Szabályok a drónok biztonságos reptetésére
Egységes biztonsági előírások Európa-szerte. A jogbiztonság gyorsítja a piac fejlődését. Modernizált repülésbiztonsági szabályok válaszolnak az új kihívásokra. A képviselők támogatták a Tanáccsal már tavaly novemberben egyeztetett, a drónokra és a drónt vezető személyekre vonatkozó szabálytervezetet. Az új jogszabály célja, hogy egységes biztonsági előírásokat fektessen le az unióban, a gyártók számára pedig megteremtse a termék- és szolgáltatásfejlesztéshez elengedhetetlen jogbiztonságot. (Kép: The Register)
Az új szabályok értelmében csak olyan drónok építhetők, amelyek működés közben nem sodornak mást veszélybe. A drónoknak kockázati besorolásuk alapján különböző biztonsági funkciókkal kell rendelkezniük: a gép tömegétől vagy üzemelési területétől függően kötelező lesz például az ütközéselhárító rendszer, vagy az automatikus landolási funkció arra az esetre, ha a pilóta elveszti a kapcsolatot a géppel.
A drónpilótáknak ismerniük kell a rájuk vonatkozó szabályzást és ügyelniük kell arra, hogy gépük repülés közben ne sodorjon veszélybe mást vagy a légteret használó egyéb járművet. Egyes drónpilótáknak képzésen kell részt venniük, mielőtt vezetni kezdhetik a drónt. A drónpilótákat és gépeiket ezen kívül országonként regisztrálni kell majd azért, hogy baleset esetén azonosítható legyen a gép üzemeltetője. Ez a szabály a legkisebb drónokra nem vonatkozik.
Az Európai Bizottság feladata lesz, hogy az alapelvek alapján kidolgozza a részletes uniós szabályzást például a drónok maximális sebességére vagy egymástól kötelezően megtartandó távolságra vonatkozóan. Azt is a Bizottság dolgozza majd ki, hogy mely drónpilótáknak és drónoknak kell átesniük kockázati tanúsításon, kinek lesz kötelező a képzés, kit kell regisztrálni, és mely drónok esetében lesznek kötelezőek a további biztonsági funkciók.
A drónokra vonatkozó uniós szabályzás része az uniós repülésbiztonsági szabályok modernizálásának. A szabályfrissítés célja az volt, hogy az unió repülésbiztonsága továbbra is magas szintű maradjon, ugyanakkor a szabályok ésszerűbbek és a kockázati tényezőkkel arányosabbak legyenek a következő évtizedekben várható forgalomnövekedés kezelésére.
A szabályok frissítésének eredménye emellett az is, hogy szorosabbra fűzik a válságzónák feletti átrepülés engedélyezésével foglalkozó uniós és nemzeti hatóságok közötti együttműködést. A Bizottság olyan szabványok kidolgozására is felhatalmazást kap, amelyek segítségével a bajba jutott repülők fekete dobozából a segítségnyújtás meggyorsítására valós időben letölthető lesznek az adatok.
A képviselők 558 szavazattal, 71 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett fogadták el a javaslatot. Az új szabályokat még az unió szakminisztereinek is jóvá kell hagyni.
Jelenleg a 150 kg-nál könnyebb drónok a nemzeti hatóságok hatáskörébe tartoznak, ezért a gyártóknak és üzemeltetőknek országonként eltérő tervezési és biztonsági előírásoknak kell megfelelniük.
A civil dróntechnológia a következő tíz éven belül az uniós repülési piac mintegy tíz százalékára (azaz évi kb. 15 millárd euróra) nőhet. A Bizottság szerint az iparág 2050-ig 150 ezer munkahelyet hozhat létre.
Az elfogadott szöveg itt lesz elérhető (2018.6.12.)
A plenáris vita felvételről (2018.6.11.)
Jelentéstevő: Marian-Jean Marinescu (EPP, Románia)
EP kutatószolgálat: Új polgári légiközelekedés-biztonsági szabályok (angolul)
Uniós szinten szabályoznák a drónok használatát
Szabadon felhasználható kép- és hanganyag