Egyenesen a rémületbe
Talán mégis van sors: Niels Arden Oplev rendezői pályája, mintha mindig ide tartott volna. A dán rendező első angol nyelvű filmje, az Egyenesen át (Flatliners, hazai bemutató: szeptember 28.) öt orvostanhallatóról szól, akik különös, önveszélyes játékba kezdenek. Meghalnak, hogy belessenek az élet utáni világba, ha van olyan, majd a társaik néhány perc várakozás után újjáélesztik őket. De a kíváncsi kalandorok kénytelenek szörnyű módon megatapasztalni a választ: igen, a halál után van valami… és az akár visszajöhet az őt piszkálóval ebbe a világba.
A rendező egész életében sötét és erőszakos filmeket készített. „Az erőszak az emberi természet része – nyilatkozta egyszer. – Ha az ember nem volna eleve erőszakos, ha nem lappangana benne mindig ott a gonosz, nem is készülnének ilyen filmek.” Korai, még dániában forgatott filmjeinek köszönhetően kapott egy nagy lehtőséget: ő csinált világsikert A tetovált lány svéd változatából Noomi Rapace-szal a főszerepben. Pedig először nemet mondott a felkérésre: „elég svéd thriller készül, minek legyen még egy” – mondta. A producer azzal tudta rávenni a munkára, hogy olyasmit csinálhat, amit addig sosem. És így is lett.
– Most is az vonzott, hogy olyasmit csinálhatok, amit addig még nem – nyilatkozta az Egyenesen át-ról a rendező. – De nemcsak a saját pályám szempontjából. Úgy akartam foglalkozni a természtfeletti félelemmel, ahogy más még nem. A digitális technika lehetővé teszi, hogy tényleg megelevenedjenek az álmaink. A nyomasztó álmaink is. Gondoltam, kipróbálom, hogy ki tudok-e facsarni valamit az anyagból, ami még nem volt…
IC Press