A téli gumiabroncson nem szabad spórolni
Csak akkor érezheti magát biztonságban az autós, ha téli gumiabroncsokat használ a hideg időben
Minél kisebb a profilmélység, annál hosszabb a fékút és annál nehezebb az elindulás is
Télen is a járműgyártó által előírt abroncsnyomást kell beállítani, és mindig a hideg gumiabroncsot kell mérni
Ha egy szóval kell megfogalmazni, hogy miért elengedhetetlen a téli gumiabroncs, akkor az a szó a biztonság, mely gyben a Continental Vision Zero küldetésének is legfőbb eleme. Abban az esetben, ha az évszaknak megfelelő abroncs van a gépjárművön, sokkal nagyobb biztonságban van a vezető, az utasok és a közlekedésben részt vevők – gyalogosok és a többi autós – is. Ha a rossz idő beálltával a nyári abroncs marad fenn a járművön, akkor a sofőrnek azzal kell számolnia, hogy a bonyolult szituációkban sokkal nehezebb lesz irányítani a kocsit.
Sok még a felelőtlen autós
„Bár évről évre egyre többen használnak téli gumiabroncsot, a gondos vezetők aránya még mindig csak 50-60 százalék, és ez kevés” – mondja Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Aki a hideg időben autóba ül, vagy vizes úton vezet, annak tudnia kell, hogy ha az abroncsnak nincs meg a megfelelő profilmélysége, akkor sokkal nehezebb a manőverezés, az irányítás. „Minél kisebb a profilmélység, annál hosszabb a fékút. Például egy 10-20 százalékos profilmélység csökkenéstől akár kétszer-háromszor hosszabb út kell a megálláshoz” – figyelmeztet a Continental műszaki szakértője, aki hozzáteszi, hogy azért is számít a profilmélység, mert minél nagyobb, annál több havat képes az abroncs magában tartani. Vagyis sokszor ez kell ahhoz, hogy az ember el tudjon indulni a latyakos úton, vagy fel tudjon hajtani egy dombra, felüljáróra, hídra. A profilmélységnek a kanyarodásnál is fontos szerepe van: minél mélyebb, annál biztonságosabb vele a kanyar.
A téli abroncsoknál legalább 4 milliméter a Continental által javasolt profilmélység, amit a legegyszerűbben úgy ellenőrizhetünk, hogy bedugunk egy százast a mintázati árokba. Ha kilátszik az ezüstös rész, akkor bizony újat kell venni. A modern abroncsokban van már kopásjelző is, és amíg ez nem ér egybe a futófelülettel, addig nincs baj.
Tévhit, hogy télen jobb a keményebb abroncs
Menkó Illés felhívja a figyelmet egy tévhitre is: nem igaz az, hogy télen keményebbre kellene fújni az abroncsokat, mint nyáron. „Mindig a gépjárműgyártó által meghatározott nyomást kell alkalmazni, az évszaktól függetlenül. Tehát se több, se kevesebb ne legyen, és mindig a hideg abroncs nyomását kell ellenőrizni” – teszi hozzá a Continental műszaki szakértője. Az abroncsra is igaz az, ami szinte minden másra: a drágább az olcsóbb, ha ugyanis a prémium minőség helyett egy olcsóbb, távol-keleti típust választunk, sok mindenről lemondunk.
Például nehezebb lesz bizonyos helyzetekben az indulás, megnövekszik a fékút.
Bizonytalanabbak lesznek a kanyarok, és zajosabb lesz a kocsi. Gyorsabban öregszenek az olcsó abroncsok, tehát gyakrabban kell cserélni őket, és a sofőr is jobban elfárad, ha nem jó minőségű gumiabroncs van a járművén, és ez csak néhány példa. A biztonság, a komfort megéri azt a 15-20 százalék felárat – hangsúlyozza Menkó Illés.
Kétszer is gondoljuk meg az előzést
A rendőrség – a téli abroncsok mellett – a megváltozott körülményekre való felkészülést tartja a legfontosabbnak. Kiss Csaba rendőr alezredes azt tanácsolja, hogy ellenőrizzük (vagy ellenőriztessük) az akkumulátort, a világítást, a fékrendszert, és bizony, az ablaktörlő lapátokat is. A fagyálló ablakmosó és a jégkaparó elmaradhatatlan kelléknek számít ilyenkor.
Érdemes az autót mindig tele tankolni, ha pedig már úton vagyunk, tervezzünk a szokottnál hosszabb menetidőt és tartsunk nagyobb követési távolságot. Ha az úttest vizes, latyakos, akkor kétszer is gondoljuk meg, hogy előzünk-e. Amennyiben a feltételek adottak, akkor még a manőver megkezdése előtt kapcsoljuk be az ablaktörlőt, mert amikor elhaladunk a másik jármű mellett, szürke, koszos folyadék lepheti el a szélvédőnket.
Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, amelyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét még otthon tanuljuk meg, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát egy nehéz helyzetben. Persze, nem kell a hóláncot mindig készenlétben kell tartani, de ha a „Hólánc használata kötelező” táblát kiteszik, akkor az adott úton csak ezzel szabad közlekedni.