A magyarok háromnegyede adományozott már az elmúlt évben

Hóesés, fényfüzérek, finom ételek, ajándékok, melegség és szeretet – a legtöbb embernek ez jut eszébe a karácsonyról. Ha máskor nem is, az évnek ebben a szakaszában az emberek gondolnak azokra is, akiknek mindez nem adatik meg. Az év utolsó hónapjait nyugodtan nevezhetjük adományozási főszezonnak, amit a Human Dialog által kifejlesztett adományindex értékei is jól mutatnak. Az index szerint a magyarok háromnegyede adományozott az elmúlt évben, ami nemzetközi összevetésben is jó arány. Általában alkalomszerűan adnak az emberek, a rendszeresség kevésbé jellemző. Az év végi adományozásról a UPC Direct által támogatott Messzehangzó Tehetségek Alapítvány elnökével beszélgettünk.

A legjellemzőbb a pénzadomány, a felmérés szerint legnagyobb arányban alapítványok, egyesületek javára adakozunk, szorosan a második helyen magánszemélyek, hajléktalanok állnak. Ha karácsonyi adományozásról beszélünk, először mindenkinek a gyerekek ajándékai jutnak eszébe, azaz inkább a személyesebb tárgyi adományok: fontos, hogy minden gyerek találjon valamit a fa alatt, játékot vagy édességet, aminek örülhet az ünnepen. Évek óta gyűjti ajándékait a Mikulásgyár, a cipősdoboz akcióban is rengetegen juttatnak el ajándékokat rászoruló családok számára. Lehet ennél célzottabban is ajándékozni: a Villa Bagatelle-nél például ki lehet választani, hogy mely kívánságot szeretnénk valóra váltani – a mézeskalácsokra írt gyerekvágyak közül azt akasztja le az adományozó, amelyiket úgy érzi, valóra tudja váltani.

Persze nem csak a magánemberek adományoznak, hanem a cégek is – a UPC Direct még tavasszal vette szárnyai alá a Messzehangzó Tehetségek Alapítványt, hogy adományuk segítségével több rászoruló tehetség találja meg az útját, kapjon lehetőséget, hogy kibontakoztassa a benne rejlő tehetséget. Sőt, nem csak tavasszal, hanem most, az ünnepek ideje alatt is támogatni fogják őket újabb adományukkal.

Vígh Mónikával, az alapítvány elnökével beszélgettünk a magyarok adományozási szokásairól, az év végi adományozókedvről és az alapítvány terveiről.

Hogy látja, az alapítvány bevételei megnőnek karácsony környékén? Jelentősen nő az évnek ebben az időszakában az adományozási kedv?

Jól megfigyelhető, hogy a szeretet ünnepének közeledtével nagyobb figyelmet kapnak a szociális hátrányok enyhítését célzó civil kezdeményezések, a vállalati szektor társadalmi felelősségvállalási programjai ebben az időszakban is leginkább a fenntartható és átlátható célok felé fordulnak.

Milyennek látják a magyarok adományozási attitűdjét, szívesen adnak?

Néhány közismert adományozón kívül keveset tudni arról, hogy Magyarországon a vagyonosabb társadalmi réteg milyen formában vállal szerepet a társadalmi felelősségvállalásban. Remélhetőleg sokkal több figyelmet fordítanak és többet adakoznak civil kezdeményezések támogatására, mint amennyit a média segítségével megismerhetünk.

A lakosság részéről egyértelműen megfigyelhető a szociális hátrányok leküzdéséhez és a beteg gyerekek gyógyulásához köthető célok támogatása.

Pozitív trend figyelhető meg a vállalati szektor CSR programok alakulásával kapcsolatban.  Egyre gyakoribb a tevékenységi körükhöz köthető, tudatosabb választás, amely gyakran egészül ki pro bono szolgáltatásokkal és hosszútávú támogatási attitűd jellemzi. Mi is így részesültünk idén a UPC Direct támogatásában, melynek köszönhetően valósulhatott meg hátrányos helyzetű családokban élő gyermekek számára az Adatkaland műhelyfoglakozás-sorozat, amely tematikus nyári tábori részvétellel kiegészülve hiánypótló lehetőséget biztosított az informatikai világképük bővítéséhez, a digitális írástudásuk fejlesztéséhez hasznosan segítve ezáltal pályaválasztásukat is.

A Messzehangzó Tehetségek Alapítvány fogad adományokat, legyen az pénzbeli segítség, vagy a munkát segítő tárgyadomány? Egyáltalán milyen a jó adomány?

Természetesen igen. Fontos tudni, hogy mindenképpen érdemes a tárgyi és pro bono adományok előtt a szervezet céljairól, munkájáról tájékozódni. A jó szándékkal adott adomány csak akkor válik hasznossá és nem kifejezett teherré, ha az közel áll a támogatott szervezet céljaihoz, célcsoportjához, munkájukat hatékonyan segíti. A segítő szándékunknál mindig vegyük figyelembe, hogy az adomány „célba juttatása” költséges és munkával járó folyamat.

Mi történik az alapítványnál év vége felé, megünneplik közösen a karácsonyt a gyerekekkel, támogatókkal?

Az Alapítvány Bonis- Bona díjjal kitüntetett programját országos hatókörben végzi. Az év vége közeledtével a támogatott gyermekek helyi szinten, mentor tanáraikkal ünnepelnek.

Támogatóink a tehetséggondozó programban résztvevő gyermekek hagyományosan a nyári tematikus táborainkban és jótékonysági rendezvényeinken találkozhatnak.

Mik a tervek a jövőre vonatkozóan?

2018-ban az Alapítvány 10 éves születésnapját ünnepli majd. Az évek során nagyszámú szociális hátránnyal küzdő, tehetséges gyermek vett részt nyári táborainkban és ösztöndíjrendszerünk támogatásában. Ezek a programok az idei tanév kezdetével is meghirdetésre kerültek a célcsoportunkban.

A tanév második felében korábbi években sikerrel zajló, az EMMI által meghirdetett témahetek tematikájához csatlakozva szervezünk iskolán kívüli tehetséggondozó programokat nagyvállalati, szakmai támogatóinkkal pénzügy, digitális és fenntarthatóság témakörben.

Folytatjuk az informatika szemléletes oktatását szolgáló ADATkaland tehetséggondozó műhelyünk munkáját, mely a célcsoportunk digitális tudáshoz való hozzáférését és digitális írástudását javítja.

Ezeket a programokat hosszú távon, átláthatóan, szakmai szervezetek segítségével szeretnénk a továbbiakban is folytatni.

Ha Ön is szeretné támogatni a Messzehangzó Tehetségek Alapítványt, látogasson el weboldalukra.