Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A budapestiek zöldebb és élhetőbb Nagykörutat szeretnének – a propaganda szerint

Véget ért a Nagykörút újjászületéhez kapcsolódó társadalmi egyeztetés: az érintettek kérdőív kitöltésével, az utcafórumokon, valamint a közösségi tervezési eseményeken (Agórákon) is elmondják véleményüket a beruházásról a BKK-nak.

A folyamat célja az volt, hogy Budapest egyik kiemelkedő lakossági jelentőségű útszakasza is bevonva újuljon meg, és tervezéséhez felhasználják a megismert igényeket és javaslatokat. A kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki, a válaszadók jelentős többsége (92 százaléka) fontosnak tartja a Nagykörút fejlesztését, amely olyan speciális jelenthet, mint a zöldfelületek bővítése és az üzletek árufeltöltésének rendezett megoldása.

A BKK tavaly ősszel indította a Nagykörút megújításáról szóló társadalmi egyeztetést, az utcafórumok és a körúti Agórák mellett fontos eleme volt a kérdőíves felmérés. A kérdéssort egy hónap alatt összesen 9697-en töltötték ki. Ez a magas szám is jelzi, hogy a Nagykörút jövőjét különösen nagy érdeklődés övezi. A nem reprezentatív felmérés szerint

  • a válaszadók jelentős többsége, vagyis 92 százalékos egyetértéssel, hogy szükséges a Nagykörút teljes körű megújítása (ez az arány a helyi lakosok esetében is nagyon magas, 88 százalék);
  • a kitöltők 93 százaléka szerint fontos, hogy továbbra is a villamosközlekedés legyen az elsődleges a Nagykörúton (ezzel a saját autóval közlekedő 82 százalékos választ is egyetértett);
  • a legfontosabb témák élére a fasorok megőrzése, bővítése és karbantartása került (a kitöltők 80 százalékos említette meg), ezt követte a védett kerékpársávok kialakítása (56 százalék), valamint a járdák akadálymentessége (53 százalék);
  • 84 százalékuk egyetértett azzal, hogy a közterületek fejlesztése során biztonságos feltételeket kell teremteni azoknak, a gyalogos- és/vagy a kerékpáros közlekedést választják (ezt az autóval közlekedők 60 százaléka is támogatja);
  • a kitöltők 64 százaléka szerint akkor lesz vonzóbb a Nagykörút, ha kellemesebbek lesznek a sétálási körülmények, ezt követte a minőségibb bevásárlási és szórakozási lehetőség (59 százalék) és a nagyobb biztonságérzet (54 százalék);
  • a válaszadók 75 százaléka osztotta azt a véleményt, hogy vonzóbbá kell tenni a nagykörúti kerékpársávokat, ráadásul
  • 61 százalékuk (vagyis több mint 5600-an) biztosan többet használjon a kerékpársávokat, ha azok védettséget kapnának.

Döntsünk közösen: a tervezési folyamat része a közösségi párbeszéd

A kérdőív kitöltésével egy időben, tavaly ősszel négy utcafórumon mintegy 200 érdeklődővel beszélgettek a BKK szakemberei a fenntartható közlekedés jövőjéről. A helyszíni kitelepülések célja a kérdőív népszerűsítése mellett a projekt ismertetése és a lakossági vélemények megismerése volt:

  • a résztvevők többsége a zöldebb, élhetőbb városi környezetet támogatta, ami összhangban áll a BKK és a Fővárosi Önkormányzat törekvéseivel;
  • kiemelt igényként fogalmazódott meg a biztonságosabb és akadálymentesebb gyalogosközlekedés, például több gyalogátkelőhely kialakításával.

Az utcafórumok tapasztalatai megerősítették, hogy a közösségi párbeszéd elengedhetetlen a városi közlekedés fejlesztésében. A BKK idén februárban a VI., a VII., a VIII. és a IX. kerülettel közösen, négy alkalommal és helyszínen szervezett közösségii tervezési eseményt (Agórát), mélyebb helyi párbeszédet kezdeményezve. Ezeken összesen mintegy 200-an vettek részt, az Agórák célja a projekt részleteinek megismertetése és az érintett kerületi lakosok bevonása volt:

  • az interaktív műhelymunka során a jelenlévők térképek segítségével, a BKK szakembereivel közösen vizsgálták meg a helyi lehetőségeket és kihívásokat;
  • a lakosok kiemelték a közterületek rendezetlenségét, a járdák zsúfoltságát, valamint a különböző közlekedési módok – gyalog, kerékpárral, autóval közlekedők – összehangolt kezelésének fontosságát, ami megegyezik a projekt céljaival.

Mindezek alapján kiemelt figyelmet kap a tervezés során a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése, a rakodási lehetőségek javítása, valamint a közlekedésbiztonság növelése. A nagykörúti Agórákról a BKK korábbi közleményeiben tájékoztatott, a projektről a BKK oldalán olvasható bővebben.

A társadalmi egyeztetés részletes eredményei ezen az oldalon találhatók.

A kérdőív eredményeit és a fórumokon elhangzott észrevételeket, illetve igényeket a BKK szakemberei egyesével értékelik, azok eredményeként a javaslatok beépülnek a tervezési folyamatba, egyúttal a projekt keretein túlmutató javaslatokat továbbítanak az érintett fővárosi cégeknek és kerületi önkormányzatoknak.

A városlakók igénye és elvárásai előtérbe

Újjászülethet a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér: a projekt legfőbb célja, hogy élvezhesse, zöldebb és biztonságos útvonalon jöjjön létre, amely az itt élők és az idelátogatók igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, nem pedig a városrészen „csak” áthaladó autóforgalom kiszolgálását. Ez biztonságos kerékpársávokat, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseket, valamint zöldebb és felújított közterületeket jelent.

A fejlesztések tervezési és a kerékpáros infrastruktúrát érintő kivitelezési munkái az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhatnak meg, ehhez a BKK 2024 tavaszán nyújtott be pályázatot, idén januárban nyerte el az EU-s támogatást. A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás várhatóan 2025 második negyedévében indul. A kiviteli tervek – eredményes eljárás lefolytatása esetén – előreláthatólag 2027 első félévében állhatnak. Ezt követően kezdődtek a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!