Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

3 hiba, amivel mulasztási bírságot kockáztatnak a cégek



2020. július 1-én hatályba lépett a jogszabály, amely szerint minden belföldi adóalany részére kiállított számlát rögzíteni kell a NAV Online Számla rendszerében. Az új adminisztrációs teher miatt nagyon sokan váltanak most online számlázásra, mert a két rendszer összekapcsolásával automatizálható az adatszolgáltatás. Nem árt azonban a buktatókra is odafigyelni, hogy garantáltan elkerüljük a NAV mulasztási bírságot. 


A kötelező adatszolgáltatás automatikus teljesítéséhez néhány lépésben össze kell kötni az online számlázó programot a NAV Online Számla rendszerével. Az összekötés több lépcsős, de nem bonyolult. Ha ez sikeres, a számla kiállítását követően az online számlázó automatikusan, emberi beavatkozás nélkül küldi meg a számlákat az adóhatóságnak. Azonban még így is lehetnek buktatók. 

Biztosan jól sikerült összekötni a rendszereket?

Banális hibának tűnhet, de ha nem kapcsoljuk össze megfelelően a rendszereket, akkor nem is fognak tudni kommunikálni egymással. A NAV Online Számla rendszernek létezik egy tesztfelülete, ami csak a tesztelésre szolgál. Ha a tesztkörnyezetben regisztrálunk, és itt akarjuk összekötni a számlázót a NAV rendszerével, akkor nem lesz sikeres az adatszolgáltatás. A NAV Online Számla rendszerbe a https://onlineszamla.nav.gov.hu/home weboldalon kell regisztrálni.

“A Billingo online számlázóban az adatok beküldését követően azonnali visszajelzés érkezik a fiókba a beküldés sikeréről. Természetesen azt is jelzi a rendszer, ha az adatszolgáltatás nem sikerült és a hiba eredetét is felfedi. Utóbbinak több oka is lehet, és foglalkozni is kell vele, mert a hiányos, hibásan vagy késve beküldött adatok mulasztási bírságot vonnak maguk után” – mondta Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó ügyvezetője.

A hibás adatszolgáltatás hátterében a rosszul vagy hibásan megadott adatok is állhatnak. Pl. ha rosszul adjuk meg az összekötéshez generált XLM kulcsot a számlázóban. 

Ellenőrizd a megadott adatok helyességét is

A hibás adatszolgáltatás háttében a hibásan vagy hiányosan megadott adatok is állhatnak. 2020. július 1-től kötelezően fel kell tüntetni a vállalkozás adószámát is a számlákon. Enélkül az adatszolgáltatás nem teljesíthető. 

“A Billingónál ezt a hibalehetőséget az automata kitöltő funkció minimalizálja. Az vevő nevének első néhány karakterének megadása után a rendszer azonnal felajánlja a vállalkozásokat. A megfelelőt kiválasztva pedig automatikusan kitölti a cégadatokat, beleértve az adószámot is. Az adatok hivatalos céginformációs rendszerből származnak, így garantáltan megfelelnek a valóságnak. Így nem történhet meg, hogy elírunk egy karaktert vagy hiányzik az adószám” – mondta Sárospataki. 

“Akik API összekötéssel, automatikusan küldik ki a számlákat a vevőknek, ellenőrizzék azt is, hogy a rendszerükben (pl. webshopban) van-e lehetőség az adószám megadására. Nem elég azonban csak az adószám helyét kialakítani, fontos, hogy a rendszer a formátum és az adatok helyességét is ellenőrizze. Enélkül az API továbbítja ugyan az adatokat a számlázó programba, azok helyességét viszont már nem tudja vizsgálni. A számla pedig hibás vagy hiányos adatokkal ugyan kiállításra kerül, az adatszolgáltatás azonban már nem teljesül” – mondta az ügyvezető. 

Internet nélkül nem megy

A kötelező adatszolgáltatás teljesítése online történik, ebből következik, ha éppen akadozik az internetszolgáltatás, akkor az adatszolgáltatás sem teljesül. A mai világban szerencsére ilyen már csak ritkán esik meg, ha viszont előfordul, akkor mindig ellenőrizni kell, hogy az adatszolgáltatás sikeres volt-e.

“Ha az internetkapcsolat kimaradása miatt nem teljesül az adatszolgáltatás, akkor a Billingo automatikusan megkísérli újra beküldeni az érintett számlákat, amint visszatér az internetszolgáltatás. Ekkor a számla mellett egy kis ikon is figyelmeztet, hogy a számla beküldésre vár. Külön biztonságot ad a Billingo egyedülálló vállalása, ha ugyanis a szoftver össze van kötve a NAV rendszerével, és a számlázó hibája miatt nem sikerül az adatszolgáltatás, átvállaljuk a NAV büntetést – mondta a Billingo ügyvezetője.