Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A 20 leggyakrabban manipulált autó – a lista élén az Audival

Bár egyre többen tisztában vannak a kilométeróra-hamisítás veszélyeivel, a magyar használtautó-piac továbbra is a csalók játszótere. Évente autósok ezrei válnak becstelen eladók áldozatává, amikor értékén felül vásárolnak manipulált futásteljesítményű autót, és csak utólag szembesülnek a váratlan szervizköltségekkel.

A járműadatokat elemző carVertical folyamatosan figyelemmel kíséri a használtautó-piac helyzetét. A cég ötödik éves elemzése rávilágít, hogy hazánkban mely autómodelleket érinti leggyakrabban az óraállás-manipuláció.

Több mint 140 000 hamisított kilométer nyomában

2024-ben az Audi A6 lett Magyarországon a leggyakrabban manipulált kilométeróra-állású autó: a carVertical platformján ellenőrzött modellek 10,8%-ánál derült fény futásteljesítmény-csalásra. A népszerű prémium járművek kilométer-számlálóját átlagosan 82 000 kilométerrel tekerték vissza, ami egyben tükrözi a modell iránti nagy keresletet a használtautó-piacon.

Az Audi A6-ot az Audi A5 (8,1%) és az Audi A4 (7,9%) modellek követik. Az A5-ösök számlálóját átlagosan 48 000 kilométerrel pörgették vissza, míg az A4-es esetében ez az érték 96 000 kilométer volt. Az említett prémium modellek gyakori célpontjai a futásteljesítmény-manipulációnak, mivel magas a viszonteladási áruk és népszerűek a magyar vásárlók körében.

Tekintve, hogy ezek az autók más európai országokban is közkedveltek, jelentős részük feltehetően Magyarországra importált jármű, amelyek futásteljesítményét meghamisították, hogy növeljék az eladási értéküket.

„Az óraállás-manipuláció bizonyítása komoly kihívást jelent, így a csalók érinthetetlennek érzik magukat. Elkerülhető lenne, hogy futásteljesítmény-manipulált autót vásároljunk, ha mindig ellenőriznénk a jármű előéletét. Sokszor még a jelenlegi tulajdonos sincs tisztában azzal, hogy az autó kilométer-számlálóját már azelőtt visszaállították, mielőtt ő megvette, így kellemetlen meglepetésként érheti, amikor egy potenciális vevő felhívja erre a figyelmét”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője és autópiaci szakértője.

Egyes modelleknek akár a futásteljesítményük fele is eltűnik

A kutatás szerint a legtöbb kilométertől a Mercedes-Benz E-osztály (143 000 km), a BMW 5-ös sorozat (129 000 km), az Audi A4 (95 000 km), a Ford Focus (95 000 km) és a Toyota Auris (94 000 km) modelleket „szabadították meg”.

Ha ezeknél a modelleknél például 100 000 kilométer szerepel a kilométer-számlálón, a valós futásteljesítményük akár ennek kétszerese vagy háromszorosa is lehet.

„Egy járműelőzmény-jelentés megmutatja, hogy mikor történt óraállás-manipuláció, és hány kilométerrel módosították az értéket. A vásárlók ez alapján pontosabban felmérhetik az autó valós állapotát és értékét”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője és autópiaci szakértője.

Nincs autó, amelyet ne fenyegetne futásteljesítmény-manipuláció

A kutatás alapján a Škoda Superb (2,4%), a Toyota Auris (3%) és a Ford Focus (3%) viszonylag biztonságos modelleknek bizonyultak, mivel ezeknél kisebb arányban fordul elő valótlan kilométeróra-állás. Ennek ellenére a vásárlóknak akkor is körültekintőknek kell lenniük, ha ilyen autót vesznek.

A tanulmány szerint több mint négyszer akkora a valószínűsége annak, hogy egy Audi A6-os futásteljesítménye manipulált, mint egy Škoda Superé. Nincs azonban olyan autó, amely teljes biztonsággal elkerülhetné az óraállás-manipulációt. A visszapörgetések mind az újabb, mind a régebbi modelleket érintik, ezért rendkívül fontos, hogy a vásárlók alaposan ellenőrizzék a megvásárolni kívánt járművet.

Módszertan

A carVertical tanulmánya a vállalat felhasználói által 2024 januárja és decembere között megvásárolt járműtörténeti jelentéseket elemezte, majd a kapott kilométerszámláló-manipulációs adatokat autómodellek szerint kategorizálta, százalékos arányokká alakította és rangsorolta.

A 30 országban működő carVertical több mint 900 nemzetközi adatbázisból, köztük rendvédelmi szervek, országos és állami nyilvántartások, pénzügyi intézmények, valamint apróhirdetési portálok adatbázisaiból gyűjt adatokat. A vállalat évente több millió járműtörténeti jelentést dolgoz fel, amelyek alapján friss információkkal szolgál a használtautó-piacról, beszámol a legújabb trendekről, és egyedi előrejelzéseket készít.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!