A magyar szinkron jelenlegi formájában megszűnik
Az Előadóművészi Jogvédő Iroda interjúja Galambos Péterrel
A mesterséges intelligencia megállíthatatlan térnyerése veszélyezteti a magyar szinkron szakma fennmaradását, előbb-utóbb felszámolja ezt a jelentős magyar kulturális értéket – jelentette ki Galambos Péter színész, szinkron színész, műsorvezető ̶ a többi között Dwayne Johnson, Vin Diesel, vagy a Jóbarátok sorozatból Dr. Ross magyar hangja ̶ az EJI-nek abból az alkalomból, hogy a Színházi Dolgozók Szakszervezetének Szinkron Alapszervezete szeptember elején a szinkron jogok és a mesterséges intelligencia (MI) összefüggéseiről tanácskozik.
Az amerikai színészek azért léptek sztrájkba, mert a filmstúdiók az MI felhasználásával jogtalanul használják fel hangjukat és karakterüket. Mit éreznek ebből a magyar szinkronszínészek?
Hollywood azon dolgozik, hogy egyrészt helyettesíthetőek legyenek az élő szereplők a mesterséges intelligencia segítségével, másrészt azon is, hogy az angol anyanyelvű színészek például magyarul beszéljenek a magyar mozikban. Alig néhány lépés választja el a technológiát attól, hogy Eddie Murphy ne Dörner György hangján, hanem a „saját” digitálisan előállított hangján szólaljon meg magyarul.
A téma annyira aktuális, hogy egy külföldi stúdió máris megkeresett több magyar szinkronvállalkozást azzal, hogy készítse el egy sokszereplős film szinkronizálását mindössze három magyar színész hangjával. A hangfájljokat felhasználva aztán az MI generálja majd az összes többi szereplő magyar hangját. Ez szerintem ijesztő perspektíva.
Mi gyakran mondjuk azt, hogy a magyar szinkron néha élvezetesebb, mint az eredeti. Mit kezd ezzel az MI?
A mesterséges intelligenciát nem érdekli, hogy mi mit mondunk. A megrendelőket pedig a legkevésbé sem érdekli a felhasználói élmény. A Disney-nek és a többi nagy stúdiónak az az érdeke, hogy ne fizessen sokat sokféle országban rengeteg színésznek, amikor a film megértését és élvezetét a géppel előállított hangtartalmak is szolgálják. Az sem érdekli, hogy a magyar színészek megéljenek.
Ennek már látjuk jeleit az Interneten. Egyes reklámokban Tom Cruise már kiválóan tud énekelni (mások hangján), miközben tudjuk, hogy ez egyébként nem az erőssége. Ez a technológia megállíthatatlan.
Hogyan érinti mindez a magyar szinkron színészeket?
Úgy alakult ki az évtizedek folyamán, hogy a magyar színészek a munka megkezdésekor a szinkron stúdióban aláírnak egy szerződést, amelyben gyakorlatilag minden jogukról lemondanak. Ennek érelmében például én nem rendelkezem semmilyen jogokkal az elmúlt harminc évben általam felmondott hanganyaggal kapcsolatban. Azokat akárhányszor lejátszhatják, bármikor felhasználhatják. Minden, amit eddig ezen a területen csináltam, a stúdió tulajdona: a hangminták, az én hanglejtésem, levegővételem.
Néhány évvel ezelőtt rendszeresen kerestek stúdiók azért, hogy mondjak fel egy hangmintának való szöveget egy tetszetős összegért. Nem vállaltam el, mert ezzel a hangomat bármikor bármilyen célra falhasználatóvá tettem volna minden további kompenzáció és jogvédelem nélkül.
