Mi a Toyota és a Lexus látványos sikerének a titka Magyarországon?
Hazánkban is egyértelműen itt a környezetbarát, alacsony fogyasztást és üzemben tartási költségeket kínáló hibrid autók aranykora, aminek a technológiát jegyző és a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját kínáló Toyota és Lexus a legnagyobb nyertese. Az együttesen a hazai hibrid értékesítések mintegy négyötödét jegyző két márka ugyanis elképesztő sikereket könyvelhetett el az elmúlt tíz hónapban: míg a 15%-al bővülő magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon a Toyota 48%-al, addig prémium márkája, a Lexus 65,9%-al növelte értékesítéseit.
A TOP10 Magyarországon legnépszerűbb autómárka közül a hagyományos benzines hajtást az elektromos hajtással kombináló környezetbarát hibrid modelljei sikerének köszönhetően, értékesítéseinek 48%-os bővülésével a Toyota érte el a legnagyobb növekedést hazánkban január és október között az előző év azonos időszakához képest. A világon a legzöldebbnek és leginnovatívabbnak tartott japán autógyártó prémium márkája, a Lexus hasonlóan jól szerepelt az év első 10 hónapjában: eladásainak 65,9%-os növekedésével messze a legnagyobb bővülést érte el a TOP5 luxusautó márka közül.
A környezetbarát hibrid technológiát idén húsz éve világhódító útjára indító, és annak fejlesztésében valamennyi versenytársával szemben évtizedes előnnyel bíró Toyota és Lexus által az utóbbi években elért látványos sikereket kétségkívül az alapozta meg, hogy mindenkinél korábban lépve kialakította a piac legszélesebb, egyben legfejlettebb hibrid modellportfólióját. Míg a Toyota esetében a városi kisautó Yaris, a magánfelhasználók és flottavásárlók körében is egyaránt népszerű középkategóriás Auris, a piacra elképesztő sikerrel berobbanó kategóriateremtő kupé-crossover C-HR, és az SUV szegmens ikonikus szereplője, a RAV4 -es modell is elérhető hibrid hajtással, a Lexus esetében gyakorlatilag nincs olyan modell, amelyhez a gyártó ne kínálna hibrid hajtást, sőt, belépő modellje, a CT kizárólag ezzel a hajtással érhető el.
A Toyota ráadásul, miután szeptemberben a Frankfurti Autószalonon leleplezte a C-HR Hy-Power tanulmányt, azt is bejelentette, hogy a jövőben hogy legfontosabb modelljeinek kínálatában két különböző hibrid hajtást kínál majd: az egyik hajtáslánc – a jelenleg kapható technológiához hasonlóan – gazdaságos üzemeltetést és alacsony üzemanyag-fogyasztást kínál majd, a másik változat pedig mindezt nagyobb teljesítménnyel és még élvezetesebb vezetési élménnyel egészíti ki. Ha ez nem lenne elég, a múlt héten a Tokiói Autószalonon a Toyota leleplezte GR HV Sports tanulmányt is, egy környezetbarát hibrid motor által hajtott vérbeli sportautót, ami akár legendás sportmodelljei környezetbarát módon történő feltámasztásának előfutára is lehet. A hibrid sportautókat hajtó technológiához persze a gyártónak nem kell messzire mennie: nem csak a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) tartóssági versenyein méreti meg magát ilyen versenygépekkel, de a Lexus utcai kínálatában is szerepel két hibrid sportautó, az RC 300h, és a frissen bemutatott, minden értékesítési várakozást megdöntő hibrid szupersport kupé LC 500h (utóbbit egyébiránt ugyanaz a világ legfejlettebb hibrid hajtásának tartott Multi Stage Hybrid rendszer hajtja, mint a márka szintén nemrégiben leleplezett új zászlóshajóját, az LS-t.).
A hibrid értékesítések motorját természetesen elsősorban nem a környezetbarát sportautók hajtják: jóllehet szép darabszámokat produkál a Toyota esetében a kisautó Yaris és a középkategóriás Auris, a Lexus esetében pedig a kompakt CT és az IS és GS szedán is, a legnagyobb sikert a két márka számára a világon mindenütt legdinamikusabban növekvő SUV szegmensben kínált hibrid modelljei hozzák. Mára ugyan minden meghatározó autógyártó kínál hibrid SUV-okat, a leglátványosabb dizájnt a legfejlettebb technológiával kombináló crossovereket ugyanakkor a Toyota (C-HR és RAV4) és a Lexus (NX és RX) jegyzi. Ráadásul, ha az autógyártóra jellemző gyakorlatból indulunk ki, amit a Toyota C-HR és a Lexus LC előfutáraként bemutatott tanulmányautóknál is, megfigyelhettünk, könnyen lehet, hogy a tavalyi Párizsi Autószalonon leleplezett Lexus UX tanulmány egy új kompakt méretű Lexus hibrid crossover érkezését jelentheti a közeljövőben. Hogy mennyire fontosak a Toyota és a Lexus számára a hibrid SUV-k, mi sem mutatja jobban, hogy a mintegy 75%-ban hibrid meghajtással értékesített C-HR és RAV4 együttesen a Toyota január és október közötti hazai értékesítésének 25%-át tette ki, míg a csaknem 100%-ban hibrid hajtással eladott NX és RX együtt a Lexus idei magyarországi eladásainak 82%-át képviselte. A márkák teljes értékesítésére vetítve egyébiránt a Toyota idei hazai eladásainak nagyságrendileg egyharmadát, a Lexus eladásoknak pedig 97%-át tették ki a környezetbarát hibridek. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy az idén idehaza eladott Lexus sportautók közül az RC-k 57%-a és az LC-k 80%-a talált gazdára hibrid változatban, azaz a környezettudatosság már ebben a szegmensben is markánsan jelen van.
Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy az elmúlt húsz évben világszerte több, mint 10 millió hibrid Toyota és több, mint 1 millió hibrid Lexus talált gazdára, ahogyan a vállalat azon célkitűzése sem tűnik ambiciózusnak, hogy 2020-ra teljes világszintű értékesítésének 50%-át tegyék ki a hibridek. Sőt, ha a hibrid eladások ilyen ütemben növekednek, a cél még akár konzervatívnak is bizonyulhat, és az sem lehetetlen, hogy addigra már a szintén a Toyota által jegyzet, a hibrid technológián alapuló, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológiával hajtott autók is kézzelfogható részesedéssel jelennek meg az értékesítésekben.
Ezzel el is jutottunk a címben feltett kérdés megválaszolásához: tudva azt, hogy az elmúlt három évben több minden más szegmensnél nagyobb ütemű növekedést produkálva több, mint megnégyszereződtek a magyarországi hibrid eladások, ezen értékesítések négyötödét pedig a Toyota és a Lexus jegyzi, egyértelműen kijelenthető, hogy a Toyota és Lexus mostani páratlan sikerének titka, hogy a piacot megelőzve, minden versenytársuknál korábban elkötelezték magukat a – mint mára már kiderült – nem csupán környezetbarát de egyben gazdaságos környezetbarát autózás, és a hibrid technológia mellett. Ráadásul miközben a Toyota és a Lexus a várakozások szerint minden autógyártónál korábban kínál majd az elektromos autózást is potenciálisan forradalmasító szilárdtest akkumulátorokkal szerelt modelleket, az elektromos autózás egyetlen élhető, és jelenleg ismeretek szerint még annál is praktikusabb alternatívájának tekintett hidrogén üzemanyagcellás autók fejlesztésének tekintetében is élen jár. Így könnyen lehet, hogy ahogyan annakidején a hibrid modellekkel tette (amelynek az utóbbi években és különösen idén érett be a gyümölcse), a világelső, modelljeinek legendás megbízhatóságáról ismert japán autógyártó ennek révén ismét egy utcahosszal előzi majd meg a teljes iparágat.
„A Toyota és a Lexus európai és hazai szárnyalásának titka kétségkívül a piac legszélesebb környezetbarát hibrid modellportfóliójának sosem látott sikere: az elmúlt időszakban a technológiát már korábban is favorizáló környezettudatos magánügyfelek mellett az alacsony üzemben tartási költségeket és a flottájuk környezetbarát voltát egyaránt hangsúlyosnak tartó flották egész sora döntött a Toyota és a Lexus hibrid modelljei mellett. A hibrid hajtás és a zöld autózás így már nem csupán praktikus és költséghatékony választás, de egyben trendi is, ebből pedig érthető módon a technológiát jegyző és annak fejlesztésében élen járó Toyota és a Lexus profitál leginkább.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és a Lexus márkák magyarországi kommunikációért felelős vezetője.
„Köszönhetően annak, hogy az SUV szegmens minden másik szegmensnél dinamikusabban bővül világszerte, elévülhetetlen érdemei vannak a környezetbarát hibrid hajtás népszerűsítésében sláger crossovereinknek, a Toyota C-HR-nek és RAV4-nek, illetve a Lexus NX-nek és RX-nek is. Kétségtelen emellett az is, hogy amikor a hazai közélet ismert szereplői, például a nemzetközi szinten is elismert énekes Király Viktor vagy épp a népszerű rádiós műsorvezető Sebestyén Balázs elkezdtek környezetbarát hibrid modellekkel autózni, és ezt a tényt aktívan kommunikálták is, az nagyban hozzájárult a technológia magyarországi megismertetéséhez, demisztifikálásához, és az esetleges (például a korlátozott hatótávval, vagy épp a külső töltés igényével kapcsolatos) tévhitek felszámolásához.” – teszi hozzá a szakember.
„Mára természetesen számos versenytársunk kínál – nem ritkán a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs technológiára épülő – hibrid modelleket, amit egyértelműen üdvözlünk, hisz ez hozzájárul az autópiac zöldüléséhez, és a teljes iparág környezeti lábnyomának csökkentéséhez. Bízunk benne, hogy a Toyota által ingyenesen rendelkezésre bocsátott ezzel kapcsolatos szabadalmakat felhasználva versenytársaink épp így követnek majd bennünket a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia széles körű alkalmazásában is, ez ugyanis hozzájárulhat az abszolút nulla emissziójú autózás realitássá válásához.” – avat be Varga Zsombor.