” megközelítést ez esetben úgy alkalmazták, hogy a belső teret még tovább növelték – az eredmény pedig egy tágas utastér, kiemelkedően tiszta és semmi által nem korlátozott látómezővel, nagy fokú rugalmassággal.

A következő generációs technológiák széles köre mellett a Honda 0 SUV-ban helyet kap a nagy pontosságú helyzetbecslés (az autó térbeli orientációjának meghatározása) és stabilizációvezérlés. Ez a Honda által az eredeti robotikai technológiák fejlesztése során kidolgozott 3D giroszkópos érzékelőkön alapul és a feladata a sofőr akaratának megfelelő dinamika lehetővé tétele különböző útfelületeken.

A Honda 0 SUV a tervek szerint elsőként az észak-amerikai piacon mutatkozik be 2026 első félévében, majd ezt követően világszerte, köztük Japánban és Európában is.

ASIMO operációs rendszer

A Honda 0 Series modellek a japán cég által kifejlesztett eredeti járműoperációs rendszerrel, az ASIMO OS-mel látják el, amely az alapvető technológiája lesz a globális EV-sorozat „Bölcs” megközelítés megvalósításának.

A rendszer névadója, ASIMO egy önálló járásra képes, humanoid robot volt, amelyet a Honda a technológiai alapkutatásának részeként fejlesztett ki azzal a céllal, hogy segítse az embereket, és ugyanakkor együtt tudjon létezni a társadalom tagjaival. A Honda 1986-ban kezdte meg robotikai kutatásait és fejlesztéseit, majd 2000-ben bemutatta ASIMO-t, amely a 2000-es és 2010-es évek folyamán a robotika egyik ikonikus szereplőjévé vált, amit az emberek megszerettek szerte a világon.

Az ASIMO fejlesztésének befejeztével a Honda folyamatosan fejlesztette robotikai technológiáit, beleértve a külső környezetet felismerőket és az autonóm viselkedésvezérlést, amely lehetővé teszi a robot számára, hogy megértse a körülötte lévő emberek szándékait. Azáltal, hogy a Honda 0 Series-hez a robotika által biztosított technológiákat ötvözik a legmodernebb intelligens megoldásokkal, a vállalat azon törekvése fejeződik ki, amely egyedülálló értéket kínál a szoftveresen irányított járművekhez (SDV-khez).

Szoftverplatformként az ASIMO OS a járműrendszerek, például az önvezetés/fejlett vezetéstámogató rendszerek (AD/ADAS) és a járműbe beépített infotainment (IVI) rendszer elektronikus vezérlőegységeinek (ECU-k) integrált vezérlését fogja megvalósítani.

A gépjárműben található vezérlő programok folyamatos online (OTA) frissítése révén a funkciók és szolgáltatások az autó megvásárlását követően is továbbfejlesztésre kerülnek az egyes felhasználók preferenciáinak és igényeinek megfelelően. Idetartoznak például azok, amelyek fokozzák a „tér” értéket és a digitális felhasználói élményt, így biztosítva a szórakoztató és kényelmes mobilitási hatást. Továbbá az integrált dinamikai vezérlés is, hisz ez oly jellemző a Hondára, amely meghatározza a vezetés örömét, lehetővé téve a pilóta számára, hogy eggyé váljon a járművel.

Önvezető (AD, Automated Driving) technológia

2021-ben a Honda az első autógyártóként a gyakorlatban is megkezdte a 3. szintű önvezető berendezések használatát a Honda SENSING Elite rendszerrel felszerelt vadonatúj Legend bevezetésével, amely bizonyos helyzetekben a feltételes vezetésautomatizálással képes átvenni az autó irányítását a sofőrtől.

A Honda azzal a céllal fejlesztette ki a Honda SENSING Elite-rendszert, hogy ezt az önvezető-technológiát átültesse a gyakorlatba, minden vezetési körülményt és forgatókönyvet előre jelezve. Abból indul ki, hogy a Honda AD-nek a társadalomban bekövetkező közlekedési balesetek számának csökkentése mellett teljes mértékben ki kell küszöbölnie azokat a közlekedési baleseteket, amelyekről az emberek úgy vélik, hogy azokat egy „emberi vezető el tudna kerülni”.

A japán gyártó úgy véli, hogy az „eyes-off” technológia széles körű alkalmazása a jövőben elvezet majd oda, hogy az ütközéses közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma nulla legyen. Ezen meggyőződés alapján a Honda arra törekszik, hogy a Honda 0 Series révén világszerte több vásárló számára kínáljon megfizethető árú önvezető járműveket.