Ha egy az egyben lemásolják az én hangomat, annak talán utána tudok menni, tudom igazolni, hogy én olyat sohasem mondtam, ami generált hangban elhangzott. De a helyzet ennél sajnos nehezebb. Mert a hangomat össze tudják keverni más színészek szintén az ő tulajdonukban lévő hangmintáival, amiből egy szép hangot generálnak, amivel pedig felolvastathatnak egy tetszőleges szöveget. Felhasználhatják a narrációkban, a hangalámondásokban, a reklámokban. Ekkor már végképp semmilyen jogunkat nem tudjuk érvényesíteni.
Látsz-e megoldási lehetőséget?
Nem. Persze talán lehet egy olyan gazdaságilag erős és a minőséget szem előtt tartó megrendelői csoport, amely meg akarja tartani a valódit, amit akár ínyencségként tud értékesíteni. Meg lehet próbálni elhitetni a megrendelő stúdióval, hogy nem tudja pótolni egy művész alkotó közreműködését semmilyen géppel. Meg lehet próbálni, de az eredményt illetően szkeptikus vagyok. A kis megrendelők pedig értelemszerűen az MI-hoz fognak fordulni, aminek ezernyi jeleit tapasztaljuk már most is az online reklámokban.
Ugyanakkor meg kellene teremteni egy olyan jogi környezetet, amely legalább egy járadék formájában kompenzálja azokat a művészeket, akiknek a hangjából a mesterséges intelligencia értékesíthető anyagot állít elő. Tudomásom szerint a zenészek esetében már alakul egy ilyen kezdeményezés.
A fotósok vonatkozásában sajnos nagyon könnyű mesterséges intelligenciával az Interneten található milliónyi felvételből előállítani az adott megrendeléshez szükséges reklámfotót. Ott már nincs lehetőség.
Mit tehetnek a színészek ebben az ügyben?
Nem gondolom, hogy egy hollywoodihoz hasonló sztrájk eredményre vezetne. Egyrészt az MI ellen értelmetlen sztrájkolni, másrész nem volt még példa arra, hogy a magyar színésztársadalom egységesen lépett volna fel közös ügyek kiharcolásában. Ugyanakkor mindent meg foguk tenni azért, hogy a lehető legjobban jöjjünk ki ebből. Minden rendelkezésre álló eszközt fel fogunk használni, hogy erre a problémára felhívjuk a figyelmet.
A szinkron alapszervezet közelgő tanácskozásán szeretnénk egy javaslatot megfogalmazni a jelenlegi jogi környezet módosítására. Szerintem meg fogjuk kérni a színész szakszervezet vezetőségét, hogy képviseljék érdekeinket.
Sok reményt azért nem fűzök ahhoz, hogy rövid távon megoldást találunk erre a kérdésre. Szinte teljesen biztos vagyok abban, hogy a klasszikus magyar szinkron a jelenlegi formájában meg fog szűnni mert a fennmaradása a megrendelőknek nem lesz érdekük. Az ezzel foglalkozó stúdiók be fognak zárni, azoknak a színészeknek, akik eddig csak szinkron munkákból éltek, új hivatást, megélhetési forrást kell keresniük. A közönség pedig meg fogja szokni ezt a helyzetet.
Persze lehet, hogy pesszimista vagyok.
Keretes
Színművészeti Főiskolásként kezdete a szinkronizálást, amely fő tevékenységéve vált. A szinkronmunkák mellett 2000 nyarától az ESTFM 98.6, majd annak megszűnése után a Klubrádióban műsort vezetett, később a köztévében részt vett kulturális műsorok készítésében. 2020 óta az Interneten, majd 2023 februárjától a radiocafé 98.0-n hallható gyermek és ifjúsági tartalmat sugárzó Zsebrádió munkatársa.
2015 tavaszán kollégáival Szinkron alapszervezetet alakított a Színházi Dolgozók Szakszervezetén belül. Televíziós és rádiócsatornák is előszeretettel használják állomáshangnak, jelenleg többek között a Mozi+ és a Sláger FM hangja. Ő az egyik legfoglalkoztatottabb filmelőzetes hang. Számos hangoskönyvet készített.