Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A co-managed IT megoldást nyújthat a túlterhelt rendszergazdák számára

Evoto

Új modell segíthet orvosolni az IT részlegek munkaerőhiányát

A digitális fejlődés és a szigorodó szabályozások egyre magasabb elvárásokat támasztanak a vállalatok IT működésével szemben. Külföldön már bevált megoldás a co-managed IT, amit magyarul “megosztott IT-nak”, vagy “közösen üzemeltetett IT-nak” hívhatunk. Bár maga a kifejezés itthon még nem annyira terjedt el, a modell már hazánkban is egyre több nagyvállalat működésében jelenik meg. A piaci trendek azt mutatják, hogy 2025-ben várhatóan Magyarországon is egyre több vállalkozás fog nyitni erre a megoldásra, nemcsak a NIS2 és egyéb szabályozások által érintettek, hanem minden olyan cég, amely versenyelőnyt kíván szerezni a digitális fejlesztései révén.

Mi a megosztott IT és milyen cégek számára jelent hatékony megoldást?

A co-managed IT egy hibrid modell, amely ideális megoldás a 70-100+ fős vállalatok számára, mivel ötvözi a belső informatikai csapat rugalmasságát és helyismeretét a külső szolgáltató speciális szaktudásával és erőforrásaival. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a cég saját rendszergazdái a belső igényekre fókuszáljanak, miközben a külső partner biztosítja a fejlett technológiai támogatást, a skálázható erőforrásokat és a folyamatos rendelkezésre állást.

„A co-managed IT egyik legnagyobb előnye, hogy a belső rendszergazda és a külső szolgáltató együtt tud dolgozni. Egy belső szakember jellemzően csak a saját cégénél használt rendszereket ismeri, míg egy külső szolgáltató számos vállalatnál dolgozik, így gyorsabban felismeri az iparági sztenderdeket és megtalálja a legjobb megoldásokat. Nálunk mindig van olyan szakember, aki már találkozott egy adott technológiával, ezért nagyobb rutinnal és költséghatékonyabban tudjuk biztosítani a szükséges szaktudást.”

fejtette ki Kosztolánczy Balázs, az üzleti IT szolgáltatásokkal foglalkozó iSolutions Zrt. üzletfejlesztési igazgatója.

Felgyorsul az új technológiák bevezetése, skálázhatóvá válik az IT erőforrás

A modern vállalatok IT-rendszerei ma már rendkívül összetettek – szerverek, vállalatirányítási rendszerek, kiberbiztonsági megoldások, jogosultságkezelés és még számos más terület, amelyek mind speciális szaktudást igényelnek. Egyetlen rendszergazdától elvárni, hogy mindenhez értsen, szinte lehetetlen, ugyanakkor egy teljes szakértői csapat fenntartása a legtöbb cég esetében se költség-, se hatékonyság- optimalizálás szempontból nem indokolt. A co-managed IT erre kínál megoldást: a belső IT csapat egy külső szolgáltatóval szorosan együttműködve dolgozik, így mindig rendelkezésre áll a szükséges szakértelem, akár támogatásként, akár párhuzamos munkavégzésben. Ez nemcsak a vállalat IT-rendszereinek stabilitását növeli, hanem felgyorsítja az új technológiák bevezetését és a digitális fejlesztések ütemét is.

Egyértelmű felelősségi körök, fenntartható növekedés

A co-managed IT modellt sokan tévesen azonosítják a teljes kiszervezéssel (IT outsourcing), pedig a két gyakorlat több szempontból is különbözik. Az egyik legfontosabb közülük a feladatok és felelősség megosztása. A megosztott IT esetében a belső rendszergazda csapat és a külső szolgáltató szoros együttműködésben dolgozik és nemcsak a feladatokat, hanem a felelősséget is megosztják. Míg a belső IT csapat jellemzően a napi operatív feladatokat látja el – például a munkaállomások telepítését, a hardverek karbantartását és az alapvető szoftverfrissítéseket –, addig a külső informatikai szolgáltató a mélyebb szakértelmet igénylő területeken nyújt támogatást, például a szerverüzemeltetésben, kibervédelmi megoldásokban, vállalatirányítási rendszerek kezelésében és a felhőinfrastruktúra fejlesztésében. Fontos azonban, hogy ez nem egy előre meghatározott sablon szerint történik, hanem egy cégre szabott felelősségi mátrix alapján, amelyet a vállalat és az IT szolgáltató közösen dolgoznak ki.

