Portré és esküvő fotózással lehet a legtöbbet keresni


Elengedhetetlenek a folyamatos képzések és eszközfejlesztések

Mind az amatőr, mind a profi fotósok körében a Canon (40%), a Nikon (37%), illetve a Sony (21%) a legnépszerűbb márka. A többi márka erőteljesen le van maradva mögöttük – derült ki a @dreamworldphotohu, a Fotoplus, valamint a Datalyze 2022. augusztusában végzett közös kutatásából. A 3358 amatőr és profi fotós bevonásával készült felmérés nemek és vállalkozási formák szerint reprezentálja a hazai profi fotós társadalmat és olyan témákat érint, amelyek segítenek megismerni a szakma képviselőinek működését.



Mind a hobbi, mind a profi fotósok elsősorban ingyenes videókból tanulnak, de a fotós csoportok, illetve a szakmai oldalak is népszerűek a körükben. A fizetős formák közül a kényelmesen, saját tempóban elfogyasztható videós tananyagokat választják a legnagyobb arányban. A szakmai fejlődésükkel leginkább a mellékállású fotósok foglalkoznak. Az amatőr fotósok több, mint fele, a profiknak pedig kétharmada pénzt is áldoz a fejlődésre.

„A fotósok 7%-a egyáltalán nem képezi magát, még ingyenesen elérhető anyagokkal sem. A főállású profik körében a legmagasabb ez az arány, 11%, ami eléggé elszomorító. Pedig manapság pont ez az egyik olyan terület, amire a legnagyobb figyelmet kellene fordítani, ha szeretnének versenyképesek maradni a folyamatosan fejlődő technológia mellett, ami ma már bárki számára elérhető” – avatott be Ihász Ingrid, online és fotós marketing szakértő, a kutatás kezdeményezője.

Kiemelte: a főállású fotósok 63%-át érintette a KATA adó változása. Közel felük biztosan másik adózási formával folytatja.

Milyen fotós műfajokkal lehet a legjobban keresni?

A mellékállású és főállású fotósok mindössze ötöde keres legalább évi 3 millió Ft-ot a fotózással. A mellékállású fotósok több, mint háromnegyede évente kevesebb, mint 3 millió Ft-ot keres. 6 milliónál többet a profi fotósok csupán 8%-a visz haza évente, főállás esetén ez az arány 23%. Ehhez jellemzően 40 évnél idősebb férfinak kell lenni, Budapesten. A legjobban kereső fotósok fő profilja legnagyobb arányban a portré, esküvő, családi, illetve üzleti rendezvények fotózása. Az átlagosnál lényegesen nagyobb arányban fotóznak ezekben a műfajokban: reklám, üzleti portré, divat, glamour, riport.

„Ha a teljes fotós társadalmat tekintjük az amatőrökkel együtt, a portré, természet, táj és családi fotózás a legnépszerűbb műfaj. Ugyanakkor elég nagy különbségek vannak az amatőrök és a profik között. A hobbifotósok körében a természet és tájfotózás a legnépszerűbb, míg a profi fotósok jóval kisebb arányban űzik ezeket a bevételt jellemzően nem termelő műfajokat. A profiknál a hangsúly a portré, esküvő, családi és páros fotózáson van” – jegyezte meg Ihász Ingrid.

Mivel lehet a fotózást kiegészíteni?

„A legjobban kereső fotósok esetében jellemző plusz szolgáltatás a személyes oktatás, a termékek értékesítése, a videófelvételek készítése és a stúdió kiadás. A fotósok körében az ügyfél ajánlás a legfontosabb eszköz az ügyfélszerzésre, ezt követi a Facebook oldal, a személyes kapcsolatok építése, illetve az Instagram és a weboldal. Nagy potenciállal rendelkező, de jellemzően elhanyagolt terület az e-mail marketing, a keresőoptimalizálás (SEO), a Meta (korábban Facebook) Ads, valamint a Google Ads” – hívta fel a figyelmet a szakember, akinek hamarosan könyve is jelenik meg Marketing iránytű fotósoknak címmel.

