Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ilyen autóban ülhet mostantól a japán császár

A Toyota Century az 1967-es megjelenése óta a japán sofőrös közlekedés szimbóluma, a császári család és számos más előkelő személyiség autója. A több, mint fél évszázados múltra visszatekintő modell idén történetében először SUV kivitelt kapott.Bár sziluettje nem hasonlít az eddigiekhez, az új autó olyan stílussal rendelkezik, amely nem hagy kétséget afelől, hogy egy vérbeli Century.

Az új Century megjelenését úgy tervezték meg, hogy az impozáns elegancia képét sugározza. Még ha profilja egyértelműen el is tér a korábbi szedánoktól, az autó megőrizte az összetéveszthetetlen Century stílust. Ez túlmutat a mindenütt megjelenő főnix emblémákon. Az új modell örökli a Century egymást követő generációi által kialakított hagyományt, a „Centurységet”, amely mindenben megmutatkozik, a vízszintes és függőleges vonalakra épülő, tekintélyt parancsoló kiállástól kezdve a karosszéria oldalain található kichomen megoldásig (A Heian-korszakban (794-1185) a magánélet védelmére emelt szobai válaszfalak és összecsukható paravánok oszlopain alkalmazott faragási technika).

Egy olyan új forma megalkotására törekedve, amely mégis megőrzi a Centurység hagyományait, Sonoda főmérnök és csapata számtalan tervvázlatot készített, míg az agyagmodellezők több időt töltöttek a külső formálásával, mint bármely más jármű esetében. Sonoda azt mondja, hogy az összes elem közül az autó arányai és az első hűtőrács tekintetében volt a legszigorúbb.

Különös figyelmet fordítottunk az arányokra, a hátsó üléstérre és a sziluettre összpontosítva, hogy egy sofőrös autóhoz illő, impozáns megjelenést mutassunk. Az első hűtőrács tervezését, akárcsak a szedán esetében, a japán építészetben megtalálható hagyományos Kumiko rácsszerkezet ihlette, amelyet egy új akril anyag alkalmazásával fejlesztettünk tovább. A tömör felső akril rész lefelé haladva méhsejtmintává alakul át, így olyan fokozatosságot érve el, amely a hűtőrácsnak mélységérzetet ad. Az általunk létrehozott dizájn a nézőpont helyzetétől és a távolságtól függően különböző kifejezéseket is mutat, megragadva a változó fényviszonyokat. Úgy gondolom, hogy ez a rács tökéletesen megtestesíti az öröklődés és az evolúció fogalmát.” – meséli Sonoda.

Ahogy Sonoda elmondta, kezdetben úgy gondolta, hogy az akrilrács megvalósíthatatlan, mivel nehéz az anyagot ilyen bonyolult formába önteni. A csapat végül a vállalat egyik partnere, a Toyoda Gosei segítségével valósította meg ezt a megoldást. Az elülső hűtőrácshoz hasonlóan az új Century is tele van olyan funkciókkal, amelyeket a Toyotán belüli és kívüli gyártói együttműködések tettek lehetővé.

,,Az oldalsó oszlopok hegyes szögét, amely éles karaktert kölcsönöz nekik, szintén nem lehetett volna egy hagyományos présgéppel reprodukálni. A tervünket látva a présgyártó mérnökök egy próba-hiba eljárásba kezdtek, amelyet a Heian-korszak híres kardjának és nemzeti kincsnek nyilvánított Mikazuki Munechika részletei ihlettek. Végül sikerült megoldani ezt a kihívást egy olyan formázási módszer kidolgozásával, amely a bélyegzést és a lézeres megmunkálást kombinálja (ez volt az első alkalom, hogy egy tömeggyártású jármű esetében használták ezt a megoldást). Tervezés, gyártástechnológia, kézművesség –az új Century csak úgy vált lehetővé, hogy mindenki összefogott a fejlesztés során.” – avat be Sonoda.

Aprólékosan kidolgozott be- és kiszállás

A legjobb példa arra, hogy a másik főmérnök, Tanaka és Sonoda fejlesztőcsapata hogyan adott új értéket a Centurynak az evolúció révén, a tágas és funkcionális hátsó üléstér, amely megfelel a mai VIP felhasználók változó igényeinek, akik a kisbuszokat részesítik előnyben személyautóként. A hátsó ülések kialakításához Tanaka megvizsgálta, hogy pontosan mit értékelnek az ilyen felhasználók a kisbuszok által kínált térben.

