Amikor nincs pénz új autóra…

Manapság mindenki SUV-ról álmodik: legyen jó és olcsó egyszerre. Azoknak adunk most segítséget, akik erre a lehetetlen feladatra vállalkoznak: gondos típusismerettel van esély idős, de tartós és megbízható SUV-t vásárolni.
Autóparkunk öreg, az átlagéletkor 16 év. Ennek oka, hogy a magyar vásárlók többsége nem engedhet meg magának drága (és fiatal) kocsit. Az autópiac másik markáns trendje az SUV-k népszerűsége. Tekintsük át, hogy mely modelleket érdemes keresni, ha nincs sok pénzünk, de azért elkerülnénk a bontószökevényeket. Bár az amerikai és a magyar piac között sok a különbség, mégis a J. D. Power adatelemző céget hívtuk segítségül. Az USA-ban ugyanis öreg korukig nyomon követik a modellek javítási költségeit, meghibásodási gyakoriságát. Top 10-es listájuk már csak azért is érdemes a figyelemre, mert a rajta szereplő autók többségét Európában is forgalmazták, azaz jelen vannak a hazai használtpiacon.
A tízes listára éppen felfért a Toyota RAV4 2004-05-ös évjárata. A három- és ötajtós Toyota családi használatra alkalmas, mert tágas az utastere. A raktér is megfelelő méretű, ám szokatlan módon a csomagtartó ajtaja oldalra nyílik (ez szűk helyen gondot okozhat), a kilátást pedig rontja, hogy külsején hordozza a pótkereket. A hazai piacon főleg a 2,0 literes dízelmotoros példányokat kínálják, óvatosságra int azonban, hogy ezek a vén igáslovak jellemzően a kilométerórájuk visszatekerése után is többször megkerülték már a Földet. Jobb vétel – és a használtpiacon drágább is – a 2,0 literes benzines, amely többet fogyaszt ugyan, de gondos karbantartás mellett hosszú élettartammal kecsegtet. A húszéves RAV4-esek ára állapottól és futásteljesítménytől függően 1,5 és 6 millió forint között van.
A következő Toyota modell, amely ötödik helyen került fel a tízes listára, az idehaza sosem forgalmazott FJ Cruiser. Igény pedig volt rá, ezért szürkeimportban érkeztek ilyen autók. A különleges külső és belső formavilág miatt az FJ Cruiser divatautó, a potens V6-os benzines tartós, a korabeli Land Cruiserével egyező technika pedig az elpusztíthatatlanság ígéretét hordozza. A Voodoo kék és Napsárga fényezés volt a legkeresettebb, ezek használtan drágábbak, mert kiemelik a karosszéria különleges vonalait. Mindezek miatt az FJ Cruiser még ma is drága mulatság, hiszen a 14-16 éves példányok tízmilliótól indulnak. Ugyanakkor ezek a Toyoták hosszú életűek, rendszeres karbantartás mellett gond nélkül elérik a veteránkort. Fenntartásuk azonban nem olcsó, hiszen a harapós, 4,0 literes V6-os szomjas jószág.
A negyedik helyre az FJ Cruiser közeli rokona, a 4Runner futott be, a 2009-től 2025-ig gyártott ötödik generációs modellek megbízhatósági rátája a J. D. Powernél döbbenetesen magas, 87%-os. Ez már önmagában magyarázza, hogy a 4Runner miért vált kultuszautóvá, hiszen ha karbantartják, akkor zokszó nélkül teszi a dolgát kilométerek százezrein át. A Toyota old school modellje létravázas, hátul merev tengelye van, motorjai V6-osok vagy V8-asok. Idehaza az újabb példányok még nem jelentek meg a piacon, de a korábbi generációkat olyan nagyra értékelik, hogy a veteránkorú, a gyűjtők figyelmét is felkeltő darabok ára elkezdett emelkedni, áruk 4 és 9 millió közé tehető.
A megbízhatósági, tartóssági lista első két helyén Lexusokat találunk. A fenti példák bizonyítják, hogy a Toyota jó minőségben építi meg autóit, de ha a Lexusról van szó, a japánok még feljebb csavarják a minőséget. A Lexus GX (amelyet idehaza Toyota Land Cruiserként ismerünk) szintén a 2000-es évek második felében volt legmegbízhatóbb formájában. Igazi apokalipszisautó: ezt válasszák, ha nem félnek vakon megbízni autójukban. A szintén alvázas konstrukció Európában nem a V6-os V8-as benzinesekkel hódított, hanem a 3,0 literes, négyhengeres dízellel. Ez a Toyota egyik legjobban sikerült motorja, a közel kéttonnás monstrumot is elvitte 9-10 liter körüli fogyasztással. Megbízhatóságát és hosszú élettartamát a piac is beárazta: a 250.000 km fölött járó Land Cruiserek ára négy és nyolcmillió között van, a megkíméltebb példányokért tízmilliónál is többet kérnek.
A lista élén a 2008-ban debütáló Lexus RX végzett. A V6-os szívó benzines és hibrid hajtáslánccal gyártott luxusmodell megbízhatósági rátája 93%-os – ezt az új autók közül is kevés éri el. Az RX idehaza szinte csak hibrid hajtással fogyott, a legidősebb használt példányok ára négymilliótól indul, a frissített verzió (2012-2015) kevesebbet futott darabjaiért kétszer ennyit kérnek. Manapság ennyiért a legkisebb kategóriában lehet csak új autót venni, így az RX érdemes a figyelemre. Tágas és kényelmes, bár mai szemmel nézve kissé ódivatú az utastere, megbízható a műszaki tartalom, a fogyasztás pedig a tekintélyes méretek ellenére is csak 9 liter körül van.















Helyezés | Modell | Megbízhatósági ráta |
1. | Lexus RX 2008-2015 | 93/100 |
2. | Lexus GX 2002-2009 | 89/100 |
3. | Subaru Forester 2002-2008 | 88/100 |
4. | Toyota 4Runner 2008-2025 | 87/100 |
5. | Toyota FJ Cruiser 2006-2014 | 86/100 |
6. | Infiniti FX35 2002-2013 | 86/100 |
7. | Honda Pilot 2002-2007 | 85/100 |
8. | Chevy Tahoe 2007-2014 | 83/100 |
9. | Honda CR-V 2001-2006 | 82/100 |
10. | Toyota RAV4 2000-2005 | 82/100 |
Fotók: Wheelsage.org