Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Így nem fulladnak unalomba az online meetingek

A jégtörés lehet a figyelemfelkeltés aduásza

Az előadók számára komoly kihívást jelent, hogy fenntartsák a résztvevők figyelmét az online meetingek teljes ideje alatt, de az úgynevezett jégtöréssel garantáltan növelhetünk a megbeszélések hatékonyságán. Szirtesi-Nagy Réka megoldásfókuszú coach arról beszélt, a meetingek elején egy pár perces játék, váratlan kérdés vagy érdekes történet is segíthet megérkezni a hallgatóknak az eseménybe, így már annak a legelején jó kapcsolódási pontok jöhetnek létre. Megjegyezte, az egyeztetések végén fontos levonni a következtetéseket is annak érdekében, hogy ne merüljenek szinte azonnal feledésbe az elhangzottak.



Legyen szó akár munkahelyi megbeszélésről, szülői értekezletről vagy lakóközösségi gyűlésről, sokszor támadhat olyan érzésünk, hogy az online térben elhangzott információkat hatékonyabban le lehetett volna írni egy e-mailben. Szirtesi-Nagy Réka, a DFT szervezetfejlesztési igazgatója elmondta, a koronavírus-járvány miatt még digitalizáltabb világban élünk, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az online meetingeket is el kellene vetni, hiszen a kommunikációra szükség van, csupán változatosabbá, izgalmasabbá kell tenni azokat.

A tréner szerint az online meetingekkel összefüggésben egyre gyakrabban hallani az angol nyelvből átvett úgynevezett jégtörés kifejezést. Ez alatt azt értjük, amikor az előadók próbálják minél inkább oldani a hangulatot annak érdekében, hogy minden résztvevő ténylegesen bekapcsolódjon a beszélgetésbe.

„A jégtörés lehet nagyon rövid, mindössze 2-3 perces, így egyáltalán nem értékes meetingidőt visz el, csak segít gördülékenyebbé tenni azt. Napjainkban már kifejezetten sok olyan játék van, amit kimondottan az olyan helyzetekre találtak ki, amikor a szereplők nem ugyanabban a térben vannak” – mutatott rá a szakember.

Példaként említette azt a gyakorlatot, amikor a meeting első percében arra kérik meg a résztvevőket, hogy vegyenek maguk elé egy különleges tárgyat a környezetükből. Ezzel kicsit bepillantást engednek a magánszférájukba úgy, hogy rögtön a meeting aktív szereplőjének érzik magukat és megmutathatják azt az arcukat, amiket a home office nélkül valószínűleg nem tudnának.

Rejtélyes szám vagy érdekfeszítő történet is lehet jégtörés

Szirtesi-Nagy Réka megjegyezte, az üzleti életben például meglehetősen nehéz kimozdítani a megszokott mókuskerékből az embereket, miután napokig hozzájuk sem szólt adott esetben senki. Hasonló lélektani háttere van az online lebonyolított szülői értekezleteknek és a lakóközösségi gyűléseknek is egyaránt. Éppen ezért jó és szükséges a jégtörés.

„Bármilyen típusú meetingről is beszélünk, könnyen ki lehet zökkenteni az embereket egy mémmel vagy egy különleges kérdéssel. Sokan csinálják azt, hogy a megbeszélés elején bemondanak egy számot, amivel kapcsolatban meg kell tippelni, miként kapcsolódik a napi témához. Ez gondolkodásra készteti a résztvevőket, és fenntartja a figyelmüket egészen addig, míg ki nem derül a megoldás” – magyarázta.

Jégtörés továbbá az is, ha az előadó egy különös történettel indít, amivel azonnal bevonja a beszélgetésbe az embereket, ahogy az is, ha rögtön az elején kis csoportokra bontják a megjelenteket.

„Ha kirakjuk a résztvevőket párokba és azt a feladatot adjuk nekik, hogy beszélgessenek egy fókuszkérdésről egymással, máris jobban aktivizálódnak. Bár nem hallja őket mindenki, hallatják a hangjukat, esélyt kapnak a kibontakozásra és máris egy lépéssel közelebb kerülnek egymáshoz és az adott tematikához” – fogalmazott.

E-book az ötletes nyitó és záró játékokról

Szirtesi-Nagy Réka felhívta arra is a figyelmet, a jégtörés a meetingek végén is rendkívüli hasznára válhat az előadóknak. Ha ugyanis nincs keretbe foglalva, lezárva a beszélgetés, akkor könnyen előfordulhat, hogy a résztvevők már másnapra elfelejtik, mik voltak a legfontosabb tudnivalók.

„Ajánlott kijelölni egy következő lépést, egy elvégzendő feladatot a legközelebbi meetingig, másként gyakran minden ugyanúgy folytatódik tovább, mint korábban. Amennyiben nem vonjuk le a következtetéseket, lehet, hogy meg sem valósul a tervekből semmi. Ilyenkor meg lehet kérdezni a résztvevőket, miért volt számukra hasznos az az egy óra, mi az az egy dolog, amit elmondanának a vezérigazgatónak, ha találkoznának vele a folyosón. Ezt pedig mindenkinek egyszerre kell beírnia a chatablakba, így ismét mindenki aktivizálódik” – fogalmazott.

A 25 éve humánfejlesztéssel foglalkozó DFT honlapján most ingyenesen elérhető egy e-book is néhány példával arról, hogy milyen jégtörő nyitó és záró játékokat lehet bevinni egy-egy hosszabb online egyeztetésbe vagy tréningbe. Ennek linkje: https://webshop.dft.hu/digitalis-koktel-30-jatek-es-gyakorlat-online-megbeszelesekhez/

Azokra is gondoltak, akik még több hasonló tippet szeretnének elsajátítani. Nekik készült egy 30 gyakorlatot tartalmazó e-book, ami regisztrációt követően érhető el. A praktikák ráadásul nem kizárólag felnőttekre lettek kitalálva, a célcsoportban a fiatal felnőttek, kamaszok és gyermekek is megtalálhatóak.