Kényes területeken kalandozik az új előadás
1942. április húsz, Érsekújvár, zászlófelvonás. A hadi parancs értelmében az
ezred másnap bevagoníroz Galántára, ahonnan megkezdi útját Oroszországba, a
Don-kanyarba. Ez az alaphelyzete a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház új előadásának, melynek bemutatóját február végére tervezi a színház. Pintér Béla Gyévuska című darabja Darvas Benedek zeneszerző közreműködésével készült, az előadás rendezője pedig Hegymegi Máté, aki a Barbárok és a Jógyerekek képeskönyve után harmadik előadását rendezi Sepsiszentgyörgyön.
Halász százados, Kovács hadnagy, Mikó és Nyíri honvédek az utolsó estét
még szeretteikkel tölthetik. Azonban mindannyiuk meglepetésére az ezredes úr felesége
búcsúztató bált ad, amelyen szabadon választhatóan kötelező a megjelenés. Heinz Ármin,
zsidó munkaszolgálatos felszolgálja a pezsgőt, a művésznő elementáris műsort ad, a
feleségek az utolsó együtt töltött éjszakára várnak. Fogy a pezsgő, a honvédek táncolnak, a
nők türelmetlenek, aztán előkerül egy kartoték, később egy fecskendő, és néhány ember
élete örökre megváltozik… A Pintér Béla és Darvas Benedek által írt zenés darab gazdag humorral és keserű éleslátással vezet végig bennünket a második világháború derekán játszódó történeten. A
zenei idézetek, operett-részletek jól megférnek benne a Puccini vagy Wagner operák motívumai és a magyar katonaindulók, revizionista dalok mellett.
Pintér Béla Jászai Mari-díjas magyar színész, zenész, drámaíró és rendező, a magyar alternatív színházi élet meghatározó szereplője. A Színház- és Filmművészeti Egyetemre nem járt, a színjátszás alapjait az Arvisura Színházban, majd autodidakta módon sajátította el. 1998-ban alapított társulata az elmúlt negyedszázad során Magyarország egyik legelismertebb, a kritika által folyamatosan számon tartott független színházi együttesévé vált, mely rengeteg szakmai díjat nyert, de ezekkel egyidőben állandó közönségsikernek is örvendett.
A 2003-ban bemutatott Gyévuskáról így írt Molnár Gál Péter, az egyik legtekintélyesebb magyar színházkritikus: „Művészi igényű kompozíció, önálló zenés színpadi mű a Gyévuska. (…) Pintér Béla együttese nem humorizál. Nekik humoruk van. Ez azt jelenti, hogy a világot másként szemlélik, mint az átlag többsége. Nem keresik a viccet: a szent dolgokban is megtalálják a nevetséges ellentmondást. Fontos hangsúlyozni ezt. Kényes kegyeleti tájakon kalandoznak. Világháború. Orosz front. Elszakított területek. Kassa, Kolozsvár. Horthy Miklós, Karády Katalin. Munkaszolgálat. Zsidóüldözés.”
A Tamási Áron Színház társulata két Pintér Béla darabot is bemutatott már: 2014-ben Porogi Dorka rendezésében készült a Kaisers Tv, Ungarn. 2020-ban pedig Pálffy Tibor rendezte a Sütemények királynőjét. Mindkettő nagy közönségsikernek örvendett Sepsiszentgyörgyön.