Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Amikor nincs pénz új autóra…

Manapság mindenki SUV-ról álmodik: legyen jó és olcsó egyszerre. Azoknak adunk most segítséget, akik erre a lehetetlen feladatra vállalkoznak: gondos típusismerettel van esély idős, de tartós és megbízható SUV-t vásárolni.

Autóparkunk öreg, az átlagéletkor 16 év. Ennek oka, hogy a magyar vásárlók többsége nem engedhet meg magának drága (és fiatal) kocsit. Az autópiac másik markáns trendje az SUV-k népszerűsége. Tekintsük át, hogy mely modelleket érdemes keresni, ha nincs sok pénzünk, de azért elkerülnénk a bontószökevényeket. Bár az amerikai és a magyar piac között sok a különbség, mégis a J. D. Power adatelemző céget hívtuk segítségül. Az USA-ban ugyanis öreg korukig nyomon követik a modellek javítási költségeit, meghibásodási gyakoriságát. Top 10-es listájuk már csak azért is érdemes a figyelemre, mert a rajta szereplő autók többségét Európában is forgalmazták, azaz jelen vannak a hazai használtpiacon.

A tízes listára éppen felfért a Toyota RAV4 2004-05-ös évjárata. A három- és ötajtós Toyota családi használatra alkalmas, mert tágas az utastere. A raktér is megfelelő méretű, ám szokatlan módon a csomagtartó ajtaja oldalra nyílik (ez szűk helyen gondot okozhat), a kilátást pedig rontja, hogy külsején hordozza a pótkereket. A hazai piacon főleg a 2,0 literes dízelmotoros példányokat kínálják, óvatosságra int azonban, hogy ezek a vén igáslovak jellemzően a kilométerórájuk visszatekerése után is többször megkerülték már a Földet. Jobb vétel – és a használtpiacon drágább is – a 2,0 literes benzines, amely többet fogyaszt ugyan, de gondos karbantartás mellett hosszú élettartammal kecsegtet. A húszéves RAV4-esek ára állapottól és futásteljesítménytől függően 1,5 és 6 millió forint között van.

A következő Toyota modell, amely ötödik helyen került fel a tízes listára, az idehaza sosem forgalmazott FJ Cruiser. Igény pedig volt rá, ezért szürkeimportban érkeztek ilyen autók. A különleges külső és belső formavilág miatt az FJ Cruiser divatautó, a potens V6-os benzines tartós, a korabeli Land Cruiserével egyező technika pedig az elpusztíthatatlanság ígéretét hordozza. A Voodoo kék és Napsárga fényezés volt a legkeresettebb, ezek használtan drágábbak, mert kiemelik a karosszéria különleges vonalait. Mindezek miatt az FJ Cruiser még ma is drága mulatság, hiszen a 14-16 éves példányok tízmilliótól indulnak. Ugyanakkor ezek a Toyoták hosszú életűek, rendszeres karbantartás mellett gond nélkül elérik a veteránkort. Fenntartásuk azonban nem olcsó, hiszen a harapós, 4,0 literes V6-os szomjas jószág.

A negyedik helyre az FJ Cruiser közeli rokona, a 4Runner futott be, a 2009-től 2025-ig gyártott ötödik generációs modellek megbízhatósági rátája a J. D. Powernél döbbenetesen magas, 87%-os. Ez már önmagában magyarázza, hogy a 4Runner miért vált kultuszautóvá, hiszen ha karbantartják, akkor zokszó nélkül teszi a dolgát kilométerek százezrein át. A Toyota old school modellje létravázas, hátul merev tengelye van, motorjai V6-osok vagy V8-asok. Idehaza az újabb példányok még nem jelentek meg a piacon, de a korábbi generációkat olyan nagyra értékelik, hogy a veteránkorú, a gyűjtők figyelmét is felkeltő darabok ára elkezdett emelkedni, áruk 4 és 9 millió közé tehető.

A megbízhatósági, tartóssági lista első két helyén Lexusokat találunk. A fenti példák bizonyítják, hogy a Toyota jó minőségben építi meg autóit, de ha a Lexusról van szó, a japánok még feljebb csavarják a minőséget. A Lexus GX (amelyet idehaza Toyota Land Cruiserként ismerünk) szintén a 2000-es évek második felében volt legmegbízhatóbb formájában. Igazi apokalipszisautó: ezt válasszák, ha nem félnek vakon megbízni autójukban. A szintén alvázas konstrukció Európában nem a V6-os V8-as benzinesekkel hódított, hanem a 3,0 literes, négyhengeres dízellel. Ez a Toyota egyik legjobban sikerült motorja, a közel kéttonnás monstrumot is elvitte 9-10 liter körüli fogyasztással. Megbízhatóságát és hosszú élettartamát a piac is beárazta: a 250.000 km fölött járó Land Cruiserek ára négy és nyolcmillió között van, a megkíméltebb példányokért tízmilliónál is többet kérnek.

A lista élén a 2008-ban debütáló Lexus RX végzett. A V6-os szívó benzines és hibrid hajtáslánccal gyártott luxusmodell megbízhatósági rátája 93%-os – ezt az új autók közül is kevés éri el. Az RX idehaza szinte csak hibrid hajtással fogyott, a legidősebb használt példányok ára négymilliótól indul, a frissített verzió (2012-2015) kevesebbet futott darabjaiért kétszer ennyit kérnek. Manapság ennyiért a legkisebb kategóriában lehet csak új autót venni, így az RX érdemes a figyelemre. Tágas és kényelmes, bár mai szemmel nézve kissé ódivatú az utastere, megbízható a műszaki tartalom, a fogyasztás pedig a tekintélyes méretek ellenére is csak 9 liter körül van.

HelyezésModellMegbízhatósági ráta
1.Lexus RX 2008-201593/100
2.Lexus GX 2002-200989/100
3.Subaru Forester 2002-200888/100
4.Toyota 4Runner 2008-202587/100
5.Toyota FJ Cruiser 2006-201486/100
6.Infiniti FX35 2002-201386/100
7.Honda Pilot 2002-200785/100
8.Chevy Tahoe 2007-201483/100
9.Honda CR-V 2001-200682/100
10.Toyota RAV4 2000-200582/100

Fotók: Wheelsage.org
 

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!