“Látszik, hogy még a fotós munka színvonalánál is fontosabb az ügyfélélmény, az, hogy mennyire profi az ügyfél kiszolgálása, illetve hogyan érzi magát a fotózáson. Sajnos ma már az, hogy valaki igazán jó fotós, egyáltalán nem elég ahhoz, hogy sikeres vállalkozó lehessen. Minden téren kiváló szolgáltatást kell nyújtani és tudatosan foglalkozni a marketinggel” – tette hozzá Ihász Ingrid, aki már több mint 200 fotósnak segített a vállalkozása fejlesztésében.

Milyen márkákat és programokat választanak a fotósok?

Mind az amatőr, mind a profi fotósok körében a Canon (40%), a Nikon (37%), illetve a Sony (21%) a legnépszerűbb márka. A többi márka erőteljesen le van maradva mögöttük.
„Vannak olyan gyártók, amelyek más márkákhoz készítenek objektíveket. Közülük toronymagasan vezet a Sigma, de a Tamron sem marad le sokkal. Összességében a leggyakrabban használt objektívek az 50 mm fix, a 70-200 mm zoom és 24-70 mm zoom. A fix objektívek közül szintén népszerű a 85 mm-es és a 35 mm-es. A nők kifejezetten kedvelik az 50 mm-es fixet. Ezeken kívül csak a gépekhez csomagolt kit objektívek, illetve nagy átfogású, “mindenes” zoomok igazán elterjedtek” – ismertette a felmérés eredményeit az online és fotós marketing szakértő.

A fotósok nagy része folyamatosan bővíti a felszerelését, a megkérdezettek háromnegyede tervez vásárolni a következő fél évben. Ebben a tekintetben nincs számottevő különbség a hobbi és a profi fotósok között.

„Ha plusz fényre van szükség, a főállású fotósok körében a rendszervaku, illetve a derítőlap a favorit, de stúdióvakut is nagy számban használnak. Az amatőrök még kevésbé használnak LED világításokat, viszont a főállásúak egy jelentős része használja őket, mint például a LED stúdiólámpát, illetve különböző kiegészítő világításokat is: fénykardot vagy mini lámpát” – tette hozzá Ihász Ingrid.

Utómunka tekintetében a két legnépszerűbb program nem meglepő módon a Photoshop és a Lightroom, előbbit a fotósok közel háromnegyede, utóbbit közel kétharmada használja. A profik körében ez az arány 89%, illetve 75%. Az egyéb programok használata legfeljebb az 5%-ot éri el. A hobbifotósoknak csupán a tizede nem utómunkázik egyáltalán, míg profiknál ez az arány nem éri el az 1%-ot. Látszik tehát, hogy még az amatőrök körében is a fotózás szerves részét képezi az utómunka, amiben a legtöbben igyekeznek is folyamatosan fejleszteni magukat.

A @dreamworldphotohu-ról

A @dreamworldphotohu fotósoknak szóló oktatási platformot Ihász Ingrid alapította. 2005 óta foglalkozik digitális marketinggel, olyan cégeknél töltött be vezető pozíciót, mint az Index.hu, Wavemaker, GroupM, illetve HOPPex. Hivatásos fotózással 2017 óta foglalkozik. Ambiciózus fotósoknak segít fejleszteni a Lightroom és Photoshop tudásukat, illetve marketingjüket, hogy még sikeresebb vállalkozást építhessenek maguknak. Emellett szívesen osztja meg a gyerekfotózásban szerzett tudását és tapasztalatát is.

A Fotoplus-ról

A Fotoplus Kft. 1990 óta működő, kifejezetten fotózáshoz és videózáshoz kapcsolódó termékek kereskedelmével foglalkozó vállalkozás. Az új termékek mellett kínálatában használt és bérelhető termékek is elérhetők, emellett nyújtanak képkidolgozási szolgáltatást is. Nagy hangsúly helyeznek a vásárlóikkal való személyes kapcsolatra, tanácsadásra, illetve rendszeres személyes és online alkalmakkal támogatják a fotósok szakmai fejlődését és közösségi összetartását.

A Datalyze-ról

A Datalyze elemző és tanácsadó szolgáltatásokat nyújt partnerei számára, amelyek segítik a tudatos, adatalapú üzleti és kommunikációs döntések kialakítását. Csapatát szociológusok, adatkutatók, matematikusok, pszichológusok és marketingszakemberek alkotják.