Kihívások az adatok évtizedében
Sötét adatok, peremhálózatok és az emberi oldal
Három megoldandó adatkezelési kihívás, amellyel az IT vezetők szembesülnek
A 2020-ban érzékelhető gazdasági nyomás hatására az üzleti vezetők óriási kihívásokkal találták szembe magukat, melyek megoldásában kulcsfontosságú szerepet töltenek be a CIO-k, azaz az informatikai vezetők. Ennek egyik oka, hogy napjainkban egy szervezet versenyelőnyét közvetlenül az határozza meg, milyen gyorsan tudja adatokat hasznos „insightokká” alakítani, amelyek növelik az üzleti eredményeket.
Az úgynevezett adatévtizedben, amelyben élünk, az adatok mennyisége világszinten várhatóan 2025-re eléri a 175 ZB-ot, az adatoknak jelenleg kevesebb mint 0,5 százalékát elemzik ténylegesen, és rengeteg „sötétben rejtőző adat” van a szervezetek birtokában. Míg a szervezetek egyre több adatot gyűjtenek, a növekedés mértéke meghaladja azon képességüket, hogy valóban kihasználják az insightokban rejlő előnyöket. Egy Forrester-tanulmány szerint az informatikai döntéshozók több mint egyharmada a „növekvő mennyiségű adatok beszerzését, összegyűjtését, kezelését és felügyeletét” tekinti az egyik legnagyobb kihívásnak.1
A vállalkozások tisztában vannak vele, hogy a minőségi adatokhoz való hozzáférés képes felgyorsítani az ügyfél- és üzleti élmények fejlesztését, illetve, hogy az adataikban rejlő lehetőségek teljes kihasználásával versenyelőnyhöz juthatnak A feltörekvő technológiák minden iparágban felforgatják és új alapokra helyezik az emberek által elvárt interakciókat, és az egyre tudatosabb fogyasztók személyre szabottabb élményekre vágynak.
Ezek a változások rengeteg lehetőséget rejtenek magukban, és a megfelelő fejlesztési területek kiválasztása kritikus fontosságú. A vállalkozások felgyorsíthatják innovációs terveiket, és kiemelkedhetnek versenytársaik közül, ha újragondolják a célkitűzéseiket, és három kulcsfontosságú területre összpontosítanak:
- Adatkezelés: sötét, elosztott és diverz adatok
A mai adatkezelési módszerek nem megfelelőek az adatok kora által támasztott igények kielégítésére. Például mivel egyre kevésbé jellemzőek a centralizált adatstratégiák, az informatikai vezetőknek a vertikális (silós) adattárolásban kell gondolkodniuk ahelyett, hogy megpróbálnák ezt a metódust kiiktatni. A folyamat mögött az egyre inkább elosztott adatok állnak, hiszen az IoT-technológiák folyamatosan gyorsítják a peremhálózati számítástechnika térnyerését. Minden másodpercben 127 új IoT-eszköz csatlakozik az internethez, és a Gartner előrejelzése szerint 2025-re a vállalatok által előállított adatok 75 százalékát peremhálózatokon fogják létrehozni és tárolni. Ahogy az adatokat létrehozó peremhálózati helyek száma növekszik, az elosztott adatokat a felhőbe továbbító központosított adatstratégiák egyszerűen nem lesznek képesek lépést tartani a valós idejű igényekkel.
Mindeközben a tárolt adatok nagy részét sosem használják fel, hanem összegyűjtik, és archiválják a hatalmas adatáradatban, így azok nem is segítik elő az üzleti eredmények javítását. Ezeket hívják sötét adatnak, és gyors növekedésük jól példázza az adatok értékének kihasználásában és kezelésében rejlő nehézségeket. Ehhez a nehéz helyzethez társul a valós idejű adatkészletek iránti új igény, amely teljesen fel fogja forgatni az adatkezelést a következő 5–10 évben. A Forrester kutatásában az elemzők előrejelzése szerint 2019 és 2024 között a vállalkozások megháromszorozzák a fájlként vagy objektumként tárolt strukturálatlan adataikat.
Ez a növekvő összetettség hatással van a jogi és biztonsági szabályozásra is. Az egyre inkább internetalapúvá váló világban a peremhálózati számítástechnikai helyek megsokszorozódásával a támadási felületek is bővülnek, amelyek kihasználására számos példát láthattunk idén, ahogy a világjárvány miatt a vállalkozások áttértek az otthoni munkavégzésre. Ezért egyre fontosabb, hogy a vállalkozások folyamatosan fokozott figyelmet fordítsanak a jogi megfelelőségre.
Az informatikai vezetők néhány kulcsfontosságú döntéssel az adatok korának megfelelően gondolhatják újra és alakíthatják át az adatkezelést és az adatstratégiát. Először demokratizálniuk kell az üzleti adatokat, hogy a munkacsoportok könnyebben megtalálhassák és elérhessék a kiváló minőségű, felhasználásra kész adatkészleteket. Másodszor egyszerűvé kell tenniük a hozzáférést a mérnökök és adattudósok számára azokhoz az eszközökhöz, amelyek szükségesek az üzleti insightok létrehozásához. Végül egységesíteniük kell az adatok, az alkalmazások és az infrastruktúra telepítését és kezelését az informatika rendszer minden területén.
