Bernardo Bertolucci valamint Mészáros Márta filmhetek az Art+ moziban

Bernardo Bertolucci valamint Mészáros Márta filmhetek az Art+ moziban

Az immár a Pannónia Movie Kft. által felújított és üzemeltetett Art+ mozit a cinéphil közönség becsalogatására alkalmas, klubszerű vetítésekkel szeretnénk újra kult hellyé tenni.

A filmrendező, forgatókönyvíró, költő Bertolucci filmrendezői pályafutását Pier Paolo Pasolini támogatásával kezdte. Korai műveiben Pasolinin túl Jean-Luc Godard, Jean Renoir és Kuroszava Akira hatása mutatható ki. A Forradalom előttben rátalál egyéni témájára: a politikai tartalomra – freudi tudatalattival fűszerezve. „Bertolucci rendezői karrierje mellett aktívan dolgozott forgatókönyvíróként is. Ő jegyezte többek közt Sergio Leone Volt egyszer egy vadnyugat (1968) című filmjének szkriptjét, mely meghozta számára a világsikert. 1970-ben A megalkuvó forgatókönyvéért jelölik Oscar-díjra, két évvel később a Az utolsó tangó Párizsbanért (1972) már rendezőként kapott jelölést, azonban a díjat ekkor sem neki ítélték. 1988-ban azonban megtört a jég, és Az utolsó császár (1987) című filmje után szabályos díjözönben részesült (Golden Globe-díj, Oscar-díj, BAFTA-díj, David di Donatello-díj, Cézár-díj).” /mafab/ Többször készített szexfilmet, melyet a korabeli kritika pornográfnak minősített, az olasz kormány még a kópiákat is bezúzatta. Filmtörténeti jelentőségét elsősorban az apa–fiú konfliktus, az Ödipusz-komplexus, valamint a szélsőséges mozgalmak hatásmechanizmusának feltárása adja.


„A 2011-ben a Cannes-i Filmfesztiválon életműdíjat kapott Bernardo Bertolucci filmográfiája és hagyatéka eleve összetett és nehezen elhelyezhető az olasz és a nemzetközi filmtörténet tükrében, amin nem könnyítettek a #metoo mozgalmon keresztül felszínre került ellentmondások és a rendező szerencsétlen nyilatkozatai sem. Jóllehet piszkosul fiatalon (A kaszást mindössze 21 évesen készítette el) kezdett el filmezni, valahogy mintha mindig lekésett volna a jelentős mozgóképes trendekről. Nem véletlen, hogy sok filmjében olyan erősen van jelen a francia nouvelle vague iránti szeret/gyűlöl viszony. És bár sokan sorolják őt a neorealizmus után színre lépő olasz „újhullámhoz”, Bertolucci nem tekinthető Antonioni, Fellini vagy Pasolini kortársának sem.” /Filmtett, Verpeléti András/

Bernardo Bertolucci retrospektív sorozat: 2023. 09. 21–26. mindennap 19.00 órai kezdettel

  • Álmodozók (2003) – 2023. 09. 21.
  • Lopott szépség (1996) – 2023. 09. 22.
  • A kis Buddha (1993) – 2023. 09. 23.
  • Oltalmazó ég (1990) – 2023. 09. 24.
  • Az utolsó tangó Párizsban (1972) – 2023. 09. 25.
  • Pókstratégia (1970) – 2023. 09. 26.

Mészáros Márta retrospektív sorozat

Bernardo Bertolucci retrospektív sorozat 2023. 09. 21–26. mindennap 19.00 órai kezdettel az Art+ moziban.

Az immár a Pannónia Movie Kft. által felújított és üzemeltetett Art+ mozit a cinéphil közönség becsalogatására alkalmas, klubszerű vetítésekkel szeretnénk újra kult hellyé tenni.

Mészáros Márta az Örökbefogadás-ért (1975) átvehette a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díját, és ezzel ő lett a fesztivál történetének első női fődíjasa. A Napló-sorozat első két epizódja a legnagyobb európai filmfesztiválok elismerését is

kiváltotta: a Napló gyermekeimnek Cannes-ban elnyerte a zsűri nagydíját, míg a Napló szerelmeimnek Berlinben Ezüst Medvét kapott. Női érzékenységgel beszél a háborút követő szétesésről, identitáskeresésről, szégyenről és a soha be nem gyógyuló sebekről, elsősorban céltudatos, független vagy legalábbis függetlenségre vágyó női karakterein keresztül. A szülő- vagy épp a gyermekhiány „hőseinek” visszatérő drámája.

Mészáros Márta retrospektív sorozat: 2023. 09. 21–27. mindennap 19.00 órai kezdettel:

  • Szabadlélegzet (1970) 09. 21.
  • Szép lányok, ne sírjatok (1970) 09. 22.
  • Örökbefogadás (1975) 09. 23.
  • Örökség (1980) 09. 24.
  • Napló gyermekeimnek (1983) 09. 25.
  • Napló szerelmeimnek (1987) 09. 26.
  • Napló apámnak, anyámnak (1990) 09. 27.

Mészáros Márta retrospektív sorozat 2023. 09. 21–27. mindennap 19.00 órai kezdettel az Art+ moziban.