Sokat kockáztatnak az élelmiszerláncok, ha saját webshop üzemeltetése helyett az online piacterekhez csatlakoznak
Egyre több országban megfigyelhető trend a különböző kiskereskedelmi márkák kínálatát egy helyen elérhetővé tevő online piacterek terjedése. Bár egyszerűnek tűnhet új vásárlókat megszólítani az ilyen platformokhoz csatlakozva, a nagy élelmiszerláncok hatékony működését és reputációját ez számos ponton veszélyeztetheti Peter Menky, az okoslogisztikai szolgáltatásaival hat európai országban jelenlévő DODO Csoport kereskedelmi igazgatója szerint.
Az online élelmiszervásárlás iránti érdeklődés a szolgáltatás megjelenése óta növekszik, és ez a tendencia a pandémia lecsengése után sem állt meg. Egy amerikai óriáscég, a DoorDash például negyedévente közel 20%-os rendelésnövekedésről számol be. Ezzel együtt a bevételei is folyamatosan emelkednek, és egy közelmúltbeli bejelentése szerint a cég tovább kívánja bővíteni élelmiszerkiszállítási szolgáltatásait. A piaci igényekhez igazodva a korábban személyszállítási vagy melegétel-kiszállítási szolgáltatásokat kínáló vállalatok közül is egyre többen lépnek be erre a területre.
Természetesen a hagyományos élelmiszerláncoknak reagálniuk kell erre az új piaci trendre. Jellemzően két megoldás közül választhatnak: elsősorban a már kialakult piactereken keresztül kapcsolódnak be az online értékesítésbe vagy saját e-kereskedelmi platformot építenek. Bár az első opció idő- és költségtakarékosnak, illetve logisztikai szempontból is hatékonyabbnak tűnhet, Peter Menky, a DODO globális kereskedelmi igazgatója szerint hosszú távon komoly lehetőségektől foszthatja meg a nagy élelmiszerláncokat ez az alternatíva, amely még a reputációjukat is veszélyeztetheti.
“Egy már népszerű, elterjedt kiskereskedelmi márka csatlakozása bármelyik online piactérhez olyan, mintha egy jól ismert gyorsétteremlánc úgy döntene, hogy szendvicseit egy zsúfolt piacon található, más árusokkal közösen használt bódén keresztül fogja értékesíteni. Bár lehet, hogy némi nyereséget ér el ezzel, ám mindeközben elveszíti a közvetlen kapcsolatot a vásárlóival, és egyben kockára teszi az évek során fáradságos munkával felépített, pozitív imázsát is” – hangsúlyozta Peter Menky.
Az online piactéren egy nagy és sikeres kiskereskedelmi márka is csak egy a sok közül. A több tucat vagy akár több száz különböző értékesítő által egy platformon kínált, óriási választék megosztja a vásárló figyelmét, s emiatt kisebb a márkahűség kialakulásának és fennmaradásának esélye. Ráadásul az átlagos rendelési érték az ilyen felületeken gyakran akár 50%-kal alacsonyabb az élelmiszerláncok saját webshopjaiban indított vásárlásokhoz képest. Az eladóknak a DODO globális kereskedelmi igazgatója szerint azt is fontos figyelembe venni, hogy az ilyen platformokat alkalmazva nincs rálátásuk arra sem, kik vásárolják a termékeiket, milyen kiegészítő áruk érdekelhetik őket, illetve hogy a vásárlási döntést a termék ára, eredete vagy minősége befolyásolja-e elsősorban.
“Egy kiskereskedelmi márka a piactérhez való csatlakozással lemond a fogyasztók viselkedésére vonatkozó létfontosságú adatokról, amelyek elengedhetetlenek a sikeres tervezéshez és a helyes döntések meghozatalához” – mondta el Peter Menky.
Ezzel szemben egy saját webshop üzemeltetésével és egy megbízható logisztikai partnerrel az élelmiszerlánc folyamatosan ellenőrizheti készletei elérhetőségét és termékeinek online kínálatát – gyakran akár tízszer nagyobb választékkal, mint egy külső online piactéren. Emellett a kulcsfontosságú adatforrásokhoz is folyamatosan hozzáférhet, és elkerülheti a raktározás és szállítmányozás bonyolult világával járó pénzügyi és logisztikai nehézségeket is.
A vásárlói elégedettség elérésében és fenntartásában a DODO globális kereskedelmi igazgatójának tapasztalatai alapján kulcsszerepet játszik a megfelelő logisztikai partner kiválasztása. Az online élelmiszerrendelésekkel szemben támasztott elvárások egyre magasabbak, ez különösen igaz a házhoz szállítás gyorsaságára és pontosságára.
“A vásárlók nem felejtik el, sőt, nem is bocsátják meg a hibákat, fontos számukra, hogy megbízhassanak a kiválasztott online élelmiszeráruházban. Az ügyfélélményt alapjaiban határozza meg, hogy a futár az egyetlen közvetlen kapcsolódási pont az ügyfél és a webshop között” – emelte ki Peter Menky.
Egy megbízható logisztikai szolgáltató a megrendeléseket az előre megjelölt időpontban szállítja ki, megfelelően optimalizálja kapacitásai kihasználását, átlátható kommunikációt folytat, és biztosítja a műszaki és higiéniai szabályok betartását minden járművében. A legszínvonalasabb partnerek ma már az élelmiszerláncoknak a teljes online értékesítési csatornájuk kialakításában is segítséget tudnak nyújtan.