“A közösen üzemeltetett IT rugalmasan alakítható a vállalat igényeihez, valamint a házon belüli szaktudáshoz és feladatokhoz így a felelősségmegosztás is testreszabható. Ez biztosítja, hogy a vállalat IT működése hatékony, biztonságos és fenntartható legyen, miközben az egyes szereplők a saját erősségeikre koncentrálhatnak.”

– vázolta fel Kosztolánczy Balázs az üzleti informatika szakértője.

Íme négy figyelmeztető jel arra, hogy a belső informatikai csapatnak további támogatásra lehet szüksége

Szakmai hiányosságok: Ha az IT-rendszerek hibásan működnek, a biztonsági frissítések elmaradnak, vagy a belső csapat nem tud megbirkózni az összetettebb technológiai kihívásokkal, az komoly kockázatot jelent. A mélyszakmai feladatok nem mindig tartoznak egy általános IT-csapat erősségei közé, ezért amennyiben a belső csapat nehezen birkózik meg a stratégiai vagy kritikus feladatokkal, érdemes megfontolni a Co-managed IT bevezetését.

Túlórák és leterheltség: A folyamatos nyomás alatt dolgozó IT-szakemberek könnyen stresszessé válhatnak, ami növeli a hibák kockázatát és hosszú távon az egész vállalat működésére negatívan hat. Bár időnként minden cégnél jelentkezhetnek húzósabb időszakok, azonban ha a nyomás és a túlórák általánossá válnak, az komoly erőforráshiányra utal. Ez a probléma hatékonyan orvosolható egy szakértő IT partner bevonásával, ami stabil támogatást és rendelkezésreállást biztosít a terheltebb időszakokban is.

Elhúzódó vagy nem megvalósuló IT projektek: Mivel a cégvezetők jellemzően nem rendelkeznek mély technikai ismeretekkel, így nehéz megítélniük, hogy egy IT projekt miért tart tovább a vártnál, miért kerül többe, vagy miért nem hozza az ígért eredményeket. A projektek elhúzódását okozhatja a rendszergazda túlterheltsége vagy a szükséges szaktudás hiánya is. A legtöbb vállalkozás számára óriási kiadást jelent egy sokoldalúan képzett IT csapat fenntartása, ezzel szemben a co-managed IT modellel a cég minden téren szakértő támogatást kaphat rendkívül költséghatékony módon.

Az elmúlt 2 évben nem történt új IT biztonsági intézkedés: Ha az elmúlt két évben nem frissültek a cég kiberbiztonsági intézkedései az komoly figyelmeztető jel lehet. A felhasználók IT biztonsági képzése, a hozzáférések kezelése, vagy az üzletmenet folytonosság és katasztrófa helyreállítási terv kidolgozása csak néhány olyan intézkedés, ami kritikus fontosságúvá vált az elmúlt években. Ahhoz, hogy a cég készen álljon 2025 kibervédelmi kihívásaira, mindenképpen szüksége lesz egy képzett csapatra, ami megfelelő védelmi megoldásokat biztosít számára.

“Nagyon sokszor találkozunk olyan cégekkel, akiknél a belső IT-részleg annyira túlterhelt a napi tűzoltásokkal és egyéb sürgős feladatokkal, hogy nem tudnak elegendő időt szánni az átfogóbb informatikai projektek megfelelő végrehajtására. Egy tapasztalt külső IT partnerrel kiegészülve a belső csapat hatékonyabban végezheti a napi teendőit, miközben a szolgáltató átfogó szakértelmének köszönhetően megvalósulhatnak a nagyobb projektek is.”

– árulta el Kosztolánczy Balázs a iSolutions Zrt., a magyar vállalatok IT szolgáltatójának üzletfejlesztési igazgatója.