Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

10 érdekesség az 50 éves Jézus Krisztus szupersztárról

Mick Jagger nélkül valósult meg, de így is világsikert aratott a film, ami a pápa egyik kedvence lett

A hippikorszak csúcsán a két brit fiatal, Andrew Lloyd Webber zeneszerző és Tim Rice szövegíró közös művéből világraszóló filmmusical született a Megváltó keresztre feszítése előtti utolsó napokról. Az 1973-as Jézus Krisztus szupersztár kacskaringós úton jutott el a mozivászonig, de a hatása elementáris erővel bírt. A rockzene használatával nem csupán új irányt adott a filmmusical műfajának, hanem a széles tömegek érdeklődését is felkeltette a bibliai, vallásos témák iránt. Az 50 éve bemutatott, Oscar-díjra is jelölt alkotás háttértörténete, kulisszatitkai legalább olyan izgalmasak, mint a kész filmremekmű, ami a Budapesti Klasszikus Film Maraton egyik fénypontja lesz a Szent István téri szabadtéri vetítésen.

  1. A film alapjául szolgáló rockopera ötlete 1970-ben, a húszas éveikben járó alkotópáros, Andrew Lloyd Webber zeneszerző és Tim Rice szövegíró fejéből pattant ki. Már túl voltak a József és a színes, szélesvásznú álomkabát bemutatóján, de még nem számítottak olyan nagy neveknek, hogy bárki is invesztált volna az újabb tervükbe. Látták, hogy a Jézus Krisztus utolsó napjaira, és az őt eláruló Júdás figurájára kihegyezett történetük színdarab verziójára nem fognak pénzt szerezni, így első lépésként a benne elhangzó dalokat adatták ki hanglemezen.
  2. Woodstock után jókor voltak jó helyen ezzel a kísérletükkel. Webber rockot, soult, funkyt, gospelt, klasszikus zenét ötvöző hangzásvilága, illetve Tim Rice provokatív szövegei érdekes elegyet alkottak. A friss, egyedi koncepció a kor híres zenészeit is a mű mellé állította. A dalokat többek közt a Deep Purple, illetve a Manfred Mann énekesei adták elő a lemezen.
  3. Az album 1970. októberébenben jelent meg. Amerikában hatalmas szenzációt keltett. Két és fél millió példányt adtak el belőle, ami egyértelművé tette, hogy érdemes az eredeti terveknek megfelelően színpadra állítani a zenés történetet.
  4. Bár Webber cseppet sem volt elragadtatva az elsőként megszületett 1971-es Broadway változattól, annak kilenc Tony-díj jelölése, a slágerré váló dalok és a közönség szűntelen rajongása neki is azt sugallta, hogy színműként is megállja a helyét az alkotásuk. Hamarosan Londonban a West Enden és más országokban folytatta hódító útját a formabontó rockopera. A svéd változatban például az ABBA énekesnője, Agnetha Fältskog alakította Mária Magdolnát.
  5. Ezek után már egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy filmet készítsenek a darabból, de az, hogy ki rendezze és kik játszanak benne, sokáig eldöntetlen maradt.
  6. A rendezői székbe végül az a Norman Jewison ülhetett be, aki korábban a Hegedűs a háztetőnt is sikerrel adaptálta mozivászonra. Webberéknek tetszettek a korábbi munkái, így teljes mellszéleséggel kiálltak amellett, hogy ő dirigálja a forgatást.
  7. Jewison felettébb egyedi megközelítéssel állt elő a forgatókönyv megírása közben. Ő javasolta azt a kerettörténetet, ami szerint a filmben a hippikből álló vándortársulat, mint színdarabot játssza el a rockoperát.
  8. Nagy egyetértés fogadta ezt a koncepciót, viszont a színészekről már nehezebben állapodtak meg. A rendező énekes nagyságok felkérésében gondolkozott. Mick Jagger, Paul McCartney és mások jártak a fejében. Webber és Rice inkább ismeretleneket akart szerződtetni, hogy a közönség Jézust, Júdást és a többieket lássa, ne sztárokat, akik eljátsszák a szerepüket. Jézus szerepére az akkor még ismeretlen, 17 éves John Travoltát is meghallgatták.
  9. A szerzőpáros javaslata nyert és az izraeli Negev-sivatagban csupa fiatal, friss tehetséggel kezdődött meg a forgatás. Köztük a Jézust megformáló Ted Neeley-vel, akinek nem volt teljesen ismeretlen a történet: az eredeti színdarab egyik epizódistáját eljátszotta már előtte. A bemutató után sem engedte el a Megváltó figuráját. Az elmúlt ötven évben számtalan, a film alapján született koncertfeldolgozásban, színpadi változatban énekelte Jézus szerepét.
  10. A kritikusok kevésbé, a nézők annál inkább lelkesedtek a Jézus Krisztus szupersztárért a mozikban. A 3,5 millió dollárból forgatott film a tízszeresét termelte vissza. Az alkotást kedvelők táborát erősítette az akkor hivatalban lévő pápa, VI. Pál is, aki úgy vélte, hogy a film több embert fog a kereszténységnek megnyerni, mint előtte bármilyen más hittérítő próbálkozás.

Az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonon a Jézus Krisztus szupersztár a Szent István téren, ingyenes szabadtéri vetítésen lesz megtekinthető.

Bővebb információ a vetítésekről és filmekről: http://filmmaraton.hu