,,A belmagasságtól a lábtérig a hátsó üléseket olyan tágassá tettük, mint amilyen a kisbuszoké. Ami a funkcionalitást illeti, a két független hátsó ülés elektromos lábtámasszal rendelkezik, és akár 53 fokban is dönthető anélkül, hogy előre kellene csúszni. Ugyanakkor az ülést előre is lehet tolni a teljes hátradőléshez, hasonlóan a repülők első osztályú foteljaiig. Az első utasülés úgy van beállítva, hogy tovább csúsztatható előre, hogy a bal hátsó ülésen még nagyobb lábteret biztosítson. Az ülések kifejlesztésekor a csapat nagyfokú párnázottságra törekedett, miközben jó tartástámogatást biztosít. Az ideális üléskényelem elérése érdekében tízszer annyi prototípust készítettek, mint egy hagyományos jármű esetében. (…) Vannak hasonló profilú autók, de szerintem az új Centuryt az különbözteti meg a többitől, ahogyan a belső tér a funkcióval ötvözi a teret. Ez volt a szándékunk, amikor egy sofőrös autót akartunk építeni, de úgy vélem, ezt a Toyota tervezési megközelítése tette lehetővé, amely minden tizedmilliméterből a legtöbbet hozza ki (…) A hátsó ülések közötti kartámasz (középkonzol) egy 13 colos számítógép számára is elég nagy helyet ad. A hátsó ablakok és a hátsó kisablakok fényszabályozó funkcióval ellátott sötétített üveget alkalmaznak, amely egy gombnyomással homályossá változik. Ez nyugodt teret teremt azáltal, hogy beengedi a lágy természetes fényt, miközben a külvilágtól elszigetel. Mint már említettük, a mai VIP ügyfelek útközben is szeretnének dolgozni, vagy pihenni és feltöltődni a következő üzleti találkozójuk előtt. Olyan tágasságra és funkcionalitásra törekedtünk, amely mindkét igényt kielégíti, akár mobil irodaként, akár értékes pihenőhelyként. Tekintettel arra, hogy a hátsó ülések szolgálnak a hátsó utasok és az autó közötti kapcsolódási pontként, mindenekelőtt ezt a teret szerettük volna kényelmessé tenni. A fejlesztés során minden apró részletre gondosan ügyeltünk, miközben új technológiákat és ötleteket építettünk be.” – meséli Tanaka.

Ami a járműbe való be- és kiszállást illeti, a főmérnök és az igazgató elmondása szerint aprólékosan ügyeltek a kecses mozdulatok biztosítására. Általában úgy gondolják, hogy a kisbuszok könnyebb beszállást biztosítanak, mivel a szedánokhoz képest magasabb üléspozícióval rendelkeznek. A valóságban azonban a második üléssor viszonylag hátul helyezkedik el, így az utasoknak le kell hajolniuk, amikor be- vagy kiszállnak a járműbe.

,,Az új Century esetében ügyeltünk arra, hogy a felépítés és a formatervezés lehetővé tegye a kecses, elegáns mozgást a járműbe való be- és kiszálláskor, ahogyan az a közélet neves személyiségeihez illik.

Ezt úgy értük el, hogy mindent többször teszteltünk, beleértve a szélesre nyíló ajtókat, a nyílások nagyvonalú magasságát, az ülések és a markolatok elhelyezését, az utastér padlójának lendületét, valamint a könnyebb beszállást biztosító elektromos lépcsők magasságát és szélességét.” -osztotta meg Sonoda. „A női munkatársakat is bevontuk a tervezési folyamatba, hogy a kimonót vagy magas sarkú cipőt viselő nők is méltóságteljesen szállhassanak be és ki.”- egészíti ki Tanaka.

Hagyományos japán esztétika minden részletében

A tágas, funkcionális belső térben mindenütt a hagyományos japán esztétika érvényesül, amelyet a képzett kézművesek szakértő munkája kelt életre. Ez a Century korábbi generációitól átörökített kulcsfontosságú szempont. Ennek egyik példája az ülések és az ajtópanelek hímzése. A suga-nui egy hagyományos japán kézimunka-technika, amelyet arra használnak, hogy a kimonókon és más textíliákon lévő mintáknak fényt és mélységet adjanak. A legújabb században a suga-nui szolgált referenciaként az új öltési és fonaltechnikák kifejlesztéséhez. Az eredmény egy egyszerű, mégis gazdag textúrájú megoldás, amely semmihez sem hasonlítható, ami korábban létezett.

,,A belső tér kialakításánál a célunk a fényűző egyszerűség volt, amely egyszerre szép és örömteli.A hímzéssel kapcsolatban is eléggé válogatósak voltunk. Ha például jobban megnézzük, láthatunk egy mögöttes rombuszmintát, amely a hosszú életet és a szerencsétlenségtől való védelmet jelenti. Ezt a kivitelezést a kedvezőnek tartott nyílvesszőtollak formája ihlette.Ez több mint pusztán dekoráció, hiszen a Century egyedi üzenetét is megtestesíti.” – avat be Sonoda.

,,Ezek a panelek a zongorákhoz használt fadeszkákból készültek, amelyek alatt egy alumíniumlemez található. A csíkokat lézervágással hoztuk létre, hogy láthatóvá váljon a fém. A két különböző anyag, a természetes fa és az alumínium összefonódásával kialakuló gyönyörű minta a fény szögétől függően finoman változik. Ezt úgy értük el, hogy a zongorakészítés során kiforrott kézműves mesterségbeli tudást a fejlett lézeres gyártási technikákkal kombináltuk.” – teszi hozzá Sonoda.

,,Hálásak vagyunk a Yamahának, amiért osztozik a Century monozukuri víziójában, amely a japán kézművességen keresztül minőségi termékeket hoz létre.” – árulja el Sonoda.