Magyar kategóriagyőztes a világ legnagyobb nyílt fotópályázatán
Egy uszoda belteréről készült képpel nyerte el Dudás Ágnes a CEWE „Our world is beautiful – Gyönyörű világunk” fotópályázat első díját építészet kategóriában. A több mint 22 ezer résztvevő 183 ezer alkotása közül az abszolút fődíjat a finn Janne Kahila Feröer szigeteket ábrázoló fényképe érdemelte ki.
Közel egy évvel ezelőtti indulása után kihirdették a világ legnagyobb nyílt fotós megmérettetésének eredményeit, amely a világ szépségét, annak egyedi bemutatását kereste: a CEWE „Our world is beautiful – Gyönyörű világunk” 2017 pályázatra beérkezett 183 ezer alkotás közül ezer részesült valamilyen elismerésben, összesen mintegy 33 millió forint értékben.
Ebben 94 magyar fénykép is található, köztük Dudás Ágnes Úszómedence című fotója, amely a hat kategória egyikében, az ’építészetben’ el is vitte a pálmát. A szimmetrikus perspektívájú alkotás különösen azzal tett mély benyomást a rangos szakértői zsűrire, hogy megmutatta, egyszerű strukturális elemek is képesek óriási feszültséget generálni egy képben. „A készítő kiváló érzékkel komponálta meg ezt a ragyogó képet egy egyébként némileg triviális építészeti objektumról fényképezőgépe keresőjén át, pusztán néhány kreatív eszköz segítségével” – áll az értékelésben.
A résztvevők emellett ’sport’, ’emberek’, ’természet’, ’közlekedés és infrastruktúra’, valamint ’tájak’ kategóriában küldhették be pályázataikat, amelyeknek győztesei közül ez utóbbi nyerte el az abszolút első helyet, a CEWE Photo Awards díjat is. A finn Janne Kahila tökéletesen eltalálta a pályázat mottóját a feröeri Kalsoy szigetet ábrázoló fényképével, amely a világ szépségét a szárazföld és a tenger, illetve a fény és a sötétség lenyűgöző kontrasztjával érzékelteti. A domb tetején magányosan álló kápolna azt szemlélteti, hogyan befolyásolja az emberi jelenlét az érintetlen természetet. „Mindenkinek megvan a kedvenc helye, ahol a legszívesebben időzik. Számomra ez a Kalsoy sziget csúcsa: a 360 fokos panoráma a függőlegesen leszakadó sziklákkal hihetetlenül gyönyörű. A róla készült fotó három 30 másodperces expozíció eredménye, így sikerült érzékeltetni a felhők mozgását.”
A CEWE „Our world is beautiful – Gyönyörű világunk” fotópályázaton egyébként valamivel több mint 3500 magyar résztvevő indult, akik összesen 31 ezernél is több képet küldtek be. Ezzel hazánk összességében a harmadik, a lakosságszámra vetítve pedig a legaktívabb ország volt a megmérettetésen.
A szervező – amely Európa piacvezető képkidolgozással és fotókönyvkészítéssel foglalkozó vállalatcsoportja – tervei szerint a nyertes alkotásokból készült tárlat október közepétől egy hónapon át Budapesten is ingyenesen megtekinthető lesz a Duna Plaza bevásárlóközpontban.
A győztes alkotások itt tekinthetők meg:
http://palyazat.fotokonyv.hu/beautiful-world-2016/hu_hu/winners
A zsűri értékelése a nyertes képekről:
’Tájak’ kategória – a CEWE Photo Awards fődíj nyertese
Cliffs of Kallur – Kallur sziklái
Janne Kahila, Finnország
Janne Kahila kreatív és technikás műalkotást hozott létre azzal, hogy fényképészeti eszközökkel sűrített bele egy csodálatos tájképet egyetlen fényképbe úgy, hogy a nézők maguk is át tudják élni a jelenet szépségét és grandiózusságát. Gyönyörű világunk – ez a CEWE fotópályázatának címe, és ez az, amit a nyertes fotó elhoz nekünk az otthonunkba. Ilyen fotókra van szükségünk ahhoz, hogy képet tudjunk alkotni világunk változatos szépségéről.
’Építészet’ kategória
Swimming pool – Úszómedence
Dudás Ágnes, Magyarország
A készítő kiváló érzékkel komponálta meg ezt a ragyogó képet egy egyébként némileg triviális építészeti objektumról fényképezőgépe keresőjén át, pusztán néhány kreatív eszközzel. A központi perspektívából látható szimmetriában, a tiszta összhatású kompozícióból a részletek tűnnek ki és teremtenek vizuális feszültséget: a medence korlátai, a piros szék és a piros műanyag pályaelválasztó kötelek, valamint a képet domináló vízfelület hangsúlyos mérete a jóval kisebb épületrészhez képest és a türkiz pasztellárnyalatok a komplementer színű képelemekhez.
’Emberek’ kategória
A smile says it all – Egy mosoly mindent elmond
Florian Bernhardt, Németország
A Katmandu szegénynegyedében élő kislány tekintet arról is tanúskodik, hogy a világban a sok-sok szenvedés mellett ugyanannyi remény is születik nap mint nap. Egyszerű, tiszta emberi öröm, amely nem csupán átragad másokra: azt is kifejezi, milyen gyönyörű tud lenni a világ. A kép tökéletes példája a „szem-lélek” képnek, amelyet elsősorban a gyermek szemében rejlő hihetetlen karizma kelt életre, teli örömmel és őszinte lelkesedéssel, amint a fényképezőgép lencséjébe néz.
’Természet’ kategória
Run Forest, run – Fuss, Forest, fuss
Terezie Fojtová, Cseh Köztársaság
A kép megmutatja, hogy egy adott pillanat, például amint a juhok futnak, egy egyébként kevésbé izgalmas látványt is első osztályú nagyképpé varázsolhat. Ez a fényképezés erőssége: megragadni az adott pillanatot, majd azt láthatóvá, érzékelhetővé tenni mások számára. A juhok egy utazásra csábítják a nézőt egy látszólag végtelen úton, a kellően rövid expozíciós időnek köszönhetően „belefagynak” a gyaloglás mozdulatába: több pata is a levegőben van épp, ami a nagy sebességet jelzi.
Poolnixe – A medence nimfája
Christoph Grubich, Ausztria
Jó sportfotók nem csupán az élsportolók által megélt látványos pillanatokból születhetnek. Mindössze néhány elem, tökéletes technikai megvalósítás és a döntő pillanat jó érzékkel való megragadása: Christoph Grubich megmutatja, hogy csupán ennyi kell. A fotó a teljes fizikai kimerültséget és a maximális koncentrációt ábrázolja – ami egy kisgyermeknek a sportteljesítmény csúcsa, az a fotósnak tökéletes téma egy díjnyertes sportfotó elkészítéséhez.
’Közlekedés és infrastruktúra’ kategória
Der Dirigent im Verkehr – Karmester az úton
Manh Ngoc Nguyen, Németország
Csúcsforgalom Saigon utcáin. Ezernyi autó, gyalogos és kerékpáros keresi és találja meg az útját a napi közlekedés káoszában. Vannak, akik várakoznak, mások gyorsan vagy éppen lassan mozognak. Középen egy rendőr áll, aki úgy irányítja ezt az áramlást és mozdulatokat, ahogyan egy karmester vezényli a zenekart. A készítő nem csupán meglátta a helyzet különlegességét: a kaotikus csúcsforgalom megörökítéséhez elsősorban olyan fényképészeti eszközökkel dolgozott, mint a hosszú expozíció és a magas nézőpont.