Ennek érdekében a japán cég egy eredeti Honda AI technológiát alkalmaz, amely egyesíti a Helm.ai felügyelet nélküli tanulási*1 technológiáját és a tapasztalt járművezetők viselkedési modelljeit, amelyek lehetővé teszik, hogy a mesterséges intelligencia kisebb adatmennyiséggel tanuljon, és eredményesen bővítse azon helyzetek körét, amelyekben az önvezetés és a vezetőtámogatás elérhetővé válik.

Ezen túlmenően a Honda alkalmazza az emberekkel és a mobilitással kapcsolatos kutatásai során kifejlesztett eredeti kooperatív mesterséges intelligenciáját, hogy tovább javítsa az együttműködő viselkedés pontosságát, például a közúti elsőbbségadás terén, ami még egy emberi vezető számára is nehéz feladat. E fejlett technológiák alkalmazásával a Honda egy rendkívül megbízható vezetéstámogató rendszert valósít meg, amely képes gyorsan és helyesen reagálni a váratlan helyzetekre, legyen az a sávba berohanó állatra vagy akár az úttestre zuhanó tárgyra.

A Honda 0 Series tagjait egy olyan rendszerrel is ellátják, amellyel bővíthető lesz azoknak a vezetési körülményeknek a köre, ahol elérhető lesz a vezetéstámogatás és a 3. szintű önvezetés. Ez a bővítés az autópályákon kialakult dugókban elérhető „eyes-off” technológiával kezdődik, és az OTA-frissítések révén folyamatosan fejlődik majd tovább.

A 3. szintű önvezetés esetén a jármű átveszi az irányítást, ami lehetővé teszi, hogy az emberi vezető egy „ másik feladatot” végezzen, miközben útban van az úti célja felé, például filmet nézzen, vagy távolról csatlakozzon egy megbeszéléshez. A Honda tovább fejleszti technológiáit, és az első olyan autógyártóvá válik, amely az „eyes-off” funkciókat minden vezetési helyzetre kiterjeszti, új lehetőségeket nyitva meg a mobilitás előtt.

A Honda 0 Series sorozathoz készült SoC fejlesztése

A Honda és a Renesas Electronics Corporation (Renesas) bejelentette, hogy megállapodást kötöttek egy nagy teljesítményű „System-on-Chip” (SoC) rendszer fejlesztésére, amely a vállalat által a Honda 0 Series modellekkel elérni kívánt jövőbeli SDV-k (szoftveresen irányított járművek) megvalósítására szolgál.

A 2020-as évek végén piacra kerülő következő generációs modelleknél a Honda olyan központosított E&E architektúrát vezet be, amely a járműrendszerek vezérléséért felelős több ECU-t egyetlen központi elektronikus vezérlő egységben egyesíti. Ez lesz majd az SDV szíve, és kezeli majd a különböző járműrendszereket, például az AD/ADAS-t, a hajtáslánc-szabályozást és a kényelmi funkciókat. Mindehhez az ECU-nak olyan SoC-re van szüksége, amely a hagyományos rendszereknél nagyobb feldolgozási teljesítményt biztosít, miközben a lehető legkisebbre csökkenti az energiafogyasztás növekedését.

Ezen követelmények teljesítése érdekében a Honda és a Renesas egy olyan rendszert alakít ki, amely a multi-die chiplet technológiát*2 alkalmazza a Renesas generikus ötödik generációs (Gen 5) R-Car X5 SoC sorozata és egy, a Honda által önállóan kifejlesztett, AI-szoftverre optimalizált AI-gyorsító ötvözésére. Ezzel a kombinációval a két vállalat egy olyan rendszer létrehozását tűzte ki célul, amely 20 TOPS/W energiahatékonyság mellett az iparág egyik legjobb, 2000 TOPS*3 (Sparse) AI-teljesítményét éri el.

*1 A felügyelet nélküli tanulás a gépi tanulás egyik módja, amely támogatja a mesterséges intelligenciát, az AI-t. Ellentétben a felügyelt tanulással, amelyen keresztül a mesterséges intelligencia (AI) megtanulja a helyes válaszokat a címkézett bemeneti adatokból, a felügyelet nélküli tanulás lehetővé teszi az AI számára, hogy a helyes válaszok nélkül tanuljon, és önállóan származtassa a címkézetlen adatok mintáit és egyedi jellemzőit.

*2 Technológia egy rendszer kiépítésére több, különböző funkciójú chip (die) kombinálásával.

*3 A TOPS (Tera Operations Per Second, tera művelet másodpercenként) a mesterséges intelligencia feldolgozási teljesítményének mérőszáma, amely a másodpercenként elvégezhető műveletek számát méri. Ritka mesterségesintelligencia-modell alapján.

Honda sajtótájékoztató a CES 2025-ön (livestreaming/archive)

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!