- Innováció a peremhálózatokon
A Gartner előrejelzése szerint 2022-re a vállalati adatok több mint 50 százalékát az adatközpontokon vagy a felhőn kívül fogják létrehozni és feldolgozni, ami a 2019-ben mért 10 százalék alatti értékhez képest jelentős növekedés. A jövőben a legtöbb adatot a valós idejű feldolgozás érdekében a peremhálózatokon fogják létrehozni, amely egy korábban még nem látott új innovációs korszakot fog megnyitni. Az intelligens járművek önállóvá válnak, a telemedicina megszünteti az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés akadályait, és a digitális városok emberek milliárdjainak az életét fogják megkönnyíteni.
Ahogy az adatok súlypontja egyre inkább átkerül a peremhálózatokra, a szervezetek több valós idejű, szolgáltatásminőséget javító, pillanatok alatt elvégzendő funkciót várnak el az informatikától. A szervezetek kezdik felismerni, hogy nem mindig praktikus az elosztott adatokat egy adatközpontban vagy nyilvános felhőben található központosított infrastruktúrába küldeni, mivel az adatokat időben kell feldolgozni és elemezni. Ehelyett kulcsfontosságú, hogy az infrastruktúra ’közelebb kerüljön’ a peremhálózati helyekhez, ahol az adatokat létrehozzák és felhasználják. Ez új kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogyan lehet egységes infrastruktúrát és adatkezelési megközelítést bevezetni a központ és több felhőszolgáltató, illetve a számos peremhálózati hely között, és a kihívások itt még nem érnek véget.
A valóság az, hogy nem létezik általánosan alkalmazható megoldás, azonban az informatikai vezetők fontos szerepet tölthetnek be ezeknek a kihívásoknak a legyőzésében. Például létrehozhatnak egy üzemeltetési központot és egy hibrid felhőt a peremszolgáltatásoknak, és ezeket az eszközök egyre szélesebb köréhez csatlakoztatva elősegíthetik az egységes adatkezelés megerősítését. Biztosíthatják egy egységes fejlesztési környezet fenntartását, amely modern alkalmazások létrehozására, futtatására és kezelésére szolgál. Befektetéseket eszközölhetnek a peremhálózat-felügyeleti platformok, alkalmazások és eszközök biztonságos infrastruktúrája területén, amely kulcsfontosságú a hatalmas mennyiségű adat létrehozásához és feldolgozásához. Emellett a peremhálózati ökoszisztéma megismerésével az informatikai vezetők könnyebben megérthetik, hogyan szabhatják személyre a megoldásokat a leghatékonyabb módon, a saját üzleti igényeiknek megfelelően.
- Az emberek ereje: a szervezeti kultúra megalapozása és egy jó csapat összeállítása
Az üzleti adatok teljes körű kiaknázásához időt kell fordítani az adatinnovációra és a bevételszerzési lehetőségekre. A Gartner szerint azonban az adatkezelési csapatok idejük csupán 22 százalékát szánják ezekre a területekre.2 Ezt a szervezeti kultúra megváltoztatásával lehet orvosolni. Alapvetésként kell kezelni, hogy az innováció üzleti szempontból egy kritikus funkció, amelyet priorizálni, támogatni és népszerűsíteni kell.
A szervezet adataival számos csapat és személy dolgozik, akik gyakran a szervezet önálló célkitűzésekkel rendelkező különböző részeit képviselik. Az adatcsapatok rendszertelen megközelítése megnehezíti a fókuszált és koordinált adatkezelési stratégia létrehozását.
A problémára nem jelent megoldást, ha egyszerűen több adattudós foglalkozik vele, mivel a legtöbb szervezet nem rendelkezik a kulcsfontosságú adatokkal kapcsolatos szerepkörökkel és szakértelemmel, amelyekre szükségük lenne, hogy intelligens vállalkozássá váljanak. Az adattudósok magasan képzett és specializált szakemberek, akikből nincs elég, ezért a legtöbb szervezetben ritka és költséges erőforrásoknak számítanak. Fontos tehát, hogy ezeket a szakembereket a kialakítani kívánt szervezeti kultúrával egyvonalban lévő, üzletileg átgondolt és stratégiai alapon meghatározott feladatokkal bízzák meg a CIO-k, hogy valóban hasznos insightok születhessenek.
Amint a vállalkozások megfelelnek ennek a három kihívásnak, kiváló helyzetbe kerülnek ahhoz, hogy alkalmazkodjanak a feltörekvő technológiák és fogyasztói trendek igényeihez. A megfelelő infrastruktúrával, adatkezelési stratégiával és alkalmazottakkal bármilyen vállalkozás sikeres lehet az adatok korában, azonban egységesen ki kell állniuk az innováció mellett, ha fel kívánják tárni az adataikban rejlő valódi értéket.
A Dell Technologies
A Dell Technologies segít a szervezeteknek és az embereknek megteremteni digitális jövőjüket, átalakítani azt, ahogy nap mint nap működnek, dolgoznak, és ahogy a szabadidejüket töltik. A vállalat az iparág legszélesebb és leginnovatívabb technológiai és szolgáltatási portfólióját kínálja az ügyfeleknek az adatok korszakában.